Lurvefranzen Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Et litt uvanlig yrke, ja jeg vet det. Har prøvd å finne informasjon om dette på nettet, dog har ikke funnet noe relevant. Jeg skal gå tre år på almennfag, og så tenker jeg på om det er mulig å videreutdanne seg som kaptein! Kaptein på alt fra en Snøggbåt til et Cruiseskip. Høres ut som en vanvittig digg jobb som kunne vært noe for meg. Er det noen her inne som vet hvordan man kan utdanne seg til dette yrket? Må man ha Almennfag(Studiespesialisering) først? Og hvor i Norge, evt. utlandet, kan gå på skole for å få opplæring til dette yrket? Post gjerne linker til dette emnet om dere har noen. Takk! Endret 28. juli 2007 av Lurvefranzen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Prov hos marinen, vil tenke meg at de har noe slik utdanning. Endret 28. juli 2007 av Slettet-lQle7N2M Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Prov hos marinen, vil tenke meg at de har noe slik utdanning. 9163815[/snapback] Bare jeg ikke ender opp som en våpenkåt ugift 50åring på et eller annet sinnsykt krigsfartøy i krig mot Langtvekkistad! Men takk for tipset, har faktisk ikke sjekket der.. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Kaptein eyh? Vel, for å bli kaptein på vanlige båter, som cruiseskip o.l. må du gå Maritim linje. På videregående språk heter det: "Teknikk og industriell produksjon -> Maritime fag -> Matrosfaget Slå det opp på Vilbli.no ( http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivel...--_V.TPMAR2---- )hele driten er en link. Det er såvidt jeg vet ikke mulig å gå fra studiespesialisering til Matrosfag, du må gå de to årene det tar å gå Matrosfaget. Bare så du er klar over en ting. For å bli kaptein, trenger du faen så mye fartstid! Lenke til kommentar
oniko Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Kaptein eyh? Vel, for å bli kaptein på vanlige båter, som cruiseskip o.l. må du gå Maritim linje. På videregående språk heter det: "Teknikk og industriell produksjon -> Maritime fag -> Matrosfaget Slå det opp på Vilbli.no ( http://vilbli.no/4daction/WA_Kursbeskrivel...--_V.TPMAR2---- )hele driten er en link. Det er såvidt jeg vet ikke mulig å gå fra studiespesialisering til Matrosfag, du må gå de to årene det tar å gå Matrosfaget. Bare så du er klar over en ting. For å bli kaptein, trenger du faen så mye fartstid! 9169276[/snapback] Dette er jo for å bli matros. For å bli kaptein o.l., kan man ta en bachelor i nautikk ved høgskolen i Ålesund, f.eks: Bachelor i nautikk Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Huh, det var jeg virkelig ikke klar over. Trodde man måtte gå matrosfag først, for å kunne bli kaptein. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Hmm takk for begge svar! Visste ikke om noen av delene, faktisk! Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ellr hvis du bare liker det å bli Kaptein, så kan du jo bare gå gradene Befalselev>Sersjant>Fenrik>Løytnant>KAPTEIN. Tadaaa.... (Var en informativ spøk) Lenke til kommentar
oniko Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 HAHA men da kan man risikere å bare bli rittmester :| Lenke til kommentar
Lanka Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 HAHA men da kan man risikere å bare bli rittmester :| 9176476[/snapback] Ikke hvis du blir i Hæren Da blir du isåfall den sykeste infanteristen til sjøs Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Naah. Jeg ser meg selv som en kaptein, i fin uniform, sitter i en digg stol med et helvete av instrumenter rundt meg, nipper til en varm kopp te og patter på... en pipe med noe godistobakk i. Haha. På et cruiseskip til Hawaii! Lenke til kommentar
NoviKaNa Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Så vidt jeg vet (og du kan velge selv hvor mye du vektlegger det;) ), så er man nødt til å ha en del år som matros på båt. Man kan ikke reise som Kaptein den første gangen man er på en båt, for å si det slik Og det skal nok LANGT mer til enn en bachelor! Ellers er det vanskelig som nordmann å få jobb på båter som f.eks. containerskip, open hatch osv. Stort sett er det Fillipinere som jobber for én tiendedel av lønna en nordmann krever, og har IKKE noe "2 uker på og 3 uker av"-ordning Akkurat når det gjelder cruiseskip er jeg litt usikker da Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Er det ikke slik at under/etter utdanningen, aner ikke om det er ved Bachelor eller Mastergrad, at man blir plassert ut i lære og slikt? Det må vel telle positivt, at du har noen år på båt bak deg før du skal søke jobb videre? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Joda, men du må fremdeles ha flere titalls år med fartstid før du får lov til å seile utenhavs. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Huffameg. Får vel ikke et liv hjemme da. Skaffer du deg dame har hun stukket av med klær, penger og bil til du er kommet hjem igjen. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Neeida, i de fleste tilfeller har du 3 måneders fartstid og 3 måneder hjemme. Tror det er sånn. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Kan bli behagelig.. Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Har selv mye av denne utdannelsen men har blitt landkrabbe etter halvgått "skipperskole" Slik gjorde jeg det: 1.år: Gk-mekaniske fag eller Elektro(anbefaler mek da det er ting du kommer borti senere) 2.år Vk1-Sjøfartsfag 3 og 4.år Matroslærling ombord i fartøy Sommeren 4.året Fagprøve(Bestått er krav for å komme videre) 5 og 6.år Teknisk fagskole Nautisk(krav om studiekompetanse når en er ferdig) Etter beståtte eksamener så kan du klatre rimelig raskt siden du allerede har en del fartstid. Alt avhengig av Størrelsen på fartøyet. Undersøkte utdanning i forsvaret, men dette ville ta så lang tid(da man har plikt år etter utdannelse)at det ikke ble vurdert en gang. Erfarte også i ettertid at de med militær bakgrunn ikke var så attraktive. Vet ikke hvorfor men var i hvertfall slik der jeg hadde læretiden Etter det 6. året kan du også gå videre på høyskole i 1 el 2 år å få inginør tittel innen nautikk. Begynte på denne utdannelsen i 1994, så mye av dette kan ha endret seg. Når det gjelder skift ordninger er dette veldig forskjellig. Alt fra å være hjemme hver kveld og helg til å være 6 mnd på.Var selv 2 uker på og 2 uker av,var helt topp. Godt å komme hjem, å komme på jobb. Lenke til kommentar
Lurvefranzen Skrevet 1. august 2007 Forfatter Del Skrevet 1. august 2007 Tusen takk for informasjonen! Eneste problemet er at jeg har søkt meg inn på Almenn. Er jo ikke sikkert at jeg vil bli kaptein, men jeg føler det ville vært utrolig spennende. Planlegger å fullføre Almennfag (Studiespesialisering). Så får håpe at man kan ta en Bachelor(forøvrig vist lengre oppe), etterpå. Lenke til kommentar
oniko Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Høres ut som en god plan du har uansett mange valgmuligheter etter allmenn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå