Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Deling av penger i et samliv

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere som lever i et samliv med en partner det med penger og fordeling.

- Tjener dere likt? Fordeles da evt ulikheten?

- Hvem betaler mest?

- Fører dere noe regnskap?

- Har dere i noen grad "separat" økonomi, hver feier for sin dør?

- Blir det ofte diskusjoner/krangel om pengefordeling, hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan gjør dere som lever i et samliv med en partner det med penger og fordeling.

- Tjener dere likt? Fordeles da evt ulikheten?

- Hvem betaler mest?

- Fører dere noe regnskap?

- Har dere i noen grad "separat" økonomi, hver feier for sin dør?

- Blir det ofte diskusjoner/krangel om pengefordeling, hvorfor?

9164365[/snapback]

- Jeg tjener vel 400k, hun 200k.

- Vi betaler noenlunde likt.

- Nei.

- Vi har separat økonomi på private ting, jeg kjøper gadgets og hun kjøper sko.

- Egentlig ikke. Eneste er at vi sloss litt om hvem som skal betale maten, altså motsatt.

Lenke til kommentar

Jeg tjente drøye tre ganger mer enn henne, men vi delte alt omtrent på midten, også når vi delte det opp på slutten. Litt surt at alt jeg jobbet for ble splittet i og med at jeg tok med alt jeg hadde (som ikke var mye forøvrig) inn i forholdet, mens hun hadde en rimelig saftig låst sparekonto i bakhånd som vi aldri rørte. Men jeg lar det gå uten å ergre meg siden det var jeg som gjorde det slutt og vil ikke rippe opp i noe unødvendig. Klarer meg fint økonomisk uansett. Så lenge laptopene og stereoen er i mine hender er jeg fornøyd :)

Delen med råd:

Om begge er realistiske og innser at uventede ting kan skje og forholdet tar slutt så kan dere jo til en viss grad avtale på forhånd hva dere skal risikere hver. Hvis vi tar utgangspunkt i min situasjon så sier vi (fiktive tall fra nå av) at begge tar med 100.000kr inn i forholdet og resten blir stående på privat konto. Så blander og mikser man alt man tjener og bruker mens forholdet pågår og drar kortet til den som står nærmest kassa. Den dagen dere gifter dere så drar dere inn all sparepenger og spleiser sammen 100%.

Lenke til kommentar

Jeg er gift og vi gjør det veldig enkelt. Hun betaler det meste av maten, og jeg betaler resten. En avtale vi gjorde når vi ble samboere og som står i stil til hva vi tjener. Veldig greit; har hun penger til mat og jeg penger til det andre sier ingen noe på hva vi kjøper i tillegg. Blir aldri noe krangel om dette.

Jeg synes det er greit å bli enig om hva den enkelte skal betale, da slipper du mange diskusjoner.

Lenke til kommentar
Jeg er gift og vi gjør det veldig enkelt. Hun betaler det meste av maten, og jeg betaler resten. En avtale vi gjorde når vi ble samboere og som står i stil til hva vi tjener. Veldig greit; har hun penger til mat og jeg penger til det andre sier ingen noe på hva vi kjøper i tillegg. Blir aldri noe krangel om dette.

Jeg synes det er greit å bli enig om hva den enkelte skal betale, da slipper du mange diskusjoner.

9164674[/snapback]

er gift jeg oxo, gjør det ganske likt som deg. jeg betaler husleie, meste av regninger. hun betaler mat og ellers små ting. på bilen betaler vi likt. men den bruker oxo hun 90% av tiden siden jeg har firmabil...

aldri ført noe regnskap. heller ikke noe krangel.

lønna min går til min konto som jeg styrer hennes til hennes konto som hun styrer. så hjelper vi hverandre vis det trengs....

Lenke til kommentar

Jeg tjener 350k, hun er student og har studielån og deltidsjobb. Jeg betaler alt av regninger og største delen av bokostnadene.

Vi fører ikke noe regnskap foreløpig.

Vi har seperat økonomi når det gjelder private ting. Jeg kjøper lassevis med musikk og hifi utstyr. Hun kjøper sko og vesker.

Jeg betaler helt klart mest, så om det skulle bli krangel om økonomi er det i så fall jeg som må starte den.

Lenke til kommentar

Jeg tjener sånn ca 150k mere i året enn dama. Men vi deler sånn ca på alt.

Husleie, bilen, maten og sånne ting som vi bruker deles sånn ca likt. Jeg betaler lånet på leiligheten siden det er jeg som eier den, men dama kjøpt møblene.

Også er det vel hu som kjøper det meste av gardiner og sånne ubruklige ting :whistle:

Vi deler ikke konto. Jeg syns det er mye enklere å kunne bruke pengene mine på hva jeg vil uten å måtte høre noe mas om det. Også er det mye enklere å lyve litt om priser på ting jeg kjøper på nette :tease:

Blir vel litt kranglig om hvem som skal betale for maten men er ikke noe stort problem.

Vi fører ikke noe regnskap over hva vi kjøper. Hvis jeg hadde tjent mindere og måtte tenke meg godt om før jeg brukte penger så kanksje jeg hadde gjort det. Men når vi stort sett har rådt til smør på maten og kan drive med hobbyene våres uten å måtte spare alt for mye, syns jeg det blir alt for mye bry med regnskap.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det ser ut til at det er svært varierende måter å løse dette på avhengig av økonomisk ståsted

Jeg er så heldig at den dagen jeg evt. skal studere i Oslo så har min far en flott leilighet i Bygdøy Allé som dekker mine behov. Men hadde jeg

vært pengesterk hadde jeg nok betalt det meste for å ha et overtak når det kommer til pengekrangel.

men prøve å holde det ganske likt. Som en annen lengre oppe sa om dette: så lenge vi har smør på brødskiva og nok penger i bakhånd til hobbyene så ordner alt seg..(ikke nøyaktig sitat)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...