Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når er man overvektig?

smlia

Anbefalte innlegg

Arbakadarba:

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321993

Midjemål:

Man kan også vurdere fedme etter midjemålet, eller hvor mye fett som ligger rundt midten. Midjemålet kan måles med vanlig målebånd og skal måles midt mellom nederste ribben og øverste delen av hoftekammen (som oftest i navlehøyde).

Menn med midjemål over 94 cm, og kvinner med midjemål over 80 cm har økt risiko for en rekke sykdommer pga overvekt. Et livmål hos menn over 102 cm regnes som fedme. Det samme gjelder hos kvinner hvis midjemålet er over 88 cm.

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I følge den kakulatoren har jeg 8,8% kroppsfett.

Om det er mye eller lite aner jeg ikke, men da jeg skulle fylle inn tallene måtte jeg jo måle magen min, og de 80cm kan umulig stemme. Jeg var 72cm og vil si jeg er ganske så liten og tynn, har hvertfall noe som kan minne om 6 pack, så at de på over 80cm skal være overvektig kan da ikke stemme.

edit; i følge klassifikasjonen på siden var visst 8,8% athletic (4-13%).

9165970[/snapback]

80cm, da er man ikke overvektig tror jeg. Men står sterkt i faresonen får å bli det.

(Uten at jeg vet noe mer om det der stemmer)

Kan den her kanskje hjelpe litt?

Kan være den ble litt feil og :hmm: Jeg bare søkte litt :ermm:

9165993[/snapback]

Et lite tips til dere alle sammen: Bruk speilet og fornuften. Ikke BMI, "den magiske 80 cm regelen" og gud vet hva. Slike regler og formler vil aldri gi et konkret bilde på formen deres uansett. De tar ikke hensyn til beinbygging, høyde, kroppsform, muskelmasse eller til og med vann i kroppen.

Spis sunt, ikke spis ute på gatekjøkken, spis små måltider hele dagen (hver 3. time) istedet for et par-tre svære måltd( dette holder forbrenningen oppe). Og sist men ikke minst: tren eller vær fysisk aktiv. Ikke sitt på ræva og røyk sigaretter å drikk rusbrus slik som ungsom flest i Norge dessverre gjør

Lenke til kommentar

Jeg er average på de fleste testene :) Tror nok at man selv vet når man er overvektig eller for tykk. Ihvertfall de som har et fornuftig selv/kropps bilde (ikke typisk jente i 14-15 års alderen, da syns jo nesten alle at de er for tykke :roll: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...