FranzJosef Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Jeg liker jobber der man slipper å knytte seg til en fast stilling 5 dager i uka. Trenger ikke så mye penger, liker å jobbe i skippertak, noen uker her og der. Kan godt da gjøre nærmest hva som helst, lavstatus-ting. Vikarbyråer vil mange sikkert si, min erfaring er at der får man lite hjelp. Alt de maser om er at man skal registrere CVen sin så hører man ikke en dritt. Noen tips om slike jobber? Hvilke finnes? Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) hm.. siden du ikke vil ha vikarbyråer som adecco og slikt blir det vel bare å ta kontakt med diverse bedrifter (kanskje sessongbasert) om å spør om de har bruk for noe ekstra innimellom. Jeg hr f.eks fått fri fra min jobb mandag, tirsdag og onsdag neste uke pga lite arbeid. Og hadde fri en hel uke for en uke siden, og uka før jobbet jeg fra 07.00 til 23.00. Så min jobb er sånn "ordrebasert", slik at jeg kan få fri når det ikke er noen ordre som skal ut, men jeg kan jobbe uegrenset når de har noe å gjøre. Dette passer meg egentlig veldig bra, siden jeg kan tilpasse min egen arbeidmengde. Har jeg ikke tid sier jeg det, men har jeg tid kan jeg få noen timer overtid og tjene helt sinnsykt mye. Nå har jeg jobbet ved denne bedriften en stund, og de vet de kan stole på meg, kan hende det er derfor de har gitt meg denne muligheten. Tipset er å finne seg en bedrift (industri gjerne) som gir god lønn, og der ordrene (hva som skal leveres) går i bølgedaler, slik at arbeidsmengden også går opp og ned)... Det kan jo hende det er vanskelig å finne, men få jobb hos en først og stå på. Man jobber seg ALLTID oppover i systemet. Selv om du ikke får mer lønn, stoler sjefen mer og mer på deg. Selv har jeg merket dette ved at jeg står på når det trengs, og jeg kan godt ta fri når jeg ikke trengs (de slipper å lønne på en som ikke gjør noe). Dette skaper medgjørlighet hos bedriften tror jeg, og gjør det til en person de godt kan ringe når de trenger hjelp som betyr noe. Noe som kan hjelpe dem ut fra en vanskelig situasjon (leveringsproblemer). Det jeg foreslår er jo egentlig ganske snevert, men det finnes mange bedrifter der ute som er ute etter denne typen arbeidskraft, som kan slå inn innen 24 timer med arbeidskraft som er meget verdifull. Det er i hvertfall slik jeg ser på meg selv. Ringer min bedrift til meg og spør meg om jeg kan jobbe er jeg der på flekken, og jeg vet jeg har gjort ett inntrykk på å få jobben gjort. Det er det som er nøkkelen tror jeg... Man må gjøre så man blir lagt merke til, på en positiv måte. Stå på hardt, og få jobben gjort. Ble mye snakk og svada kanskje utenom emnet nå, men jeg kom bare med mine definisjoner, erfaringer og tips på hvordan bli lagt merke til i et "sessongbasert"/"ordrebasert" arbeidsmarked. Se til at du blir lagt merke til. Det hjelper veldig å ta nye ting fort (altså lære nye arbeidmetoder/arbeidsmåter raskt, være tilgjengelig, ta i mot beskjeder). Nå er det jeg har erfaring fra bare fysisk arbeide, ikke kontor, salg, support-basert. Så arbeidet jeg har utført betyr utføring av fysisk arbeide, altså bevegelse med kroppen, og at kroppen må tåle tunge løft og utmattende arbeide over lengre tid. Vet ikke hva slags arbeide du ser for deg... Kanskje utdype hva slags erfaring og ønsker du har? Har også erfaring med adecco, der jeg fikk litt serveringsjobber i helgene. Dette var ok betalte jobber, men mye slit, og man var merkbart sliten klokken 3 på natta da man sluttet. Ok arbeide, og de ringer deg et par dager før "eventet". Fikk max 1 dag i uka, men dette kommer vel ann på hvor man bor og hyppigheten på slike "eventer". Adecco var jeg ikke helt fornøyd med, men det er meg... Er jo endel som jobber for adecco fast og er fornøyd. Endret 29. juli 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Pekanorth Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 Første jeg kommer på er kanskje Posten og avis-trykkeri. Disse er veldig sesong og ordre-basert og trenger sikkert en ekstra pakker i ny og ne. Som nevnt over så er det hovedsaklig ordre-baserte arbeidsoppgaver som fører med seg slikt arbeid da det varierer mye hvor mye det er å gjøre da. Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 16. august 2007 Del Skrevet 16. august 2007 lurer på dette jeg også Lenke til kommentar
Timberman Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 Jeg driver med MLM. Kun egne forpliktelser her. Nå er imidlertid mlm-bransjen full av svindel-selskaper, så det er ikke lett å finne seriøse aktører, men noen få er det. Jeg har holdt på med dette i snart 4 år, og har en helt grei inntekt. Har selvsagt utgifter med driften, men de kan som regel avskrives på næringsoppgaven, men summa-summarum har jeg en helt normal inntekt, ca. samme som naboen min. Forskjellen er at jeg jobber når det passer meg, men naboen lusker seg avgårde mandag - fradag kl 07.30. Startet med å "jobbe meg ut" av min vanlige jobb (sykepleier), deretter jobbet jeg videre til jeg hadde grei nok måntlig gjenntagende inntekt. Der var jeg for ett par år siden. Er ikke millionær, og tenker heller ikke på å bli det. Nå blir det for det meste litt jobbing i rykk og napp, men har passet på at jeg husker hvorfor jeg gjorde dette, nemlig mer ferie og fritid. Har derfor nettopp kommet hjem fra 3 mnd. opphold på "mitt" sted, en plass ute i verden. Nå er det imidlertid på tide å komme igang igjen, for å opprettholde kundebasen(e). Men bevares, det finnes andre måter å jobbe uforpliktende på. F.eks. en kompis av meg, han driver med salg av forsikringer, eier kundebasen selv, og lever godt på det. Imidlertid har han ca. 35% frafall av kunder pr år, mens jeg har ca 3 - 5 % fra år til år. Det betyr mere arbeide på ham, mindre fri, men også bedre lønn. Uansett, vær kreativ, finn noe du kan, eller er villig til å lære. Lykke til Lenke til kommentar
hfthomas Skrevet 24. august 2007 Del Skrevet 24. august 2007 hva er mlm? ser at du ikke gir ut så mye informasjon om hva du jobber som, men bra forklaring. jeg hadde heller tjent 300.000 i året og jobba som jeg ville, enn 400.000 i året når jeg jobber fast. Lenke til kommentar
Timberman Skrevet 25. august 2007 Del Skrevet 25. august 2007 MLM kalles også nettverksmarkedsføring. Dvs, omsetning skapes av kunder/forbrukere som anbefaler en tjeneste/et produkt til venner og bekjente, istedet for å bruke vanlig reklame, telemarketing etc. Har du noen gang anbefalt noen du kjenner å se en film du var fornøyd med? Det er et eksempel på hvordan nettverksmarkedsføring fungerer. Hvis du vil vite mer, kan du sende meg en PM istedet. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 28. august 2007 Forfatter Del Skrevet 28. august 2007 Lukter ikke bra av det der. Ble rundlurt av Herbalife for noen år siden for titusener av kroner. Kjenner igjen symptomene her, det fortelles ikke hva det FAKTISK dreier seg om. Det gjorde ikke de heller. Det er som regel salg av varer som er dyre, helseprodukter eller noe sånt. De må selges til venner for de er de eneste som har nok tillit til å la seg lure med på noe sånt. Så er selvfølgelig alle de andre som driver med svindel ikke ditt eget selskap... Og verving av nye medlemmer er alfa og omega her! Derfor det nevnes å ta ting på PM... Men du må gjerne motargumentere, men si da HVA du gjør, HVA du tjener og HVEM du jobber for. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 MLM (multi-level marketing) er et fint ord på pyramidespill... Det var kanskje ikke rettferdig, men de to har mange likhetstrekk, og er ofte vanskelig å skille fra hverandre. MLM kan absolutt være lovelig, men pyramidespill er vel ikke lovlig... (tror jeg...?) Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. august 2007 Forfatter Del Skrevet 29. august 2007 Det tror jeg også er en ganske korrekt beskrivelse. Lenke til kommentar
Timberman Skrevet 13. september 2007 Del Skrevet 13. september 2007 Lukter ikke bra av det der. Ble rundlurt av Herbalife for noen år siden for titusener av kroner. Kjenner igjen symptomene her, det fortelles ikke hva det FAKTISK dreier seg om. Det gjorde ikke de heller. Det er som regel salg av varer som er dyre, helseprodukter eller noe sånt. De må selges til venner for de er de eneste som har nok tillit til å la seg lure med på noe sånt. Så er selvfølgelig alle de andre som driver med svindel ikke ditt eget selskap... Og verving av nye medlemmer er alfa og omega her! Derfor det nevnes å ta ting på PM... Men du må gjerne motargumentere, men si da HVA du gjør, HVA du tjener og HVEM du jobber for. 9381496[/snapback] Uffda, tror nok du kanskje ble forespeilet mega-butikk av de som dro deg inn i Herbalife, og kanskje av andre enn av selve selskapet. Riktig at rekruttering er en del av MLM konseptet, men det finnes mange der ute som er interessert i å gjøre en jobb. Blir du forespeilet mega-inntekter på å ikke gjøre noe som helst annet enn å putte penger i selskapet, vel da er det bare good-bye til de penga. De seriøse selskapene driver ikke på sånn. Årsaken til at jeg ikke gidder å nevne det selskapet jeg er knyttet opp mot, er at jeg ikke gidder å diskutere hverken selskapet eller andre ting rundt konseptet med gud og hvermann. Sånn er det bare med den saken. Uansett, finn på noe selv, noe som passer for deg, noe du har lyst til å gjøre, eller noe som kan ta deg dit du vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå