Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 "Hvordan tjener Onecall og IPEA penger?" Spørsmålet er tatt ut ifra at begge gir deg gratis teleskritt og meldinger. Det er gratis å bli kunde, og det er heller ingen månedsgebyrer eller andre nødvendige gebyrer. Når du går over gratisminuttene og meldingene per måned - er det ikke akkurat ublu priser heller.. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 for det første så betaler netteier, i dette tilfellet netcom, og etterhvert network norway eller hva de heter en rimelig stor sum for hver kunde de får inn i nettet som finansierer en god del. og så er det jo sånn at veldig mange bruker langt over det som er gratis...... Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Tror folk som tidligere ikke har ringt noe særlig eller passet på å ringe korte samtaler ringer mer etter de har gått over til OneCall og lignende. Ihvertfall har jeg merket at jeg tenker mindre på ringekostnadene siden jeg uansett vet at en stor del er gratis. Lenke til kommentar
orelse4054 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 De tjener nok også en god del på all den gratis markedsføringen de får. Tenk hvor få ansatte de har. Folk som reiser til utlandet og ringer fra der, da ringer de utenom de inkluderte ringeminuttene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Jeg kjøper ikke det at folk ringer mer når de får gratis ringetid. For min del ringer jeg akkurat det jeg føler jeg har behov for, og dette er sjeldent mer enn 120 minutter per måned. 120 minutter i måneden gir ca 30 minutter i uken, eller 4 minutter hver eneste dag. Jeg har også lagt merke til de massive reklamekampanjene som Onecall kjører, og de kan unektelig koste flesk. ... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Datatrafikk, MMS, ekstratjenester, osv. er det nok endel å tjene på. Folk som reiser til utlandet og ringer fra der, da ringer de utenom de inkluderte ringeminuttene. Sansynligvis tjener de omtrendt null på dette, da det er den utenlanske aktøren som får det meste av beløpet. Lenke til kommentar
2mmen Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Dessuten bruker de ikke penger på å betale for utbygging av gsm/3g nett og vedlikehold av dette, samt at de betaler nettleie til de store operatørene til en pris fastsatt av myndighetene.... Og det er ikke akkurat blodpris. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Likevel vil jeg poengtere at dersom de fleste av kundene deres IKKE bruker tilleggsfunksjoner som MMS og GPRS, samt ikke ringer vanvittig mye over 120 minutter / 90 meldinger i måneden - så sitter Onecall med et direkte tap. Administrasjon, markedsføring, produksjon/leie, etc. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Dette er jo selvsagt noe de har sjekket grundig opp på forhånd. Såvidt jeg husker er det gjennomsnittsforbruket som er gratis. De som bruker over dette vil selvsagt hive penger i kassa for alle de som ikke bruker det. Storbrukerene må betale for småbrukerene. Selvsagt vil hvert abbonement som ikke bruker noen ekstratjenester eller går over disse fastsatte gratismengdene være et tap, men vil tro det nesten ikke koster noe uansett å holde dem i drift. Lenke til kommentar
andyolse Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 "Hvordan tjener Onecall og IPEA penger?" Spørsmålet er tatt ut ifra at begge gir deg gratis teleskritt og meldinger. Det er gratis å bli kunde, og det er heller ingen månedsgebyrer eller andre nødvendige gebyrer. Når du går over gratisminuttene og meldingene per måned - er det ikke akkurat ublu priser heller.. 9161753[/snapback] de tjener penger på "dyre" ringeminutt etter gratisminuttene og sms er brukt opp. minuttprisen går vel opp til 0,80 så for gratisminuttene er brukt opp. . Lenke til kommentar
zlinky Skrevet 19. april 2008 Del Skrevet 19. april 2008 (endret) VEl, etter å ha kikket gjennom den spesifiserte regningen min ser jeg nå hvordan de tjener penger på meg i alle fall (gjelder onecall). Ser at de fakturerer for hele perioden du venter i telefonkø når du ringer supporten deres, noe jeg ikke var klar over (naive meg trodde de kunne fakturerte etter at du fikk svar). med telefonkø fra 19min og opp til 35min er det klart det blir litt når du er nødt til ringe hver bidige gang det er noe feil. Kanskje derfor man aldri får svar pr mail heller. Endret 19. april 2008 av zlinky Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 VEl, etter å ha kikket gjennom den spesifiserte regningen min ser jeg nå hvordan de tjener penger på meg i alle fall (gjelder onecall).Ser at de fakturerer for hele perioden du venter i telefonkø når du ringer supporten deres, noe jeg ikke var klar over (naive meg trodde de kunne fakturerte etter at du fikk svar). med telefonkø fra 19min og opp til 35min er det klart det blir litt når du er nødt til ringe hver bidige gang det er noe feil. Kanskje derfor man aldri får svar pr mail heller. Et tips her kan være å ringe direktenummeret deres, som de kaller "fra utlandet". Så ringer du på lokaltakst Lenke til kommentar
zegenie Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Ser at de fakturerer for hele perioden du venter i telefonkø når du ringer supporten deres, noe jeg ikke var klar over (naive meg trodde de kunne fakturerte etter at du fikk svar). Da bør du oppdatere deg litt, for det du sier der gjelder absolutt alle som tilbyr kundeservice per telefon. "Fra du får svar" gjelder fra du får kontakt i andre enden - uansett om kontakten er ventemusikk eller en hyggelig stemme. Og det er akkurat det samme hos OneCall, Telenor, NetCom, Chess, Tele2, osv osv. Men klart - det blir dyrere når du må vente i en halvtime hos en knøttoperatør, kontra 4 min hos de tre store Menmen - man får det man betaler for. Lenke til kommentar
skjelsba Skrevet 21. april 2008 Del Skrevet 21. april 2008 Folk som reiser til utlandet og ringer fra der, da ringer de utenom de inkluderte ringeminuttene. Sansynligvis tjener de omtrendt null på dette, da det er den utenlanske aktøren som får det meste av beløpet. Alle operatører har påslag på prisen de utenlandske operatørene tar. For eksempel var jeg på cuba nettopp, der har de kun én mobiloperatør. Jeg betalte 3.99 pr sms (netcom smarttalk), mens kompisen min med one call betalte 8.19 eller noe sånt. Dvs. at påslaget til onecall var ganske så mye større enn netcom sitt. En annen ting de muligens kan tjene penger er på folk som ringer til one call sine kunder (termineringspris). Jeg er usikker på om disse inntektene går til operatør eller netteier. Muligens begge to. Lenke til kommentar
danweb.cjb.net Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Hva med at dem bygger opp en stor kundedatabase også selger selskapet? Dette er jo en måte eierne i disse firmaene kan tjene gode penger på. Lenke til kommentar
AyeGee Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Som sagt i en tidligere tråd, så er det ikke Ola Smart One Call tjener penger på, det er Ola Dum. Snakket med en som ringte ca 3000-4000 minutter per måned. Han hadde planer om One Call siden de hadde gratis minutter. Go figure. Tror fyren hadde noe som Telenor Bedrift Proff idag eller.no Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 (endret) Det de tjener penger på er selvsagt termineringen. - Hvis de tiltrekker seg kunder som ringer mye, så er sjansen stor for at de også mottar mange samtaler. - Hver gang en kunde fra Telenor, netcom, etc etc ringer en kunde som termineres hos "gratisleverandørene" må operatøren til den som ringer betale 1,- (eks)til Onecall (eks). Det hele er derfor et veddemål om at man klarer å tiltrekke seg kunder som mottar mange samtaler, de som bare ringer mye kan man i beste fall håpe å gå i null på, fordi selv om alt utover det som er gratis er dyrt, har man allerede gitt bort masse samtaler som mest sannsynlig termineres hos en konkurrerende operatør. Endret 22. april 2008 av kjetilkl Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Ikke så vanskeli å få til egentlig: Eks en med onecall ringer 120 minutt gratis til noen med telenor, mens noen med telenor ringer 120 min til en med onecall. Telenor har lov til å ta 60 øre i terminering, mens onecall tar over 1 krone, husekr ikke nøyaktig, men la oss si 1,2,- i minuttet. Reel ringekostnad for onecall blir da 72,- i tap, men samtidig får de inn 144,- og sitter igjen med 72,- i fortjeneste før oppstartsavgift etc er betalt. Må ta forebehold om feil nå, men dette var ment som et praktisk eksempel på hvordan onecall kan tjene penger på tross av at mange ikke ringer noe særlig mer enn gratisminuttene. Lenke til kommentar
Ludolf71 Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Vel, de tjente nå 1200 kroner på at jeg lastet ned en 8mb lydfil i Danmark..... Ja, jeg skiftet operatør etter det. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 22. april 2008 Del Skrevet 22. april 2008 Vel, de tjente nå 1200 kroner på at jeg lastet ned en 8mb lydfil i Danmark.....Ja, jeg skiftet operatør etter det. Vell, ikke for å være frekk, men å laste ned så mye ville blitt rimelig dyrt med de aller fleste operatører, netcom og telenor er vell de 2 unntakene som har rimelig datatrafikk i enkelte land. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå