Gå til innhold

lei av forkortelser om alt mulig

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Jeg kommer stadig over innlegg som inneholder forkortelser som jeg helt ærlig ikke har peiling på hva betyr. Og da blir det litt irriterende i lengda.

Jeg starta denne tråden for starte en diskusjon om det og for å høre om andre har likt syn. Og hva vi i tilfelle kan gjøre med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Det dreier seg om nett-sleng og forkortelser av titler, da på spill, filmer etc. tekniske faguttrykk er greit.

Lenke til kommentar
Snakker vi "Nett-Sleng"? Eller tekniske-faguttrykk?

Forskjellen er veldig viktig, "Nett-sleng" i form av "ffs,wtf,brb,stfu" er allerede ulovlig.

Tekniske faguttrykk som OOP og UML må du lære å leve med.

Vi har del-forum for nettopp dette...

9164720[/snapback]

ffs, wtf,brb,stfu,lol og de helt "basic" uttrykkene som blir brukt over og over igjen synes jeg man burde kunne leve med. D

e eksemplene på tekniske faguttrykk som du brukte som eksempler har jeg ingen som helst anelse hva er, og jeg ville sett på som irriterende i lengden. (dette er naturligvis ikke noe som man kan komme forbi, eller som man burde slutte med)

Andre uttrykk som er mindre brukt kan være VELDIG plagsomme ja.

Forkortelse av titler kan også være svært plagsomme. Dette bruker jeg (forhåpentligvis) så sjelden som mulig.

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Forskjellen er veldig viktig, "Nett-sleng" i form av "ffs,wtf,brb,stfu" er allerede ulovlig.

9164720[/snapback]

ffs, wtf,brb,stfu,lol og de helt "basic" uttrykkene som blir brukt over og over igjen synes jeg man burde kunne leve med.

9164732[/snapback]

Synes det ikke passer seg i et forum. Man kan da skrive skikkelig uten at man trenger bruk av slikt. Egentlig synes jeg det ikke passer seg noen sted.

Lenke til kommentar

9164720[/snapback]

ffs, wtf,brb,stfu,lol og de helt "basic" uttrykkene som blir brukt over og over igjen synes jeg man burde kunne leve med.

9164732[/snapback]

Synes det ikke passer seg i et forum. Man kan da skrive skikkelig uten at man trenger bruk av slikt. Egentlig synes jeg det ikke passer seg noen sted.

9164741[/snapback]

Kommer naturligvis litt ann på hvor på forumet det blir brukt, og på særiøsitetsgraden. Skal jeg ha hjelp, og skal starte en ny tråd, så passer det nok heller dårlig med noen forkortelser overhode. (med mindre det er tekniske uttrykk, som de andre burde vite hva er)

MEN, synes allikevel at man burde kunne leve med, eller lære de kanskje 5-10 mest brukte uttrykkene.

Lenke til kommentar
Det er ganske kjekt med forkortelser IMHO. ;)

9212699[/snapback]

q4t :)

Uansett, når man for eksempel vanker på spillforum må man nok innse at det er en egen sjargong med utstrakt bruk av forkortelser der. Man kan formane og moderere så mye man gidder, men tror slike ting bare har blitt en naturlig del av forum-språket.

Lenke til kommentar

Jepp. Her har vi følger vi bokmål rettskrivningsnorm :)

Jeg syns det er en uting med slike forkortelser, for man skal kunne slippe å slå opp for å forstå hva som blir ment.

Edit:

Og kan man touch tar det ikke særlig mye lenger tid å skrive det fulle og hele ordet/setningen. Så slipper man forkortelser

Endret av Ethernet
Lenke til kommentar
Ethernet: Hva slags forkortelser snakker du da om?

For meg ville det være rart om man skrev global positioning system i stedet for GPS, global system for mobile communications i stedet for GSM, etc.

9310108[/snapback]

Der er jeg helt enig med deg.

Jeg snakker om "IRC-forkortelser" slike som har blitt nevnt tidligere..

:)

Lenke til kommentar

Faen så lite som skal til for å irritere folk. :p

Forkortelser er da vel greit det, folk får snakke så mye fjortisspråk de vil for min del. Skriver ålreit selv, så da anser jeg det som lite farlig.

Angående forkortelser av titler osv; kjipt å måtte skrive lange navn hvis du skal nevne det noen ganger i posten. Et godt eksempel kunne f.eks være Dimmu Borgirs "Progenies Of The Great Apocalypse."

Kjett å skrive det navnet tre ganger i samme posten.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...