Gå til innhold

Full Oppgr.-AMD

Anbefalte innlegg

Hei. Skal oppgradere en kammerat sin pc. Nå har han P3 45+Mhz 64Mb Sdram 10GbHD og Bora Pro motherboardpå en Symphony - Multi Media (a.k.a. Pulsar)

Dette var oppgradering jeg tengte:

AMD Athlon XP1700+ 1.46 GHz 266 MHz 595,-

Abit NF7-S Hovedkort Socket A, S-ATA 1,295,-

DDR-DIMM PC3200 256MB DDR CL2.5 595,-

Gainward GeForce3 Ti/500TV 128MB 4ns 975,-

EKL CPU-Vifte m/kulelager Socket A 120,-

Og eventuelt

Asus CD-brenner IDE 40x/12x/48x 495,- Hvis de ser seg råd.

Komentarer:

(1)CPU er bare 1700+, fordi den bare kostet 595. Kunne kjøpt en dyrere, men men merker ikke store forskjellen i dag mellom 1700+ og 2100+. den store boosten kommer ikke før med 333Fsb som kjøres synk med ram, og det ble for dyrt. Når man merker forskjellen en gang, så har han ett HK som skal støtte en del oppgradering

(2)Kunne valgt et billigere HK till å med med grafikkort. Men det integrete grafikkort fikk slakt(ca halve ytelsen til GF4Mx440, da er det dårlig)Og da tar det ikke lang tid før det på ny er nødvendig med en oppdatering. Så jeg valgte Abit NF7-S . Både pga en del gode reviews og at det var det billigste S-ATA HK de hadde. Kansje ikke aktuelt i øueblikket, men for noen som har hatt pc en sin i 4 år så kan det bli akktuelt å oppgradere når S-ATA er standaren og da kan det vere greit å bare kunne pjotte den på. Har ogse ett håp om at dette HK kan støtte en del høyere prossesorer

(3)Rammen var vel egentlig basic valg. 400Mhz kostet 50kr mer en 333Mhz så da tokk jeg det med tanke på å kunne kjøre 333fsb synkronisert med CPU(ikke nå, men etter en eventuell oppgradering)på gode timings, og till å med 400Fsb hvis det kommer ut en slik CPU til socket a. At jeg ikke kjøpte 2 var ett rent økkonomisk valg. Sa da oppgraderer jeg heller det med en ekstra rambrikke om et halv år, så får han utnyttet dual-ram også. Da blir det sansynligvis en 512 hvis de har synket i pris.

(4)Gf3ti500 var jeg ikke helt sikker på, men jeg landet på det. Billig 128Mb kort, sammtidig som det gir mer ytelse en ett Gf4Mx kort, i alle fall i Dx8. 64Mb ti200 versjonen kostet 100 Mindre, så da valgte jeg dette. Kunne gått opp i Gf4Ti420064Mb, men tenkte at 128 kommer godt med om en stund, og da må jeg opp i 1800kr, noe som ble altfor dyrt(det ble 64 Mb versjonen også egentlig)

(5)Viften. No idea. Tokk den billigste. Tror kasnje det var en litt billigere men så stod det kulelager så tokk jeg denne. Vet ikke om det er et bra valg eler om jeg kan ta en billigere. Husk OC er ikke akktuelt, så det er bare for stillheten/pris.

(6)Cd brenneren. Også den billigste. 48* brenning er ikke verdt det, denne brenner en cd på noen minutter annyway.

(7) Eventuelt PSu også, spørs om det de har er sterkt nokk, det har jeg ikke fått skjekket. Da tenkte jeg på Q-Tec Strømforsyning ATX 400W Dual Fan 295,-

Hvor stor PSu tror dere jeg trengs for dette oppsettet +en HD og en cd-spiller

(8) alt kjøpes fra komplett, og ikke over internett, ettersom de er litt redde for det og vi bor 30 min fra butikken.

(9)Han er ingen power bruker, men vill bare ha en raskere pc. Jeg valgte en del dyre komponenter og noen billigere for å lettere kunne oppgradere.

(10)Han beholder den gamle disken foreløbig, en 10Gb så kan vi oppgradere den senere.

(11) Tenkte å koble den gamle opp mot lanet mitt her, starte innstalasjonen av Win2k over lan(det funker) så når det slår seg av trekke strømmen og innstalere den nye hardwaren. Kan det funket? Hvis ikke så har jeg en del reskue disker, win98 og lignene.

tror det var alt, er glad for alle kommentarer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Tror egentlig ikke du trenger så mange kommentarere. Virker som om du har funnet en bra maskin til billig penge. Bra hovedkort, kanskje jeg er litt uenig i skjermkortet valget. Ville kanskje gått for et gf4 420064ddr,men som du sier så er det kanskje greit med 128 også. Det kommer litt ann på hvem som skal bruke den :)

Lenke til kommentar

Bare en kort kommentar.

Dersom du kjøper en 1700+ Tbred-A så kan du trolig kjøre den på 166 FSB uten store problemer. Det blir 11*166 = 1826 MHz. Eller ca 2300+

Ellers ville jeg nok ha sett på en GF4 Ti4200/RADEON 9500 kort.

Videre burde han ha 2 minnebrikker for å kunne bruke doble minnekanaler (reduserer latency og derved øker ytelse).

Du burde også ha en kjøler som har en kobberbunn til Tbred. Coren er så liten og da er kobber langt å foretrekke.

Lenke til kommentar
Bare en kort kommentar.

Dersom du kjøper en 1700+ Tbred-A så kan du trolig kjøre den på 166 FSB uten store problemer. Det blir 11*166 = 1826 MHz. Eller ca 2300+

Ellers ville jeg nok ha sett på en GF4 Ti4200/RADEON 9500 kort.

Videre burde han ha 2 minnebrikker for å kunne bruke doble minnekanaler (reduserer latency og derved øker ytelse).

Du burde også ha en kjøler som har en kobberbunn til Tbred. Coren er så liten og da er kobber langt å foretrekke.

Tja overklokking av han er egentlig ikke aktuelt, så da måtte eg fikset det før han fikk det. Desverre innebar alle forslagene dine utgifter :-? og det har vi ikke råd till. Men det var en god ide å øke fsb til 166, så kan jeg fikse multiplyeren så mye som den viften klarer å kjøle den. Bare t lite spørsmål; vi vet joa lle at tbred "B" er bedre enn"A". Men er palimo 1700+ bedre overklokking enn tbred"A" versjonene?

takk for forslagene.

Lenke til kommentar

Enig med folka over her når de sier at de ville skifta skjermkort... Tror det er lurt å kjøpe et GeForce4-kort istedet for GeForce3, som ikke har alle mulighetene som GF4. Det er ikke så mye dyrere likevel, så å kjøpe GF3 nå er ganske dumt (etter min mening).

Lenke til kommentar

Greit forslag notert. Tror dere et GF3Ti500 128Mb vil yte mer eller mindre en et Gf4Ti4200 64 Mb når det blir vanligere med 128Mb techture? Spør de hva lomeboken tåler.

Så var det strlmforsyningen i punkt 7. Hva syns dere om den, hvor mye tror dere jeg trenger(alltså om det blir nødvendig å bytte den han har ut) og hva er de kompromiene de har tatt for å selge den til 300kr?

Lenke til kommentar
Sa da oppgraderer jeg heller det med en ekstra rambrikke om et halv år, så får han utnyttet dual-ram også. Da blir det sansynligvis en 512 hvis de har synket i pris.

Skal du bruke dual-ram, må du ha to 256 mb-brikker eller to 512 mb-brikker, ellers får du ikke utnyttet det slik som det skal gå ann.

Lenke til kommentar
Sa da oppgraderer jeg heller det med en ekstra rambrikke om et halv år, så får han utnyttet dual-ram også. Da blir det sansynligvis en 512 hvis de har synket i pris.

Skal du bruke dual-ram, må du ha to 256 mb-brikker eller to 512 mb-brikker, ellers får du ikke utnyttet det slik som det skal gå ann.

Er ful mulig at det er min dårlige engelsk som lurer meg, men det skal gå greit i følge Anandtech

If you install two DIMMs, a 128MB and 256MB module then only the first 256MB (smallest memory module size X number of memory modules installed) of memory will be accessible using both 64-bit memory controllers; any memory accessed above 256MB will only be accessed using a single 64-bit channel

Så hvis jeg da tar 256 i nå, så 512 senere vil han få 512(2*256) på doble ram og 256 på single ram.

Lenke til kommentar
Så hvis jeg da tar 256 i nå, så 512 senere vil han få 512(2*256) på doble ram og 256 på single ram.

Ja, det ser sånn ut utifra sitatet. Har aldri sett det derre før, bare at du må ha to brikker med like stor mengde ram.

Skal vel ikke være noe problem med dual-ram senere da :wink:

Lenke til kommentar

Tror kanskje du vil få litt bedre ytelse ved å bytte ut CPU'en med en 1800+, og bytte til PC2700 minne. Prisen vil bli den samme.

3D Mark scoren økte en del når jeg klokket en tidligere CPU fra 1800+ til 1900+ (var vel rundt 300 poeng, men da ble også FSB økt litt da (til 139)). Fra DDR333 til DDR400 tror ikke jeg du vil få like mye økning i ytelse. Bare se her, ikke så mye økning fra 333 til 400 (bare litt over 100 poeng).

Lenke til kommentar

Hadde faktisk tenkt å kjøre minnet på 266(fsb synkronisert) eller som nevnt før overclokke fsb til 166 og kjøre minne synkronisert med det. Grunnen til at jeg kjøpte så raskt minne er (1)prisen, 50 kr mer og (2) At man da kan kjøre den på 333 med beste timings.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...