Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kan man stole på tripptelleren

moggi

Anbefalte innlegg

Har en Opel Zafira TDI 2003 modell som jeg kjører et normalt gjennomsnitt på ca. 12.000 km året.

Stor var forbauselsen da jeg hadde service på bilen den hadde gått 25.000 på ett år. :dontgetit:

Synes at den nettopp sto på 119.000km, nå står den på 132.000. Det er hovedsaklig kona som kjører bilen og jeg begynner å lure på om hun har begynt med piratdrosjetrafikk...:hmm:

Forekommer det at en elektronisk trippteller gjør et hopp på 10.000 km? :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en Opel Zafira TDI 2003 modell som jeg kjører et normalt gjennomsnitt på ca. 12.000 km året.

Stor var forbauselsen da jeg hadde service på bilen den hadde gått 25.000 på ett år.  :dontgetit:

Synes at den nettopp sto på 119.000km, nå står den på 132.000. Det er hovedsaklig kona som kjører bilen og jeg begynner å lure på om hun har begynt med piratdrosjetrafikk...:hmm:

Forekommer det at en elektronisk trippteller gjør et hopp på 10.000 km?  :ermm:

9162562[/snapback]

Nyttar du tripteljaren til å måla for heile året med, kan det jo vera at den er litt forskjellig frå kilometerteljaren. Men så mykje som over 10 000 kilometer nektar eg å tru.

Eg har ikkje heilt originale dekk, difor går tripteljaren litt fortare enn den eigentleg skal. Usikker på om dette påverkar kilometerteljaren i same grad...

Lenke til kommentar

Stor var forbauselsen da jeg hadde service på bilen den hadde gått 25.000 på ett år.  :dontgetit:

Forekommer det at en elektronisk trippteller gjør et hopp på 10.000 km?  :ermm:

9162562[/snapback]

Fyller dere drivstoff på kort eller annen løsning som enkelt lar seg følge opp? Da kan du i det minste finne ut om det er riktig eller feil ved å se på mengden drivstoff som er fyllt.

Har selv en Zafira (bensin) og der kommer service lampa på etter ca 11-12 mnd eller etter 15000km vil tro at hvis den har gjort et "hopp" så har service lampa kommet på da. Lang kjørelende forresten for en 2003, min 1999 har gått 136'

Lenke til kommentar
Heh, jeg ville fulgt med fruen litt, er ikke godt å si hva hun driver med... :p

9167193[/snapback]

Har en svigersøster som flyttet hit for et år siden - og hun har ikke sertifikat = piratdrosje. :nei:

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har sikkert vært uheldig, men har hørt bedre unnskyldninger :D

Neida, skal ikke si noe stygt om fruen din. Jeg foreslår du låner deg en GPS og kjører en langtur, gjerne på veier som er relativt rette. Nullstil trip og GPS når du starter, og se om de er enige når du kommer hjem igjen. Da får du samtidig sjekka hastighetsvisninga også. Lag deg en tabell på forhånd som du kan skrive inn reell hastighet ved anvist hastighet. Har du stor feilvisning kan du kanskje få omprogrammert speedometret. Du kan også vurdere hjul med rulleomkrets opp mot 5% større enn standard.

Edit: Endring i rulleomkrets inntil +-5% krever ikke godkjenning, men speedometret skal aldri vise mindre enn reell hastighet.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...