FranzJosef Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Dersom man selger boligen sin for så å kjøpe nytt får man et problem med hvor man skal bo i mellomtiden. Det mange gjør er å kjøpe først og så selge, jeg tror ikke vi kan få mellomfinansiering da vi ikke har jobb. Dessuten er det jo en usikker greie da man må tippe hvor mye man får for boligen med hensyn på hvor høyt man kan sikte på det man kjøper, greiere å ha solgt så vet man akkurat hvor mye penger man har. Hvilke alternativer finnes da? En megler nevnte på visning at det finnes mange muligheter, en var å selge boligen med lang overtakelse. Dvs sette overtakelse til f.eks. 3 måneder frem i tid og i mellomtiden finne en ny bolig. Men jeg ser ikke helt at det går, for man vil vel aldri få pengene inn før man har flyttet ut av egen bolig, sånn at man kan sette de inn til en ny bolig man da har fått tilslag på og kan flytte rett inn der? Megleren påstod at dette lot seg gjøre av var gjort fordi megler kunne "gå god for penger osv". Noen som har vært borti noe sånt? Andre smarte løsninger? Er vel vanskelig å få til noe kortidsleie, noen mellomstasjon for en måned eller to? Blir vel i såfall motell eller noe sånt, mao ikke billig. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Hvis du hører med eiere av små, lugubre leilighetskompleks i sentrum der du bor vil du alltid finne noe som kan leies for 2-3k i mnd. Da får man som regel et rom og felles bad og kjøkken. Møbler etc, settes på lager. Bor som regel narkomane og studenter i de bygningene. Her i Tønsberg ligger det på Blåkors. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Nå var de andre tingene enda mer interessant, hvor stor grad meglere er fleksible på dette med penger som skal inn og ut til rette tidspunkt osv... Men jeg bor i Kr. Sand, her er bare å glemme 2000 kr, minimum 3000 og da rekker det kun til et stort bokollektiv som regel for studenter. Skal ha med kjerringa så sånne ting blir vanskelige, blir også svært dyrt hvis man må beregne å leie lagringsplass pluss leie bolig. Må nok da leie en leilighet evt, men tviler på at jeg får noe sånt så uforpliktende. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har du solgt huset dit, burde det ikke hvære noe problem å mellomfinansiering på det nye. Gjør som megleren foreslo. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Da leste du ikke hva jeg skrev, hele vitsen var å unngå mellomfinansiering... Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hva er problemet med mellomfinansiering da? Koster selvfølgelig noen rentekroner, men ingen formue såfremt det ikke blir alt for lenge. Får du takst på boligen din er det vel ikke noe problem å få mellomfinansierin, da vet du jo omtrent hvor mye du kan regne med å selge for også. Fra vår bank fikk vi mellomfinansiering bare vi ga opp vår egen antatte salgssum, og fikk avdragsfrihet på lånene i mellomfinansieringsperioden. Drev og solgte og kjøpte omtrent samtidig, men endte med at vi satt med to boliger i 2 måneder. Kostet som sagt noen kroner, men absolutt verdt det med tanke på at vi slapp å stresse med flyttingen, hadde tid til litt oppussing av ny bolig, og spesielt slippe noe leieforhold, mellomlagring av innbo osv. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvis du apsulutt ikke vil ha mellomfinansiering, er det ikke noe problem. Selg den boligen du har få pengene inn på konto, bo i telt mens du ser etter noe nytt. No problemo. Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Å sove i telt med 32" LCD flat-tv, fire PCer, komfyr, 2 meter kjøleskap, 3 par ski for å ikke å snakke om kilo på kilo med løsøre av diverse slag...jo takk for forslaget, no problemo. Hvis dere hadde giddet å lese det dere svarte på hadde dere sett at jeg skrev vi vanskelig kan få mellomfinansiering da vi ikke har jobb. Derfor spør jeg etter alternative løsninger... Hvor mye betalte dere for mellomfinansieringen da? Lenke til kommentar
Rincewind76 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hvordan klarer dere å betjene et lån uten jobb da? Kostnaden ved mellomfinansiering vil bli sånn omtrent gebyrene du må betale for et nytt lån (dette tilkommer jo uansett), og så blir det renter ganget med tiden dere må mellomfinansiere. Med avdragsfrihet i mellomfinansieringsperioden hadde ikke vi høyere utgifter i denne perioden enn det vi hadde når vi betalte renter og avdrag på bare ett lån før kjøp av ny bolig. Det jeg mener er altså at hvis dere har råd til å betjene lån på boligen dere har i dag, og senere også har råd til å betjene lånet på ny bolig (noe dere nødvendigvis må vise til for i det hele tatt få lån), så vil jeg anta at dere også har råd til å betjene en mellomfinansiering (forutsatt dere ikke har en sær bank som av en eller annen grunn skulle nekte avdragsfrihet i en kort periode). Lenke til kommentar
FranzJosef Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 (endret) Hvem sier at vi har lån? Men ja, vi kunne nok fått et mellomfinansieringslån likevel, om ikke annet så i det minste hvis vi satser på en rimeligere bolig enn denne. Men da vil nok banken legge inn god margin for å unngå at vi får et dårlig salg på denne vi har. Da må vi satse på en bolig kanskje 200 000 under det en kunne ha kjøpt, og generelt får en masse usikkerhet. Men skulle gjerne like å vite HVOR MYE det er snakk om på et mellomfinansieringslån. Er det 20 000 eller 50 000? 20 000 vil jo for eksempel være rimeligere enn å anskaffe midlertidig bolig for 2 måneder. 50 000 + blir drøy kost, da er det god lønn å bo litt kummerlig en liten tid (men det ser ut som det blir det uansett..). Endret 1. august 2007 av FranzJosef Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Dra i banken å spør dem, de kan gi deg ordentligs svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå