Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Ny Extrem Gamer PC!

Anbefalte innlegg

Jeg har nå tenkt til å kjøpe meg en splitter ny PC! :D

Jeg er en typisk Spill-mann, som spiller mye. Hører også endel på Musikk (Men har tenkt til å kjøpe meg eget anlegg til dette), men trenger derfor SPDIF-Utgang på Hovedkortet.

Jeg har tenkt ut følgende oppsett:

Kabinett: Casetek (Aplus) Miditower, "iQ-eye", Sølv. Microplex.no - 1200 kr.

Strømforsyning: Cooler Master Real Power M850, 850 Watt. Shg.no - 1700 kr.

DVD/Optisk: Plextor PX-712SA, 8 MB Buffer, Sølv. Ametio.no - 550 kr.

Diverse Vifte®, 80/80: Cooltek Vifte, Luftmengde 42/t, 19 DB. Microplex.no 200 kr. (2).

Diverse Vifte®, 92/92: Cooltek Vifte, Luftmengde 41/t, 12 DB. Microplex.no 150 kr. (2).

CPU-Vifte: Thermaltake Big Typhoon, 16 DB, Vekt 850 Gram. Micropex.no - 350 kr.

Hovedkort: EVGA nForce 680i SLI Version-A1, Socket-775. - Brukt - 1500 kr.

Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600, 2.4 GHz, 8 MB Buffer. Amentio.no - 2000 kr.

Minne: Geil DDR2 PC8500, 1066 MHz, 4-4-4-12, Orange. Psdata.no - 3200 kr. (2).

Skjermkort: EVGA GeForce 8800 GTX, 768 MB PCI-Express. Brukt - 3000 kr.

Harddisk (1): Western Digital Raptor 150 GB X. 10 000 RPM, 16 MB. Brukt - 1300 kr.

Harddisk (2): Seagate Barracuda, 7200.10 16 MB Buffer, 320 GB. Komplett.no 700 kr.

OS: Microsoft Windows Vista Home Premium, Norsk OEM. Komplett.no 1000 kr.

Tastatur: Logitech Media Keyboard Elite PS2/USB, Retail. Komplett.no 250 kr.

Mus: Logitech MX518 Optical Mouse, 1600 DPi. Komplett.no 400 kr.

Spørsmål:

- Vill dette Systemet fungere i praksis?

- Vil alle Komponentene fungere sammen?

- Er det noen komponenter som bør degraderes eller oppgraderes?

Endret av LasseGL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut ;D Men ville ikke hatt med Q6600, ville heller hatt E6850.

Dette fordi om ett par måneder er Q6600 "utdatert" og det har kommet mye mer nytt innen 4-kjærners prosessorer. E6850 ville jeg heller ha gått for :thumbup:

EDIT:

Raptor disker er noe av det mest oppskrytte på markedet. Det eneste du sparer av tid er vel litt under oppstart og når du skal hente programmer som ikke ligger i minnet! Ser ikke vitsen i å bruke pengene på det, hvis du ikke er en veldig travel herremann da :)

Endret av alfredsn
Lenke til kommentar
EDIT:

er vel litt under oppstart og når du skal hente programmer som ikke ligger i minnet!

har snust litt rundt på sånne raptor-tråder fordi jeg selv kanskje skal kjøpe.. hva mener du med det jeg quoter deg.. Minnet? hva da? :p forklar litt mer.. plx :)

Lenke til kommentar

Dette fordi om ett par måneder er Q6600 "utdatert" og det har kommet mye mer nytt innen 4-kjærners prosessorer. E6850 ville jeg heller ha gått for  :thumbup:

EDIT:

Raptor disker er noe av det mest oppskrytte på markedet. Det eneste du sparer av tid er vel litt under oppstart og når du skal hente programmer som ikke ligger i minnet! Ser ikke vitsen i å bruke pengene på det, hvis du ikke er en veldig travel herremann da :)

9161873[/snapback]

Dette fordi om ett par måneder er Q6600 "utdatert" og det har kommet mye mer nytt innen 4-kjærners prosessorer.

Vil vel ikke akkurat si det

BTW: 850 w strømforsyning er ikke nødvendig hvis du vil kutte litt i pris

Lenke til kommentar

Tusen Takk for alle svar!

Skjønner ikke helt hva dere mener med "utdatert" på Q6600 (CPU), synes 4-kjerner uansett har en fremtid. For det er en stor overgang fra 2 til 4 kjerner.

Men spørsmålet er: er det like stor overgang fra 1066 til 1333 databuss?

Skjønner det litt med Raptor.

Men de er vell mye kjappere enn vanlige Harddisker?

BTW: har nå en enkjerna CPU, 2 GB av PC3200 og samsung 250 GB 8 mb buffer. Så uansett vill nesten hvilket som helst oppsett blitt et stort hopp :!: :D

Lenke til kommentar

Men har tenkt på Vista Home Premium 64 Bit, Norsk, Da.

Og er det slik at Raptor ikke kan ta imot signaler fra 8800-serien?

Eller er det bare det at effektiviteten blir dårligere?

Funker det å sette opp Raptor-disk, Vista Home Premium 64 Bit og 8800-serien?

Lenke til kommentar

Dette fordi om ett par måneder er Q6600 "utdatert" og det har kommet mye mer nytt innen 4-kjærners prosessorer. E6850 ville jeg heller ha gått for  :thumbup:

9161873[/snapback]

... :nei:

I tester scorer Q6600 omtrent likt med E6850, i spill som FEAR, BF2 og ellers eldre tittler som ikke støtter behandling på flere kjerner, E6850 yter hakket bedre grunnet høyere minnebuss og høyere frekvens.

I disse gamle spillene så er en Q6600 fortsatt kraftig nok.

I nye spill (Crysis, Supreme Commander, HL2 Ep.2 osv.) støttes behandling på flere kjerner (utover to kjerner), her vil en Q6600 banke E6850'en.

I tillegg, hvorfor vil en Q6600 bli utdatert iløpet av noen månder, mens E6850 med kun to kjerner, og koster det samme ikke bli utdatert? Det bør jo du også se at det er bare tull.

Flere og flere programmer blir laget for støtte til mer enn to kjerner, og da er det da unektelig en fordel å ha fire istedefor to.

Les!

Lenke til kommentar
Hvorfor sitter folk som tydeligvis egentlig skulle sitte og lese tråder, å skriver innlegg om ting de ikke vet..?

9164180[/snapback]

Fordi sånne som deg sitter og leser tråder for å lete etter feil eller mangler, uten å kommentere topic i det hele tatt...

Men til saken:

Skal du ha gamingPC, er jo Raptor i raid et veldig godt valg. De er altfor dyre i forhold til hva du får av plass, og de blir knust når det kommer til overføringshastigheter. Men det er jo strengt tatt ikke så viktig på en gamingPC.

Husk også at Intel ikke har "ekte" 4-kjerner CPU. De er satt sammen av to dualcore. De yter nok veldig godt, ingen tvil om det.

Vurder også om du faktisk trenger den dyre rammen du har valgt, spesielt nå som minne er så billig ellers. Ytelsesmessig merker du ikke mye med mindre du skal klokke.

Ellers vil jeg anbefale deg Antec P182 kabinett. Det er det peneste og diggeste kabinettet jeg noensinne har brukt. Trygt kjøp!

have fun ;)

ps: helt enig med bruno99, 850W PSU er å kaste bort litt for mye penger.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

For og ha det gøy :p

Men tilbake ontopic, du trenger ikke en Raptor :), det gir deg kanskje 1-2 sek raskere oppstart, og det er det... Du vil kanskje merke forskjell hvis du redigerer video o.l., men i spilling er det ingenting... Kjøp heller 2 stk disker på mellom 100 og 200 gig, og kjør de i RAID0, da får du mye bedre ytelse...

Men det er også unødvendig, det holder lenge med en enkel 7200 RPM disk ;) En enkel 500 gig disk holder lenge, og det koster deg mindre :)

Raptordiskene bråker også veldig, og utifra oppsettet ditt så ser det ut som du er ute etter et stille system :)

Lenke til kommentar

WheelMan_92 veit ikke hvilken raptor du har, men jeg kan ikke si at de 2 jeg har bråker vesentlig mye mer enn noen av de andre diskene mine, sitter 16 disker i filserveren min og raptore knitrer bare. Så hvor gammel den raptoren er kan jo gudene vite :p Mulig eldre bråker, men nye gjør ikke det syns jeg :)

Lenke til kommentar
WheelMan_92 veit ikke hvilken raptor du har, men jeg kan ikke si at de 2 jeg har bråker vesentlig mye mer enn noen av de andre diskene mine, sitter 16 disker i filserveren min og raptore knitrer bare. Så hvor gammel den raptoren er kan jo gudene vite  :p  Mulig eldre bråker, men nye gjør ikke det syns jeg  :)

9164438[/snapback]

Da må jeg få si at du kanskje ikke legger like godt merke til en raptor da disse blir gjemt bort av de andre diskene.

Men men, issue her er vel om det lønner seg eller ikke å kjøre en Raptor kontra en god 7200rpm disk. Jeg vil tro at det ikke gjør det, og at responstiden på nyere disker er såpass bra. I tillegg får du langt dårligere overføringshastighet, om det teller. Søketiden er det jo ingenting å si noe på.

Lenke til kommentar
Da må jeg få si at du kanskje ikke legger like godt merke til en raptor da disse blir gjemt bort av de andre diskene.

9165046[/snapback]

Nå har han jo satt opp en annen disk da, og som jeg sa, det ser ut som han er ute etter et stille system. Og grunnen til at jeg anbefalte en 500 gig disk, istedefor en Raptor og en 320 gig er at en 500 gig koster deg 1000 kr, og Raptoren og den andre disken koster 2000 kr, det er 1k spart det :p

Men men, issue her er vel om det lønner seg eller ikke å kjøre en Raptor kontra en god 7200rpm disk. Jeg vil tro at det ikke gjør det, og at responstiden på nyere disker er såpass bra. I tillegg får du langt dårligere overføringshastighet, om det teller. Søketiden er det jo ingenting å si noe på.

9165046[/snapback]

Overføringshastigheten mellom raptoren og en 7200 rpm disk vil ikke endre seg... Grunnen til det er at 7200 rpm disken ikke klarer og holde følge :p Men som jeg sa tidligere, du sparer noen få sek i oppstart, og kanskje noen få sek i lasting av spill... Og jeg syns ikke det er verdt og betale 1000 kr mere for noen ekstra sek, men det spørs jo hvor avhengig/nerd man er da :p

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Er fast bestemt på hvilket Kabinett, Ram, Skjermkort og Hovedkort jeg skal ha.

Men er litt usikker på CPU-fronten og Harddisk-fronten.

Vill ha 4-kjerned CPU med tanke på fremtiden. OG flere og flere spill kommer vell til å støtte dette? isåfall blir vell da ytelsen vesentlig bedre?

Men på Harddisk-fronten, er jeg helt på fulle vidder!

Har lyst på en harddisk for lagring og en harddisk for OS. Bare to 7200 rpm ville jo bedret ytelsen?

Men ser blant annet på diverse SAS-disker, ville disse diskene forbedret PC'en min betraktlig?

De er jo ikke så utrolig mye dyrere enn "vanlige" Raptor disker.

Lenke til kommentar

Hehe, EVGA-Hovedkortet har utrolig, utrolig gode tester da. Vinner jo nesten alle.

Å med den oppgraderte versjonen, og da med SPDIF-Utgang, blir den jo enda bedre!

Så er ganske Bestemt på hvilket hovedkort jeg skal ha.

Derimot er jeg høyst usikker på hvilke Harddisker jeg skal ha.

Har lyst på Raptor, men hører at den både bråker og ikke er så effektiv som det jeg trodde den skulle være. Har lurt litt på SAS-disker, er ikke så utrolig mye dyrere?

Dessuten er Seagate Barracuda-diskene gode, utrolig gode. Men, hører flerer og flere kjøper Western Digital-disker og blir meget fornøyde, så hvem er egentlig best?

Trenger ikke disker på over 400 GB.

I Seagate har eg sett for meg en 320 GB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...