FranzJosef Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Hvilken funksjon har kjeller i et hus? Har hørt at det kan være store ulempe om det ikke er kjeller. Hvorfor? Antar det har med fukt og avrenning å gjøre, men får gjerne en god forklaring.. Jeg synes kjellere er problematiske på flere områder... - det er et helsike om det er innredet rom der, da blir det gjerne fukt der - det er vanskelig å utnytte den til noe - pga fukt blir det skader der som må fikses Derfor skulle jeg gjerne foretrekke bolig uten kjeller, det er jo noen til salgs ser jeg. Men er det å fraråde? Kommer det an på terrenget? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Hvilken funksjon har kjeller i et hus? Har hørt at det kan være store ulempe om det ikke er kjeller. Hvorfor? Antar det har med fukt og avrenning å gjøre, men får gjerne en god forklaring.. Jeg synes kjellere er problematiske på flere områder... - det er et helsike om det er innredet rom der, da blir det gjerne fukt der - det er vanskelig å utnytte den til noe - pga fukt blir det skader der som må fikses Derfor skulle jeg gjerne foretrekke bolig uten kjeller, det er jo noen til salgs ser jeg. Men er det å fraråde? Kommer det an på terrenget? 9164349[/snapback] Dette innlegget er jo fra en person som kun har hørt det negative. Tror fordelen med kjeller sier seg selv men kan nevne noen... - ofte dobbelt areal i huset - mer lagringsplass - mulighet for utleie - mye større verdi på huset - kjeller er kald, også på sommeren - fryser ikke på vinteren, kan derfor brukes til lagring av mat - ofte er det lettere å fikse rørproblemer som oppstår i etasjer over 1 Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Ok, vel og bra. Jeg er sikker på at det finnes mange gode argumenter for kjeller. Nå er jeg "motstander" mest pga min livssituasjon med at jeg ikke kommer til å skaffe stor familie og trenger ikke plassen osv osv. Men hvis en holder seg til det rent byggtekniske, er det da store ulemper for boligen at det ikke er kjeller? Hvis det ikke er kjeller, hva er det da? Hva er i mellom moder jord/grunnfjellet og gulvet man går på? Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Nei, er ingen store ulemper med å ikke ha kjeller, men jeg ser da ikke de store ulempene med å ha kjeller heller da. Såfremst kjelleren er laget nylig, med skikkelig drenering og fuktsperre, så er det ingen problemer. Klart, er kjelleren bygd dårlig, med dårlig drenering/manglende avlufting og/eller fuktsperre, der kjelleren i utganspunktet ikke var ment som oppholdsrom, for så senere å bli innredet som det. Så kan det bli fukt/råteskader. Ps : Hvis det ikke er kjeller, så er det grunnmur og krypkjelleren mellom huset og grunnfjell. Endret 29. juli 2007 av lock-aze Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 En stor ulempe med kjeller er vel kun prisen på huset man kjøper for det øker vel prisen ganske mye siden arealet ofte dobles. Er det en gjennomsnittskjeller kan alt areal fort gjøres til boareal. Historien viser at alle som kjøper hus med kjeller angrer aldri, uansett hva de mente på forhånd så finner du ett hus du liker så ikke la det ødelegge at det har kjeller. Lenke til kommentar
MoozeBlaster Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Vi skal i løpet av et år eller to bygge hus. Jeg velger å lage kjeller fordi jeg skal lage et større treningsrom der nede. Dessuten får vi mer lagringsplass Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 En stor ulempe med kjeller er vel kun prisen på huset man kjøper for det øker vel prisen ganske mye siden arealet ofte dobles. Er det en gjennomsnittskjeller kan alt areal fort gjøres til boareal. Historien viser at alle som kjøper hus med kjeller angrer aldri, uansett hva de mente på forhånd så finner du ett hus du liker så ikke la det ødelegge at det har kjeller. 9165165[/snapback] Kjelleren regnes IKKE som boareal med mindre den er inredd som det. Den regnes inn i totalarealet. Slik som når jeg kjøpte mitt hus, BOA ~100kvm da var ikke kjelleren på ~40kvm regnet inn i BOA, siden den ikke kunne innredes. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Kjelleren regnes IKKE som boareal med mindre den er inredd som det. Den regnes inn i totalarealet. Slik som når jeg kjøpte mitt hus, BOA ~100kvm da var ikke kjelleren på ~40kvm regnet inn i BOA, siden den ikke kunne innredes. 9165230[/snapback] Har vel aldi sagt det er boareal men kan gjøres om til boareal, les innlegget mitt igjen Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Hus uten kjeller (på såle) kan vel være litt mer gulvkalde enn hus med kjeller. Selvfølgelig kan man ha varmekabler, men tror nok da fyringssesongen varer lenger for å ikke fryse mer enn om man hadde kjeller. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Første gangen at jeg har hørt at risikoen for fuktskadet har veid så mye at man lar det være. Om dreneringen er bra og det ikke er hull i plasten rundt kjellermuren er ikke fuktskader noe problem. En annen ting er jo at man kan bygge skallet innvendig i kjelleren med trykkinpregnert material om man var ekstra engstelig for fuktskader. Når det da i tillegg kan bygges vegger der nede med luftespalter så har man minket risikoen ytterligere. Så kjeller er ikke noe negativt i seg selv. Lenke til kommentar
Sangesland Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Hvorfor ha kjeller? Så man kan ha hjemmekino ofc. Er umulig å ha et ordentlig anlegg midt i huset, det MÅ ned i kjelleren. Bedre lydisolert, absorberer vibrasjoner fra bassen, gjerne litt mørkere der også. Endret 30. juli 2007 av Sangesland Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ps : Hvis det ikke er kjeller, så er det grunnmur og krypkjelleren mellom huset og grunnfjell. 9164917[/snapback] Eller betonggulv rett på grunnen, isolert med isopor e.l. og fuktsikret med plastfolie. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Takker for interessen, men det var mange råd om det rent praktiske ved en kjeller. Vel og bra, men det kan jeg sikkert vurdere på egen hånd. Fint om vi kan konsentrere oss mest om det rent byggtekniske. Jeg forstår det dithen at det rent byggteknisk ikke er noen ulempe at det ikke er kjeller? Krypkjeller er jo en kjeller, så det blir noe annet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Den aller billigste metoden om du ikke vil ha noe kjeller er vel å bygge huset på søyler. Da trenger du ikke bekymre deg om kulde fra bakken som kjøler ned gulvene. Bygger du huset på søyler monterer men en falsk grunnur med luftig og du har adgang til huset også fra undersiden. Vann i kjelleren blir også en ting du ikke ternger å bekymre deg for heller. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Da trenger du ikke bekymre deg om kulde fra bakken som kjøler ned gulvene. 9174347[/snapback] Det er feil. Luften under huset er kaldere en bakken. Og hvis det er vind får du enda mer kjøling. Bygger du med kjeller står huset på noe som holder + grader hele året. Det finnes ingen ulemper med kjeller, eneste er at det er litt dyrere å bygge. Fukt er ingen problem hvis det er gjort riktig. Dette er første gangen jeg har hørt noen hvære redd for kjeller. Bygger du med kjeller må du bare grave litt dypere en hvis du bygger uten eller med søyler. Og det koster 100k å sette opp kjelleren. Så kan du regne på hva de m2 koster, det er de biligste m2 i hele huset. 1 Lenke til kommentar
Espen pai Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 om dreneringen rundt kjelleren er skikkelig gjort, så er ikke kjeller noen ulempe i det hele tatt. Men om det er slurvet, så kan du få problemer med fukt og lignende... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Nå har det seg slik at jeg har bodd i et hus bygd på søyler i 8 år. Dette huset hadde falsk grunnmur med lufteventiler som gjør at lufta under huset blir ganske så stillestående. Min erfaring fra dette huset er at det på ingen måte var kaldt om vinteren. Nå skal det sies at det var en del snø der på vinteren så undersiden av huset var nok ganske lukket hele vinetren. Ingen skal komme og si at huset var gulvkaldt i allefal. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Nå har det seg slik at jeg har bodd i et hus bygd på søyler i 8 år.Dette huset hadde falsk grunnmur med lufteventiler som gjør at lufta under huset blir ganske så stillestående. Min erfaring fra dette huset er at det på ingen måte var kaldt om vinteren. Nå skal det sies at det var en del snø der på vinteren så undersiden av huset var nok ganske lukket hele vinetren. Ingen skal komme og si at huset var gulvkaldt i allefal. 9175952[/snapback] Om hus er gulvkalde har vel mer med isolering å gjøre... Jeg skal love deg du får det gulvkaldt både med og uten kjeller hvis du hiver ut varmekabler og gir bæng i å isolere gulvet skikkelig... Varme i huset har med 2 ting å gjøre 1 : Fyring og 2 : Isolering, værre er det ikke. Men, nå var det kjeller vi diskuterte. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Et hus med god drenering ved kjeller har høyere verdi enn et med dårlig drenering. Å grave opp rundt hele huset er mye arbeid, ikke minst dyrt viss du ikkje gjør det selv. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Et hus med god drenering ved kjeller har høyere verdi enn et med dårlig drenering. Å grave opp rundt hele huset er mye arbeid, ikke minst dyrt viss du ikkje gjør det selv. 9176729[/snapback] Gjerne rundt 100K++ for å få ett firma til å gjøre det, med litt kontakter (og mye egenarbeid/egeninsats), så koster det deg ~20K å reparere/legge ny drenering rundt huset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå