Gå til innhold

Amd athlon 64 6500+ Am2

Anbefalte innlegg

Originalt 11 x 200 : 2,2ghz

Men når jeg går over 11 x 215+ så klarer den ikke boote hjelper ingenting å sette opp volten ;/

Noen tips:/

Et program, link ?

Hvis du vil vite det jeg ahr k9n sli ( ikke platinium).

Takker for all hjelp jeg kan få :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er dusinvis av mulige grunner... beste tips er å finne en god overklokkingsguide som kan kanksje tipse deg om ting du ikke var klar over kunne være årsaken til at den stopper opp. Jeg er enig i at sansynligheten for at det er CPUen som stopper opp på bare 215 er meget lav.

Det aller første jeg vilel sjekket er dog at RAM'en din har settigns som ikke gjør den til begrensende faktor. Om du ikke har RAM som er lagt for mer enn akkurat stock speed, og du ikke bruker instillinger som fjør at den kan hlde seg innenfor sin akseptable hastighet (f.eks. ved lavere RAM divider), så vil den lett forårsake at maskinen rett og slett ikke starter opp. husk at når du overklokker FSB for å få opp prosessoren overklokker du også RAM og hovedkortet (selv om jeg renger det som lite sansynlig at hovedkortet stopper på bare 215).

Lykke til med overklokkingen :)

-Stigma

Lenke til kommentar

det stemmer ikke. når du øker fsb for å klokke cpu, så klokker du automatisk ram og hk også, men som stigma sier, så vil det nok ikke være hk som stopper.

ram klokken ser ut til å være uavhenging fordi du kan sette den på f.eks. 266, 333 eller 400mhz, dvs 533, 667 eller 800mhz (DDR, dual data rate i bios uavhenging av cpu klokken.

men denne innstillingen tar utgangpunkt i fsben og kjører så en divider, slik at når du klokker opp fsb så vil ram klokken også endre seg fordi divideren får et annet utgangspunkt.

så hvis du har pc6400 ram, dvs. 800mhz brikker, og har satt de til dette i bios, så vil de klokkes til 860mhz når du drar opp fsb til 215mhz.

200 fsb * 11mp = 2200mhz på cpu

200 fsb * 2/1 divider = 400 mhz * DDR =800 mhz

i ditt tilfelle:

215 fsb * 2/1 divider = 430 mhz * DDR = 860mhz

mulig det er noe feil i formelen der, og det kan definitivt forklares lettere, men jeg håper du forstår poenget mitt :)

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at det sannsynligvis er HT-bussen som blir ustabil her. Hvis HTT-multiplikatoren er på 5 så vil jo HT operere på 1075 MHz, og denne bør jo som regel være under 1000.

men denne innstillingen tar utgangpunkt i fsben og kjører så en divider, slik at når du klokker opp fsb så vil ram klokken også endre seg fordi divideren får et annet utgangspunkt.

så hvis du har pc6400 ram, dvs. 800mhz brikker, og har satt de til dette i bios, så vil de klokkes til 860mhz når du drar opp fsb til 215mhz.

200 fsb * 11mp = 2200mhz på cpu

200 fsb * 2/1 divider = 400 mhz * DDR =800 mhz

i ditt tilfelle:

215 fsb * 2/1 divider = 430 mhz * DDR = 860mhz

9165758[/snapback]

Eksemplet ditt stemmer ikke. AM2 er et godt hakk mer "tricky" enn første generasjons K8.

På grunn av at minnets "grunnfrekvens" nå er det dobbelte av standard HTT, så vil det bli en slags uoverensstemmelse mellom HTT, CPU -og minnefrekvens på AM2 (i motsetning til på 754 og 939). På cirka halvparten av AM2-prosessorene er det ikke engang mulig å få minnet til å kjøre på nøyaktig DDR2-800 på standard innstillinger. I dette tilfellet blir regnestykket slik (forutsatt at divideren er DDR800 i BIOS):

Stock:

200 * 11 = 2200 MHz / 6 = 367 MHz = DDR2-733 MT/s

Overklokket:

215 * 11 = 2365 MHz / 6 = 394 MHz = DDR2-788 MT/s

Når multiplikatoren er 9 eller 10, så vil høyeste ratio i BIOS alltid gi en divider på 5.

Når multiplikatoren er 11 eller 12, så vil høyeste ratio i BIOS alltid gi en divider på 6.

Slik fortsetter det hele veien oppover. Det er på en måte bare prosessorens klokkefrekvens og divideren som spiller inn, men hvilke kombinasjoner som er tilgjengelige avhenger også av forholdet mellom HTT og multiplikator.

Divideren øker med ett hakk for hver ratio man går ned, f.eks. fra DDR800 til DDR667.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...