Argyros Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Hallois Har kjøpt et ASRock ALiveNF6G-DVI hovedkort som jeg har tenkt å kjøre Raid 1 på. Jeg følgte instruksjonene for oppsett i BIOS, hvor jeg valgte mine 2 WD 500 GB disker som mirror raid (måtte trykke F10 i oppstarten for array-innstillinger etter å ha enablet raid i bios). Når jeg kjører installasjonen av Ubuntu blir jeg likevel møtt med 2 stk disker å velge mellom. Søkte litt rundt på nettet og lurer på om det jeg har i dette kortet er en slags hybrid hardware/software løsning, eller om det skal gå an å få til å rent hardware-raid? Håper noen kan gi noen forklarende ord til en som er ny på raid-arenaen.. På forhånd takk for all hjelp Lenke til kommentar
The Walking Dead Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 husk å formatere de før du legger inn windows. (som 1 stor disk da) (eller 1 stor og 1 liten til windows) Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Grunnen til at ubuntu ser de to diskene som 2 selvstendige disker er at raidkontrolleren ikke er en ren hw kontroller. Kontrolleren er nok ment for bruk med windows og er avhengig av software\driver for å fungere slik den er tenkt. to uttrykk: softraid = ren software løsning, kan brukes uten raidkontroller fakeraid = "raidkontroller" + driver (software) En skikkelig hardwarekontroller er transparent for operativsystemet og belaster ikke cpu. Softraid og fakeraid/hybridraid belaster cpu. https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto http://en.wikipedia.org/wiki/RAID stikkord for fakeraid i linux\ubuntu er dmraid Endret 28. juli 2007 av PumpAction Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Hallois Takk for gode svar. audi_a8: Jeg har kun tenkt å kjøre en linux distro - maskinen skal brukes som server i heimen... Og da også med sentral-lagringen av dokumenter osv, derav raid 1.. PumpAction: Glimrende linker, takker Jeg fant derimot dette nederst på siden: RAID-1 Notes You should be aware that dmraid (especially the dm-raid1 target of the device mapper) currently (including kernel version 2.6.17) supports the mirroring with RAID-1, but it has no error handling. When a block on one disk fails a failure reaches up to the application level, currently it doesn't try to read from the second disk. It only mirrors all data to the second disk. So it secures the system from data loss, but the system can nonetheless crash. There exists patches for the 2.6.17 kernel series which enables a higher read speed and error handling in failure case, but until now they are not incorporated. Så litt usikker på hvordan det skal tolkes.. Hva vil jeg være sikret mot hvis jeg velger å kjøre softraid i linux? ..Og hva er jeg ikke sikret mot? Direkte oversatt blir det vel at jeg ikke får datatap, men at systemet kan kræsje..? Høres ut som at alle filer kan bli korrupte og lagre dette over til disk 2 osv.. :/ Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Så litt usikker på hvordan det skal tolkes.. Hva vil jeg være sikret mot hvis jeg velger å kjøre softraid i linux? ..Og hva er jeg ikke sikret mot? Direkte oversatt blir det vel at jeg ikke får datatap, men at systemet kan kræsje..? Er enig i den tolkningen din. Har aldri brukt dmraid selv og her ingen erfaring med feilende disk i raid. Men jeg tror ikke det er noen stor fare for at korrupt data blir kopiert fra den ene disken til den andre. Dette tror jeg fordi endringene på disk skal kun skje når et program/os skriver til disk. Hvis raid driver/software synkroniserer diskene utenom dette og ikke har en evne til å avgjøre hvilken kopi som er den rette er dette en fundamental feil som jeg tror ville vært oppdaget til nå. De fleste filsystem har en måte(hash) å avgjøre om data er blitt korrup eller ikke. Svært snodig om dmraid ikke gjør det samme. btw. dmraid er fakeraid ikke softraid. Om du ikke finner noe bedre info enn det jeg kan gi deg på akkurat det emnet kan du vurdere å sjekke ut mdadm og softraid, se om mdadm takler krasj bedre enn dmraid. Hvis det er så, kan du, hvis datasikkerhet er pri.1 og maskinkrasj ikke er krise, vurdere å kjøre os uten raid og lagre data på et rent software raid. Dette kan gjøres med kun 2 disker. Det du da gjør er å kjøre raid med partisjoner og ikke hele disken. F.eks. Disk 1 --------------------- 10gb til os + swap 490gb til raid Disk 2 ---------- 10gb ubrukt 490gb til raid Dette er ikke en så spesiell løsning som det kan høres ut som, selv når du bruker hele disken er det bare partisjoner som brukes til å lage softraid. Forskjellen er bare at det ikke er noen andre partisjoner på samme disk. Edit: http://users.piuha.net/martti/comp/ubuntu/raid.html Endret 29. juli 2007 av PumpAction Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Hallois Nå er jeg en smule usikker her. Er veldig viktig at dokumenter osv på diskene ligger trygt, men samtidig vil jeg også at det skal være mulig å bare stikke i en ny disk om en skulle feile, slik at alt fungerer videre og at alt bare kopieres over til den nye disken uten mye styr - uansett hvilken av de to diskene som skulle feile.. Ser også at fakeraid (dmraid) blir nevnt som et alternativ for de som vil kunne ha både windows og linux boot på maskinen. Jeg har kun ønske om ett OS på denne serveren, så er det da noe som gjør fakeraid et bedre valg når kortet "støtter raid"? Eller bør jeg i grunn bare vurdere mellom softraid of hardraid når jeg kun skal kjøre ett OS? Kanskje jeg er nødt til å ha hardware raid for at det skal være mulig å bare kunne skifte en disk uansett hvilken disk som skulle feile? Begynte å kikke på SATA-kontrollere nå, men vil ikke ende opp med enda en fakeraid-sak.. :/ Vil de billigste kortene i prisguiden gi hardware-raid, eller er det igjen kun snakk om software raid "støtte" og fakeraid? Kan de billigste av disse kortene fungere? Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Et lite tillegg: Jeg har også en gamlere 20 GB IDE-disk liggende som jeg tidligere har hatt serveren kjørende på. Kanskje en løsning kan være å installere OS på IDE'n med alle ekstra programmer og instillinger det skulle medføre, og kun bruke de 2x500 GB diskene til software Raid 1 med dokumenter, epost og videosnutter. Kan jeg da sette opp alle programmer og instillinger slik jeg vil ha det og legge et ghost/image av IDE-dataene over som backup på raid-diskene? Hvordan vil det da bli å få en ny OS-disk opp og gå NÅR den jeg har feiler? Og vil da RAID-diskene fungere bra med "hot-swap" (om det er rett begrep) for rask gjennoppbygging av data om ene disken skulle feile og jeg erstatter den med en ny? Lenke til kommentar
Argyros Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Da har jeg installert ubuntu 7.04 desktop edition på IDE-disken (som viste seg å være 6.5 GB - jeg husket visst feil. Håper det holder for OS og litt server-programmer likevel..). Har også installert skrivere og satt og deling av dem og delte mapper osv, men er nå stuck på å få satt opp raid-1.. Jeg har de 2x500 GB SATA-diskene koblet til og viser fint i BIOS (hvor jeg har disable fakeraid), men jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal sette opp EXT3 på de diskene og sette dem i DW raid-1. Er helt ny til linux, så litt hjelp med hvordan dette kan gjøres enkles mulig vil mottas med mye takk og lovord Har funnet noen guider for fakeraid, samt noen få gamle for software raid, men enda ikke noen oppdaterte som tar for seg oppsett av raid-1 for 2 tomme disker som ikke skal inkludere OS eller lignende.. Håper noen kan tipe meg om en god guide eller gi meg en stød håndsrekning i rett retning..? Endret 31. juli 2007 av GKSaue Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå