Gå til innhold

Problemer med trådløst nett

Anbefalte innlegg

God dag, første post i Mac-delen. :wee:

Grunnen er følgende:

Jeg har nylig kjøpt meg en iBook G4, 756 mb ram og 1,2 ghz CPU for de som lurer. Problemet er, at AirPort ikke finner det trådløse nettet hjemme. Eller så er det jeg som gjør noe feil, men fikk det til å virke hos en kamerat.

Har prøvd å koble til manuelt, men dette er noe annet enn Windows! :)

Er ellers veldig fornøyd, men kan ikke kalle meg noen 100% Mac-fan enda.

(kopiert rett fra Kafétråden, får vel mer svar her kanskje?:))

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er noen iBooker som kom uten AirPort. Sikker på at du har AirPort?

Isåfall, sjekk at routeren ikke har skjult SSID.

9162414[/snapback]

Les posten før du svarer i det minste. :p

Jeg prøvde det jo hos en kamerat, med full klaff. Hehe...

Hm, tviler på at den har det, har ikke satt det på.

Lenke til kommentar

Det er et problem; jeg kommer meg ikke inn på den trådløse router'n min. :p

Oppsettet mitt er slik: Telenor ADSL-modem, med MSI trådløs router kobla til. Trådløse nettet har alltid virka fint her, så har ikke tenkt over det før. ADSL-modemet oppgir at den trådløse routeren har IP-adressen 0.0.0.0

Om jeg prøver å få tilgang til trådløse routeren, så blir jeg bare sendt rett til menyen i ADSL-modemet. Rart?

En annen ting er, at i Windows finner jeg minst fire nettverk rundt huset mitt jeg kan koble til. På iBook'en finner jeg ingen. Absolutt ingen. Er Airport bare noe jævla møl?

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

På min iBook G4 har jeg mye bedre dekning enn noen andre Windowsifiserte laptops som har kommet i hus her, og med iBook'en får jeg tydelig inn alle naboene sine nett, noe jeg ikke gjør med de to Dell maskinene vi har.

Så nei, Airport er ikke noe møl.

Det var visstnok en stund hvor Apple hadde litt trøbbel med driverne til Airport, er du sikker på at maskinen er fullstendig patchet opp?

Det kan også være en dårlig kontakt mellom Airport kortet og antennen, kortet ligger under tastaturet og kan relativt lett taes ut og inn igjen for å være sikker på at det sitter skikkelig.

Det med at routeren har adressen 0.0.0.0 er umulig... så det høres eventuelt ut som om du har noe galt med ADSL/router oppsettet ditt også.

Lenke til kommentar
På min iBook G4 har jeg mye bedre dekning enn noen andre Windowsifiserte laptops som har kommet i hus her, og med iBook'en får jeg tydelig inn alle naboene sine nett, noe jeg ikke gjør med de to Dell maskinene vi har.

Så nei, Airport er ikke noe møl.

Det var visstnok en stund hvor Apple hadde litt trøbbel med driverne til Airport, er du sikker på at maskinen er fullstendig patchet opp?

Det kan også være en dårlig kontakt mellom Airport kortet og antennen, kortet ligger under tastaturet og kan relativt lett taes ut og inn igjen for å være sikker på at det sitter skikkelig.

Det med at routeren har adressen 0.0.0.0 er umulig... så det høres eventuelt ut som om du har noe galt med ADSL/router oppsettet ditt også.

9164185[/snapback]

Fullt patcha og alt detta systemet her nå, så er nok ikke det. Har sjekka pluggen til antenna, og det er ikke der feilen ligger. Har jo også sjekka det hos en kamerat, og der funka det fint.

Hm... Det med 0.0.0.0-adressen er jo bare rart, alt funker jo, så det er nesten så man skulle tro at MSI-routeren har blitt tatt over av ADSL-modemet. :wee:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Det er modemet ditt som har ip-adresse 0.0.0.0. Routere har som standard 192.168.1.1 som ip-adresse, med brukernavn admin og uten passord. Sjekk portforward.com for å finne standard ip-adresse for din modell. (Og jeg har ikke mac enda så jeg kan ikke hjelpe deg noe med innstillingene der).

Lenke til kommentar
Hei.

Det er modemet ditt som har ip-adresse 0.0.0.0. Routere har som standard 192.168.1.1 som ip-adresse, med brukernavn admin og uten passord. Sjekk portforward.com for å finne standard ip-adresse for din modell. (Og jeg har ikke mac enda så jeg kan ikke hjelpe deg noe med innstillingene der).

9222144[/snapback]

Takker, får se hva jeg får ut av det. :)

Er det noen som kan si noe om hvorfor mac'en ikke kommer seg på trådløse nettet mitt selv når jeg skriver inn nettverksnavnet og passord riktig?

Lenke til kommentar

Hehe, regna med at den kom. Når du definerer Wireless Security får du flere valg. Nå vet jeg ikke hvordan kryptering du har, men om du bruker WEP kan du velge mellom 40/128-bit HEX, WEP Password og WEP 40/128-bit ASCII. Om passordet ditt er i klartekst prøver du enten WEP Password eller WEP ASCII. Om passordet ditt er på formen 0-9 og A-G bruker du WEP HEX

Lenke til kommentar
Hehe, regna med at den kom. Når du definerer Wireless Security får du flere valg. Nå vet jeg ikke hvordan kryptering du har, men om du bruker WEP kan du velge mellom 40/128-bit HEX, WEP Password og WEP 40/128-bit ASCII. Om passordet ditt er i klartekst prøver du enten WEP Password eller WEP ASCII. Om passordet ditt er på formen 0-9 og A-G bruker du WEP HEX

9228462[/snapback]

Ja, dette har jeg prøvd før syns jeg å huske, men kan jo ta det en gang til nå. ;)

Tar jo ikke så lang tid å boote opp mac'en akkurat. Høhø...

EDIT: Funka dårlig. Har WEP HEX. Jævlar...

Endret av Fisk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...