Solsviken Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Hei, har ikke greie på så mye rundt dette med anlegg og har sett meg rundt på ulike plasser uten at dette hjalp så veldig mye. Det jeg ønsker er en Reciever som har en del innganger slik at jeg kan koble på parabol, pc, xbox, ps3. Kunne tenkt meg denne i sort, selv om dette ikke er et must. I tillegg ønsker jeg noen helt greie høytalere som skal gi god lyd til DVD, BlueRay, HD-DVD, Parabol og film via PC. Med andre ord skal ikke brukes til å høre musikk noe spesielt. Ønsker at høytalerene ikke skal ta så stor plass, jeg tenker da i bredden da jeg har litt begrenset plass på sidene av TVen. Dersom det fantest fronthøytalere som på en måte skapte suround lyd i rommet hadde dette vert mest idielt, slik at jeg slipper høytalere bak. Dersom dette ikke er å anbefale setter jeg heller opp bakhøytalere for å bedre lyden. Satser på at jeg holder meg til 5.1, 7.1 blir vel litt vel mye som ikke trengs ? eller ? Anlegget trenger ikke ha noe DVD spiller eller noe innbygget da PS3 fungerer utmerket til dette. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Du vil ha surround og mulighet for å koble på PS3, TV og XBOX og PC. PCen kjører du på vanlig, analog inngang, med en jack>phono kabel, så den er grei. Xbox og PS3 vet jeg ikke hvordan du skal overføre lyd med, men jeg antar de har uttak for vanlig analog lyd, så du kan sikkert bruke vanlig inngang der også. (si i fra hvis jeg tar feil) TVen har ganske sikkert analogt uttak til lyd, så det skal være det minste problemet. Siden forsterkeren ikke har noe bruk for bildesignaler, kommer de aller aller fleste forsterkerene uten HMDI støtte, bare så du vet hvorfor ... Jeg er temmelig sikker på at du kan koble PS3 og Xbox til TVen, og TVen til forsterkeren, og på den måten få lyden til høyttalerene. Vet at en kamerat har kobla PS2 og pc (via HDMI) til TVen, og derfra videre til en surroundforsterker. Angående hva du skal kjøpe, så er jeg for det første enig i at 7.1 er hensiktsløst, i alle fall når du har det budsjettet. 5.1 kan også bli vanskelig, det vil i så fall gå ut over kvaliteten på lyden. En god surroundforsterker koster fort 4-5000kr, som er halve budsjettet. Forsterkeren bør ksote omtrent så mye av budsjettet i mange tilffeller, så det er greit nok, men problemet er at du bare har 5-6000kr å bruke på høyttalere og kabler. 5-6000kr på 5 høyttalere, 1 subwoofer(?) og kabler til alt sammen kan bli vanskelig på 5000kr. Stereooppsett vil gi bedre lydkvalitet, men noen surroundeffekt får du nok ikke. Med mindre du kjører dette gjennom PCen, og du har et Creative X-Fi lydkort som du kan mixe litt med. De lydkortene bundles med et program som kan lage en 3D effekt på alt fra 7.1 estt til hodetelefoner, og det funker ganske bra. Men det er ikke det samme som ekte surround. Du får velge selv hva du vil ha, men jeg setter opp ett stereo forslag, og ett surround. Surround: Surroundforsterker: NAD T744 - 4300 Høyttalere (5.1 sett): Argon Senior 5.1 - 5000 Totalt: ca 9300 + kabler. Forslag til høyttalerkabel: QED Micro Mer for pengene tror jeg ikke du får, siden de Argon høyttalerene er de billigste innen hver gruppe høyttalere, og du får et avslag på nesten 1400kr. Så noe bedre enn det får du ikke til 10 000kr. Det hjelper lite å gå ned 1000kr i forsterker, siden du for det første ikke bør ha noe mindre, og for det andre har du allerede fått et avslag på 1400kr. Stereo: Forsterker: NAD C320BEE - 2700 Høyttalere: B&W DM601 S3 - 3200 Subwoofer: B&W ASW608 - 3700 Totalt: ca 9600 + kabler. Forslag til høyttalerkabel: QED Orginal Desverre er det ikke helt "plug and play" for å koble til subben til den forsterkeren, men siden den er best i sin prisklasse, så mener jeg den er verd det. Det er nemlig ikke en dedikert subwooferutgang. Men du har to muligheter. 1: Du kan koble subben på samme utgang som høyttalerene, men dette krever at subben har støtte for dette. Noe jeg antar den har. Dette vil ikke ksote deg så veldig mye penger, alt som kreves er at du må kjøpe en lengde ekstra med kabel til subben. F.eks. 1,5m ekstra, noe som er ca 50kr hvis du kjøper QED Orginal. 2: Du kan kjøpe en Y-kabel som lar deg splitte opp signalet før det kommer til forsterkeren. Da kobler du forsterkeren og subwooferen på samme lydkilde. Enkelte vil kanskje mene at du vil få forstyrrende signaler inn til subben (de høye frekvensene som ikke subben spiller), men det er ikke tilfelle, fordi høyttaleren er utstyrt med et høypassfilter. Altså har de signalene over f.eks. 150Hz ingenting å si på lydbildet, de filtreres bort. Kabelen koster heldigvis bare 50kr. Kabel 1 Kabel 2 Signalet vil bli litt svakere, men det skal du merke fint lite av. Skal kun merkes om du sammenligner direkte, eller hvis lydkilden er svak i utgangspunktet. Stereoalternaltivet har en kraftig subwoofer som burde passe veldig godt til de allerede gode DM601 høyttalerene. De har 6,5" bass/mellomtoneelement, noe som i og for seg er nok i de fleste små rom, med mindre du har spesielle behov. Hvis du ikke vil gå Hi-Fi, så finner du noen pakker HER. Fant en grei pakke fra Pioneer, til 5300. Noe som gir deg 4700 kr til forsterker og kabler. Mulig lyden blir litt mer pinglette i forhold til Argon sette, men hvem vet. Jeg har ikke hørt noen av de settene, så jeg kan bare spekulere, men med tanke på at Pioneerene har mindre elementer, kan overgangen fra bass til mellomtone og diskant bli litt dårligere enn om elementene var større, som de er på Argon høyttalerene. Men var jeg deg ville jeg latt utseende bestemme litt også, se hva du liker. Da er det kanskje greit å bruke en av disse tre forsterkerene: DENON AVR-1707 - 3700 NAD T744 - 4300 Sony STR-DA1200ESB 4500 Håper det var til litt hjelp i hvertfall EDIT: måtte rette litt småting. Forresten; har du muligheten til å ta turen innom HiFi Klubben eller HiFi Center Kjeden, så gjør det. De kan hjelpe deg og demonstrere høyttalere fra forskjellige merker og i forskjellige prisklasser. Endret 30. juli 2007 av Bluum Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Heftig innlegg Bluum Er nok mye hjelp for trådstarter der! Lenke til kommentar
fhl Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Forslag til pakker med små høyttalere: Kef KHT1005 PSB AlphaHT Audio Pro Cinema Precision 5.1 Sammen med en ok receiver fra f.eks. Pioneer eller Yamaha, fungerer disse pakkene ganske bra på film. Frode Endret 30. juli 2007 av fhl Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Hehe,Bluum er alltid god å ha når man selv ikke orker å skrive i evigheter :!: Tror også en av disse småsettene er veien å gå,mye lyd på liten plass. Klipsch har noen gode sett i tillegg til de som er nevnt,blant annet Cinema 10. Disse er ikke like krevende som deres større modeller. Og fhl,de to siste linkene går til PSB begge to Lenke til kommentar
fhl Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Og fhl,de to siste linkene går til PSB begge to 9172167[/snapback] Takk for tipset! Det skal være rettet nå. Frode Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Når jeg tenker meg om, så husker jeg at jeg selv ble anbefalt Canton når jeg spurte etter små høyttalere. Og da jeg hørte de to gulvstående høyttalerene i en elektronikkforetning i Tyskland må jeg si at jeg skjønner hvorfor. En virkelig varm og romslig lyd. Så ikke hva som drev de, men jeg tviler på at det var rørforsterker, selv om lyden virkelig var varm. Vet ikke hvordan disse små høyttalerene er, men de ble testa av et svenskt blad og komentaren ble "Uslåelig!". Er i rette prisklassen også, så basert på hva jeg har hørt fra kanton vil jeg anbefale de. EDIT: burde kanskje legge ved en link ja... Link Endret 30. juli 2007 av Bluum Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Takk for mange gode forslag, skal bryne meg litt på hvordan jeg velger å løse det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå