Gå til innhold

Program for å gi nytt navn til bildene.

Anbefalte innlegg

Som sikkert mange andre så begynner man å ta mer og mer bilder, og dermed er det jo greit å få sortert bildene.

Det jeg trenger er et program som kan forandre filnavnet på bildene. Jeg ønsker å kunne sette opp en formel på hvordan navnet skal være. Det blir nå hovedsakelig dato og klokke slett som skal være i navnet.

Eksempel på navn: "28. juli 18:15:30.jpg"

Ønsker helst programmer som dere har prøvd og er fornøyd med. Har googlet selv, har prøvd flerne programmer, men har ikke fått til å sette det opp slik jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer meg sjølv:

Du kan bruke Irfanview. Gå til File --> Automate/Batch (hurtigtast B). Legg til filene frå alle mappene, og hak av for Batch rename. Gå so inn på Rename options. Trykk på Help for å finne ut kva du skal skrive. For å namna på forma ddmmåååå - hhmmss trur eg det er $E36867(&d%m%Y - %H%M%S) du skal ha.
Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar

Takk skal du ha, fikk det slik jeg ville ha det.

Men jeg får ikke programmet til å skrive inn måned med bokstaver av seg selv. Jeg er nødt til å skrive inn månedens navn selv, inn rename formelen. Så dermed jeg nødt til å ta måned for måned. Hvis dere skjønner. Så hvis du vett formelen for de,t så hadde det hvert fint, eller at noen har et annet program som klarer det da.

Lenke til kommentar

Jeg har ca 350 bilder fra en klassetur med mange forskjellige kameraer som skal legges over på en cd, og da hadde det vært veldig fint med navn etter når bildet er tatt. Svært få bilder er kronologisk, siden noen heter dsc, noen IMG_... osv.

Har nå drivi å knota med irfanview, men det er kun ETT av bildene som får nytt navn, og navnet er helt blankt. Har lagt inn formelen du sa, men har også prøvd flere.

Noen som kan si meg hva jeg gjør galt, eller evt noen tips?

Lenke til kommentar

Det funket heller ikke. Men har nok funnet problemet, exif er endret til gårsdagens dato på alle bildene untatt en tre-fire stykker :dontgetit:

Men da er vel alt håp ute for å få sortert dem kronologisk, siden det ligger feil exif...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...