Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Særemne... Noe å begynne å tenke på?


Anbefalte innlegg

Ja, begynner i VK2 til høsten og vi må da lese 3 bøker... Det som er problemet er at vi skal skrive en bokanalyse eller noe etter en måned, og jeg er jo ikke den som leser mest så jeg sliter litt med å få med meg ting og må lese litt nøyere. Men uansett, da må jeg ha tema, 3 bøker (minst to av norske forfattere) klare. Har gitt det en liten tanke, men skjønner ikke hvordan temaer vi kan ha og ikke ha. De jeg har kommet på har bare fått "for ukonkret" til kommentar osv...

 

Tenkte å begynne litt tidlig ihvertall å lese en bok. Hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg hadde særemne på VK2 allmennefag leste jeg tre bøker av Erlend Loe og skrev referat av bøkene. Problemstillingen jeg valgte var "Hvorfor har minimalistisk litteratur (eks. Erlend Loe) blitt så populært?", og hadde framføring hvor jeg fortalte om bøkene og kom med noen av mine hypoteser og tanker om hvorfor Erlend Loes bøker har blitt så populære. Det hele tok vel en måned eller to, og var ikke spesielt forbredt før vi først satte i gang. Er man flittig og leser f.eks 100 sider pr. dag, og skiver referatene så fort du er ferdig med ei bok skal det nok gå bra.

Det vanskeligste er egentlig å velge en god problemstilling. Men dette vil læreren hjelpe deg med.

 

PS. Velg bøker du vet eller tror vil falle i smak. Ikke velg f.eks Hamsun om du ikke brenner for det, ellers blir det et veldig tråkitg.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

heh, jeg og en kamerat hadde Da-Vinci Koden og Sirkeles Ende. problemstillingen var om Da-Vinci koden var plagiat osv. kameraten min hadde lest begge bøkene for en liten stund tilbake.. Vi gjorde egentlig ingenting før siste kvelden, han kom til meg 22.00, vi stekte en pizza og så en film frem til kl 00,00. Startet å lage en meget fyldig powerpoint presentasjon hvor vi gikk igjennom diverse fakta, påstander ol. vi var ferdig rundt 05.30 \ 06.00, da skrudde vi på Tilbake til fremtiden 2, så den ferdig og gikk på skolen kl 9 og fikk karakteren 5-.

 

Kanskje ikke noe å se opp til, men gikk helt ålreit for oss to ;p

Lenke til kommentar

Bøkene til Abo Rasul (Matias Faldbakken) er lettleste og konstant underholdende, slik at selv folk med gaming-konsentrasjonsspenn ikke går leie. Budskapet er stort sett at alle mennesker er tarvelige drittsekker, og språket bugner av eksempler du kan bruke til å bygge opp under det. Skandinavisk misantropi er ment å bli en trilogi, men så langt har det kommet to bøker: the Cocka Hola Company og Macht und Rebel. Der har du to norske bøker som er så morsomme at du nesten ikke skulle fått lov til å skrive særemne om dem.

Lenke til kommentar

Men må da ha en problemstilling... Og jeg skjønner søren ikke hvodan særemne foregår fordi vi skulle visst ha en "artig" vri på det siden vi er siste klasse som har det (ny læreplan crap crap crap), skulle visst være at vi på 5 timer skulle skrive en sammenligning av bøkene ved hjelp av et ukjent tema eller noe piss. Og i tillegg skal vi ha fremføring av alle 3 bøkene og svare på problemstillinga da...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...