Lurifaksen Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Xbox360'en min var plutselig ødeleagt etter å ha stått ubrukt i ca en uke. Tre røde lys. Feilkoden er 0020 som tydeligvis er ukjent (men muligens noe med overoppheting). Siden denne boksen er åpnet får jeg nok ikke dekket dette på garantien, men det må da vel være mulig å betale for å få den fikset? Hvordan er det forøvrig med reklamasjonsrett - er det ikke butikken som må bevise at det er jeg som har forårsaket feilen? Det er jo rimelig åpenbart at annen firmware på dvd-spilleren ikke er årsaken til dette problemet - spesielt når jeg la inn firmware med "slow-mode" slik at dvd-ene spinner saktere = mindre varme. Endret 28. juli 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
kewell79 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Da jeg fikk 3 røde lys etter 1,1 år sendte jeg inn min moddete 360, fikk en ny etter 2 uker Lenke til kommentar
DP Rusher Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Går jo an å prøve seg på en spansk en, men du risikerer jo å få en tlf der de krever at du betaler frakten nedover og eventuelt reperasjonen og returen. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Går jo an å prøve seg på en spansk en, men du risikerer jo å få en tlf der de krever at du betaler frakten nedover og eventuelt reperasjonen og returen. 9162384[/snapback] Jeg er redd den bare kommer i retur ubehandlet, med krav om at jeg skal betale testgebyr. Jeg har for såvidt ikke noe problem med å betale for å få den fikset, men har et problem med å betale for at de ikke fikser den Men jeg har en følelse av at det skal være mulig å bruke reklamasjonsretten i en slik sak som dette - er det ingen som har gjort det før? Lenke til kommentar
fullifaencom Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Tviler jeg egentlig litt på. Selv om garanti og reklemasjon ikke er det samme så ville jeg stilt meg kritisk til at feilen skyldes normal slitasje. Du har tross alt åpnet box'n og utført en endring... Lenke til kommentar
Asmodeus Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Selv om garanti og reklemasjon ikke er det samme så ville jeg stilt meg kritisk til at feilen skyldes normal slitasje. 9165552[/snapback] Det er jo RRoD vi snakker om her da. En ikke akkurat uvanlig form for feil på Xbox360 og som faktisk MS selv har innrømmet er en vanlig feil selv på de konsoller som er blitt pent behandlet. Så å komme å påstå at RRoD på akkurat hans konsoll ikke skyldes fabrikasjonsfeil, men derimot brutt garantisegl, den blir litt "far fetched" i mine øyne. Men om man da kan bruke reklamasjonsretten, ja se det aner jeg veldig lite om. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Selv om garanti og reklemasjon ikke er det samme så ville jeg stilt meg kritisk til at feilen skyldes normal slitasje. 9165552[/snapback] Det er jo RRoD vi snakker om her da. En ikke akkurat uvanlig form for feil på Xbox360 og som faktisk MS selv har innrømmet er en vanlig feil selv på de konsoller som er blitt pent behandlet. Så å komme å påstå at RRoD på akkurat hans konsoll ikke skyldes fabrikasjonsfeil, men derimot brutt garantisegl, den blir litt "far fetched" i mine øyne. Men om man da kan bruke reklamasjonsretten, ja se det aner jeg veldig lite om. 9166781[/snapback] Produsenten setter jo et slikt klistremerke på for å hindre at folk begynner å mekke på produktet selv og dermed ødelegge det(nå sier jeg ikke at du har gjort det, snarere tvert i mot.)Har du åpnet xboxen din, så har også godtatt at garantien på produktet har falt bort. Med så mye feil som det har vært på 360 så var jo ikke det særlig lurt. Dessuten så er 3års garanti på xbox. Butikken kommer bare til å si følgende, garantiseglet er brutt, reklamasjon avvist, så koster det deg ca 500kr siden de har brukt tid på dette. Kjøp deg heller en ny 360. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Har du åpnet xboxen din, så har også godtatt at garantien på produktet har falt bort.9166919[/snapback] Ja, jeg har godtatt at garantien har fallt bort, det er jo derfor jeg spør om hvor mye det vil koste å få den ordnet. Men jeg godtar ikke uten videre at reklamasjonsrett har fallt bort. Reklamasjonsrett har jo ingenting med garanti å gjøre, og du kan ikke miste reklamasjonsrett ved å bryte et klistremerke. Er det ikke selger som har bevisbyrden (om hvorvidt jeg har ødelagt den) i saker om reklamsjonsrett? Lenke til kommentar
Asmodeus Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Lurifaksen: Sjekk heller denne siden her du så slipper du å bekymre deg om hvorvidt boksen blir sendt i retur uten å bli reparert. Edit: Men sjekk med dem hvilken metode de benytter for å reparere RRoD. Er ikke alle metodene som er anerkjent permanente løsninger. Det bør i hvert fall innebære en installasjon av kraftigere/ekstra kjøling e.l. Endret 29. juli 2007 av Asmodeus Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Er det da virkelig ikke slik at det er verkstedet som må bevise at det er evt. endringer eller den faktiske åpningen av boksen som har forårsaket at enheten ikke fungerer lengre, hvis det er tilfellet? Hvis ikke så skal det fikses som normalt? Lenke til kommentar
Largie Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 8 august ryktes det at Xbox 360'n skal reduseres i pris. Dvs at du kan skaffe deg en ny boks for godt under 2000 kr. Å sende hardware/software moddet xbox til M$ er risky, derfor putter man penger i en ny boks. Kjipt å bruke f.eks 500 kr for å sende den fram og tilbake. Når man modder skal man være forberedt på boksen kan gå i stykker, derfor skal "ha råd" til å kjøpe en ny boks hvis/når den går i stykker. Lenke til kommentar
stonebro Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Men jeg godtar ikke uten videre at reklamasjonsrett har fallt bort. Reklamasjonsrett har jo ingenting med garanti å gjøre, og du kan ikke miste reklamasjonsrett ved å bryte et klistremerke. Er det ikke selger som har bevisbyrden (om hvorvidt jeg har ødelagt den) i saker om reklamsjonsrett? Jeg er ikke sikker selv, men spør på juss-forumet. (diskusjon.no -> samfunn -> juss). Der kan du nok få svar på hva loven evt. sier om dette ihvertfall. Endret 29. juli 2007 av stonebro Lenke til kommentar
Penrin Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Har også åpna den ei gang, og som dere sier, kjøe en ny box, bare core fordensaksyld, da man har HDD og det ekstra man trenger. Hvis de i tillegg blir senket i pris, vil jo dette ikke bli så dyrt. Muligens også billigere.. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Har også åpna den ei gang, og som dere sier, kjøe en ny box, bare core fordensaksyld9167880[/snapback] Jeg ser ikke helt poenget med å bruke 2000kr på å kjøpe en ny xbox, når det er mulighet for å få fikset den gratis, eller mulig å få reparert den for mest sannsynlig under 1000kr. Det er selvfølgelig den greieste løsningen hvis jeg skal ha det fikset raskt, men jeg klarer meg fint 1-2 måneder uten xbox, så kjøp av ny xbox blir siste utvei. Har sendt en e-post til forbrukerrådet ang. reklamasjonsrett, så får høre hva de har å si om saken. Endret 29. juli 2007 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Vel, jeg har sendt inn min moddede konsoll, og var redd for å måtte betale i dyre dommer hvis de skulle sende den i retur. DHL er ikke billig ^^ Ringte da til Microsoft og spurte hva som ble å skje hvis jeg sendte inn en åpnet konsoll. Fikk da til svar at da ble konsollen sendt tilbake til meg, uten kostnader. Lenke til kommentar
thadon Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ta kan jo trådstarter bare prøve seg på en spansk en uten konsekvenser Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Har du åpnet xboxen din, så har også godtatt at garantien på produktet har falt bort.9166919[/snapback] Ja, jeg har godtatt at garantien har fallt bort, det er jo derfor jeg spør om hvor mye det vil koste å få den ordnet. Men jeg godtar ikke uten videre at reklamasjonsrett har fallt bort. Reklamasjonsrett har jo ingenting med garanti å gjøre, og du kan ikke miste reklamasjonsrett ved å bryte et klistremerke. Er det ikke selger som har bevisbyrden (om hvorvidt jeg har ødelagt den) i saker om reklamsjonsrett? 9167473[/snapback] Inntil 6 mnder har selger bevisbyrden, utover dette har kjøper det. Noen selskaper er ikke spesielt pirkete på dette, men andre (feks Apple) er det. uansett, for meg fremstår ikke saken som en opplagt reklamasjonssak ettersom du vedgår å ha modifisert boxen, men det er min mening. Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Reklamsjonsrett må du sannsynligvis ta med din forhandler, men muligens Microsoft tar seg av slike henvendelser også. Reklamasjonsretten din er frafallt når du åpnet boksen, dette grunnet at produsent da ikke er garantert at du på noen som helst måte har forårsaket problemet selv. Men kontakt Microsoft support og spør dem hvor mye det koster å få den reparert utenom garantien, da dette sannsynligvis lar seg gjøre. Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 er flere som har fått fikset modda konsoll. Bare å prøve. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå