Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når blir man "samboere"

Anbefalte innlegg

Har hørt at dersom man bor sammen over 3 år så er man for samboere å regne, uansett hva man har registrert seg som. Og da kan den andre part kreve rettigheter på ting og tang dersom det skjer et brudd, sammenlignbart med oppsplittelse og deling av et hjem dersom gifte skal skille seg. Er det noe sannhet i dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra Samboerloven:

§1 Reglene i denne loven gjelder når to eller flere ugifte personer over 18 år har bodd sammen i en husstand, og husstandsfellesskapet opphører ved at en av dem dør, eller ved at husstandsfellesskapet opphører på annen måte enn ved død. Reglene gjelder likevel bare når partene har bodd sammen i minst to år, eller de har, har hatt eller venter barn sammen.

§ 3. Dersom husstandsfellesskapet oppløses på annen måte enn ved død, kan én av partene, når sterke grunner taler for det, få følgende rettigheter til deres felles hjem:

1. rett til å tre inn i husleiekontrakt eller avtale om rett til å opprette husleiekontrakt, selv om kontrakten eller avtalen er opprettet i en annen av partenes navn,

2. rett til å løse inn andel, aksje eller obligasjon som tilhører en annen av partene og som retten til felles bolig er knyttet til,

3. rett til å overta boligeiendom eller andel av boligeiendom som tilhører en annen av partene og som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave, og

4. rett til å overta eller tre inn i andel av vanlig innbo.

Lenke til kommentar

Noe sånt som ante meg. Tror det er mange som ikke er klar over dette. To år er ikke mye!!

F.eks. har jeg samboer, vi har bodd sammen i 4 år. Hus på 1.8 mill står på meg, foreldrene mine har jeg gitt meg alt i lån/gave/avdrag på arv + selvfølgelig flere runder med salg og økte priser i markedet. Hun har ikke bidratt en centimeter finansielt til huset, heller ikke fra hennes foreldre. Men da er det ingen automatikk i at beholder dette om vi splittes opp altså.

Men hva med når vi selger og kjøper nytt, blir det da en ny husstand og en starter på nytt på nye to år?

Hva gjør man for å sikre seg på dette planet da? Går da vel ikke an å tegne noe særeie eller liknende når man ikke er gift eller engang registrert aktivt samboerskap?

Lenke til kommentar

Dette skjønner jeg nada av. Hvis jeg kjøper ting i KUN mitt navn, så får samboeren rett til tingene mine i et brudd?

F.eks. leilighet, bil, større elektronikkvarer som har faktura med mitt navn - alt dette på mitt navn. Og hvis jeg bor sammen med en fyr mer enn 2 år uten å gifte oss så har han automatisk rett til de tingene??

Lenke til kommentar
Dette skjønner jeg nada av. Hvis jeg kjøper ting i KUN mitt navn, så får samboeren rett til tingene mine i et brudd?

F.eks. leilighet, bil, større elektronikkvarer som har faktura med mitt navn - alt dette på mitt navn. Og hvis jeg bor sammen med en fyr mer enn 2 år uten å gifte oss så har han automatisk rett til de tingene??

9176679[/snapback]

Nei det har han ikke: (min utheving)

§ 3. Dersom husstandsfellesskapet oppløses på annen måte enn ved død, kan én av partene, når sterke grunner taler for det, få følgende rettigheter til deres felles hjem:
Lenke til kommentar

De sterke grunnene er som oftest at man har gått sammen om det meste, slik man gjerne gjør i samboerforhold men ikke gjør i roommate-forhold. Hvis damen flytter inn hos mannen og han sier at hun ikke behøver jobbe og at han skal ta seg av pengene, så blir det til at han betaler alt - hvis de da slår opp blir det tåpelig at han skal få alt som de har kjøpt i løpet av forholdet.

Lenke til kommentar

9176679[/snapback]

Nei det har han ikke: (min utheving)

9179426[/snapback]

Hva skal "når sterke grunner taler for det" bety? Syns den er lite konkret. Hva er en sterk nok grunn?

F.eks. jeg eier alt i leiligheten + innbo. Og fordi samboeren ikke eier nåla i veggen hos meg så har han rett til å ta en del av innboet mitt fordi "stakkars ham som ikke har noe" i et evnt. brudd? Det er jo ran på dagstid.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal synse litt her, så vil jeg tro at sterke grunner kan være f.eks. at den parten som ikke står som eier har stått for innkjøp av mat og andre forbruksvarer. Kanskje også betalt strømregninger og andre faste avgifter.

Har ikke noe konkret å vise til, men det kan godt være slik du beskriver, noe som også er grunnen til at man gang på gang blir oppfordret til å skrive samlivs-/samboerkontrakter. Da har man en avtale på hvordan eiendeler skal fordeles ved et evt. brudd.

Lenke til kommentar

Tror ikke man engang behøver henvise til strømregninger eller noe sånt. Virker som det rekker at man har bodd sammen over noen år. Staten ser på samboerforhold som at man skaper noe sammen, uansett hvordan historien startet. På mange måter fornuftig, men kan tenke meg det får en del ekstremt ville konsekvenser...

Lenke til kommentar

Har lest brosjyren på websida til Barne- og likestillingsdepartementet om nettopp rettighetene i ekteskap og samboerskap.

Samboerskap:

Ved brudd vil man dra med sakene som tilhører seg (eneeie). Man må skrive kontrakt om man vil at gjenstander og penger etc skal fordeles annerledes.

http://gammel.viover60.no/nytt-nyttig/juri...amboerskap.html

http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/v...o.html?id=88188

Klikk på PDF fila for å lese brosjyren fra Barne- og likestillingsdep.

Men hvis begge bidrar 50-50 på dagligdagse utgifter, men at den ene parten eier bolig og innbo FØR de ble sammen. Ved et evnt. brudd vil det da være urettferdig om den andre parten likevel kan jafse til seg litt av boet til den første parten bare fordi den andre eier "minst".

Inntrykket jeg har fått av det jeg har lest rundt omkring er at det faktisk ikke er så lett å få ting fra den andre i et brudd uten noe særskilt avtale. Og uten dokumentasjon vil jeg tvile på at man vinner særlig fram i retten. Det blir bare ord mot ord: "jeg har gjort mest i huset!" "nææhææi! Jeg har gjort mest!". Og hvem skal retten tro på da? Den som har det beste dådyrblikket?

Lenke til kommentar

"Sterke grunner" vil vel i de fleste tilfeller bety ting som at de har barn sammen eller at den ene ikke er i en situasjon der den kan klare seg på egen hånd.

Det er ikke slik at alt de har med seg inn i samboerskapet skal deles likt. Selv i ekteskap brukes skjevdeling dersom man ikke harn vært gift lenge nok (rettspraksis har satt dette til 12-20 år).

Når det gjelder selve tingene, som TV og PC tilhører de den som tok den med seg inn i forholdet.

Det hele er i grunn ganske gjennomtenkt og rettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...