Gå til innhold

Netshop kjøpte Zepto,men fraskriver seg ansvaret?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tatt kontakt med forbrukerrådet her, og hørt om de har råd og tips.

Hvordan kan man kjøpe opp et selskap og samtidig ikke overta ansvaret dette selskapet har? Ikke at jeg er noen ekspert på selskapsrett, men det høres jo bare rart ut.

Tråden kan om du vil flyttes over i Jussforumet, jeg tror du vil få bedre svar der :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt klart et oppkjøp (de kan godt kalle det en sammenslåing uten at det endrer noe).

Bare si at Netshop har kjøpt Zepto inkludert reklamasjonsforpliktelsene ovenfor kundene. Si at du gir de de en sjanse til å forklare hvem som overtok kundeforpliktelsene til Zepto, hvis ikke de gjorde det, noe som er det klart vanligste ved oppkjøp. Si også at hvis de, som tross alt er Zepto i ny innpakning, ikke vet hvem som har ansvaret så går du til forbrukerrådet. Gi de videre 1 uke på seg til å svare. Hvis du ikke har fått noe klart svar på hvem som er ansvarlig innen da så går du til forbrukerrådet og ber de om hjelp til å løse saken. Legg gjerne til at du er svært skuffet over kundebehandlingen hittil og ikke hadde trodd at du måtte trekke inn forbrukerrådet for å få gjennomført en sak du mener er relativt opplagt.

Det heter seg at "det er lov å prøve seg", men det betyr ikke at det er særlig moralsk riktig eller god PR å gjøre det.

Kontaktinfo til Forbrukerrådet.

Jeg har vært i kontakt med de flere ganger før og fått den hjelpen jeg trengte. Raskt og korrekt utført. De gjør en kjempejobb for oss forbrukere. :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg hadde tatt kontakt med forbrukerrådet her, og hørt om de har råd og tips.

Hvordan kan man kjøpe opp et selskap og samtidig ikke overta ansvaret dette selskapet har? Ikke at jeg er noen ekspert på selskapsrett, men det høres jo bare rart ut.

Tråden kan om du vil flyttes over i Jussforumet, jeg tror du vil få bedre svar der :).

9211747[/snapback]

Gjerne :)

Har sendt henvendelse til help forsikring der jeg er forsikret i slike saker. De har sagt de kan hjelpe av og til, så håper de har noe å si.

For så vidt viser Zepto sin internasjonale side til netshop for Norge, men jeg sendte en henvendelse til salg/retur og spurte.

Bah, nesten glad foreldrene skal ha ny hjemmepc avtale :) Jeg har ikke lyst å betale for reperasjon da maskinen er så gammel, og jeg nesten kan kjøpe ny fra Hp eller noe.

(Jeg regner ikke med at frakt x 2, nytt hovedkort om ikke mer, time arbeid, ventetid ettersom de ikke kan få deler på en god tid etc forsvarer prisen når studiene begynner om 3 uker)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Bah, nesten glad foreldrene skal ha ny hjemmepc avtale :) Jeg har ikke lyst å betale for reperasjon da maskinen er så gammel, og jeg nesten kan kjøpe ny fra Hp eller noe.

9211778[/snapback]

Ikke gi deg. Jeg er 99% sikker på at det er Netshop som har ansvaret. Hvis de klarer å lure deg i denne saken så må du ut med minst 5000 kr for en ny bærbar samt at de sparer seg en kostnad på noen få tusenlapper. Det betyr at du betaler Netshops regning og mer til. I tillegg gir det Netshop et grønt lys for å fortsette slik kundebehandling i framtida, noe som vil gå ut over andre kunder. Vis litt kollektivt ansvar og stå på prinsippet i saken av hensyn til andre kunder også. :)

Om de ikke kan reparere maskina innen 2 uker så har du krav på låne-PC. Hvis de vet at det kommer til å ta mer enn 2 uker allerede ved mottak så skal de sende deg en låne-PC etter bare 1 uke. Så du trenger ikke å bekymre deg for studiestart dersom du bare setter hardt mot hardt. Si at det haster og ta kontakt med kundeservice en gang om dagen så får de nok fart på sakene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

1. Forsikring eller reklamasjon?

Uten at jeg har lest vilkårene i forsikringen Christian har kjøpt, vil jeg anta at PC-forsikringen til Zepto fungerer akkurat slik som alle andre PC-forsikringer. De dekker skader som skyldes plutselig, ytre påvirkning. Hvis PC'en faller i bakken dekkes dette. Hvis det er en produksjonsfeil på hovedkortet dekkes IKKE dette. Hvis det er en slitasjeskade på pluggen dekkes IKKE dette. De to siste sakene må da dekkes av reklamasjon og/eller garanti.

Siden Christian ikke vet hva som er årsaken til problemet, må maskinen sendes til et verksted før det kan avgjøres om dette er en forsikringssak, en reklamasjonssak eller en garantisak.

Hvor henvende seg?

Først og fremst må man finne ut hvem som har tatt over eierskapet i Zepto og hvem som står for salg/drift/reparasjon. Hva som står i en pressemelding er ikke så veldig interessant. Ring NetShop, ikke legg ut om feilen. Spør bare rett ut "Jeg har en Zepto-maskin som trenger litt service. Hvor skal jeg henvende meg?"

Post igjen når du har fått svar på dette.

-snubbel

Lenke til kommentar

Jaha? Jeg har bare god erfaring med dem. Om ikke kjempejobb for forbrukerne så i hvert fall en kjempejobb for rettferdig behandling av både forbrukere og selgere. Hvis du har dårlig erfaring med de så start gjerne en egen tråd om det så kan vi diskutere det videre der, evt. gi meg en link om tråden allerede finnes.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at det er tidligere Zepto Computers AS (norsk firma) det er snakk om her. Jeg sjekket med Brønnøysundsregisterne (kunngjøringer), og det firmaet finnes i beste velgående. Det er heller ingen av opplysningene knyttet til eiere og roller som angir at Netshop ASA har eierandeler, Det virker således som norske Zepto Computers ikke ble kjøpt opp, men danske Zepto, og at det norske selskapet var frittstående. Nå ble heller ikke det danske kjøpt opp i og med at de er notert på børs. Men det er anmerkninger som krever nærmere undersøkelser. Blant annet er dagens eiere av Zepto Coputers AS de samme som sammen med to danske aktører etablerte Zepto Computers i Norge og Danmark.

Er dette tilfellet er det fullt mulig at Zepto (org.nr 983 431 364), fremdeles sitter på de juridiske forpliktelsene i denne sammenheng. Men i og med at det er tydelig er noe mer komplekse forhold her, er det også en betydelig sannsynlighet for at Netshop har overtatt forpliktelsene knyttet til Zepto. Men i og med at Zepto i Norge fremdeles eksisterer, kan det være at Netshop ASA kun ha kjøpt en "leverandøravtale". I dette tilfellet kan det faktisk være angitt at forpliktelsene ikke gjelder PC solgt før avtaletidspunkt.

Jeg anbefaler i alle fall at man i dette tilfellet kontakter forbrukerrådet for bistand. Ikke minst fordi det ser ut til å være noen kompliserende forhold i saken.

Lenke til kommentar

Dersom Netshop kjøpte Zepto sin notebookvirksomhet, har de også fått med seg Zeptos tidligere kunder, uansett om de liker det eller ikke. Å komme med påstander som at de kun kjøpte merkenavnet holder ikke. Om Netshop kjøpte Zepto, har de ansvaret for reklamasjoner på maskinene.

At det kan være vanskelig å få tak i deler til Zeptomaskiner er fullstendig irrelevant for kunden. Kunden har krav på avhjelp som foretas innen rimelig tid, eller så kan han kreve heving av kjøpet, eventuelt omlevering til nytt produkt.

For å trekke en paralell til et tidligere oppkjøp/sammenslåing: I 2003 ble Hewlett Packard og Compaq slått sammen til ett selskap etter oppkjøp. HP kjøpte på den tiden egentlig ikke annet enn merkenavnet og teknologien fra Compaq. De kunne allikevel ikke frasi seg ansvaret for norske kunder som hadde kjøpt PC fra Compaq. Alle rettigheter som kundene hadde, og for noen få fortsatt har, ble HPs ansvar. Det samme blir det for Netshop her.

Men, nå er det langt fra første gangen jeg har sett Netshop forsøke å vri seg unna pliktene de har som selger i tilfeller der de ikke kan dytte kostnadene over på noen andre.

Lenke til kommentar

Slik saken er presentert i pressemeldingen så har de kjøpt Zepto, eierne har fått oppgjør i form av aksjer i Netshop, men konseptet er beholdt på lik linje som med Microplex. Og Netshop fjernet sine egne bærbare for å drifte videre på Zepto produkter,

Internasjonalt henvises en til netshop for Zepto Norge (Zepto sine internasjonale sider). Netshop selv sier i e-postene at de har kjøpt Zept, de bare har ikke kjøpt annet enn merkevaren, selv om pressemeldingen sier annet; at Zepto flyttet inn i samme lokaler som Netshop Oslo, at de fortsetter med produksjonen av Zepto osv.

Deler til min maskin er ikke forventet inn i nær fremtid, noe som fint kan bety en stund slik jeg tolker det.

Syns uansett det er merkelig at ingen vil ta ansvar. Hadde Ericsson kundene opplevd tilsvarende i den sammenslåingen og Hp eller Compaq kundene når de to slo seg sammen, så hadde en fått høre.

Lenke til kommentar

Siden det kan være interessant for resten, poster jeg svaret mitt her Christian86.

At Netshop hevder at en PC kun har 2 års reklamasjonsfrist er, som sagt tidligere, ganske vanlig når de ikke får dyttet kostnadene over på en annen produsent eller importør.

Som svar til Netshop ville jeg vel egentlig bare sendt følgende:

FTU Sak: 20060526 - Datamaskin.

Påstand om mangel. Forbrukertvistloven § 9. Det fremgikk av klagerens forklaring at feilen på datamaskinen oppsto i desember 2005. Utvalget la til grunn at datautstyr normalt bør ha en levetid på vesentlig mer enn 2 år, slik at reklamasjonsfristen er 5 år, jf. forbrukerkjøpsloven § 27 annet ledd, annet punktum.

Lenke til kommentar

hehe, ja, takk :) Du kan refere til meg som Christian.

uansett er ståa slik som beskrevet i pm'en, men jeg har enda en dialog med Sandefjord så jeg avventer situasjonen litt, og foreløpig så trenger ingen å nevne noe av det som står i PM'ene de har fått :) Jeg skal avklare noe med foreldrene om situasjonen.

Er forsåvidt glad sjefen min ikke er på jobb i dag så distre som jeg er etter disse problemene..

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Ja, de prøvde seg på 2 år hos meg også så. Har bare oppgradert maskina mi litt pluss skiftet harddisk. For Netshop skal jeg ALDRI ha noe med å gjøre. De gikk fra å være kjempetoppers til helt RÆVA når det gjelder kundeservice.

Greit nok at de prøver å øke bunnlinja, men å prøve å svindle kunder fra deres forbrukerrettigheter er for drøyt!

Lenke til kommentar

Jeg reagerer ikke så mye på 2 års delen, den var forventet, men at de starter med å skyve ansvaret helt vekk, og at jeg så må sende sjefen deres mail, og ringe tidligere eier av Zepto Norge for å få kartlagt ansvaret i saken ble noe drøyt selv for meg.

nå har jeg funnet andre servicer på maskinen, g denne her har hatt problemer med wlan,taster og dvd avspilleren før.

Nå er problemene knyttet til wlan,hovedkort og taster, så jeg vet ikke hva oddsen er for heving?

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Det hadde egentlig vært utrolig festlig om maskinen din ble sendt til verksted for at de så avdekker fukt- eller slagskade og at hele skiten er ene og alene din skyld. DA snakker vi mye arbeid til ingen nytte ;-)

Som jeg skrev til deg på PM, finn ut hva forsikringen dekker og sørg for at katta til naboen ødelegger maskinen fullstendig.

-snubbel

Lenke til kommentar
Det hadde egentlig vært utrolig festlig om maskinen din ble sendt til verksted for at de så avdekker fukt- eller slagskade og at hele skiten er ene og alene din skyld. DA snakker vi mye arbeid til ingen nytte ;-)

Som jeg skrev til deg på PM, finn ut hva forsikringen dekker og sørg for at katta til naboen ødelegger maskinen fullstendig.

-snubbel

9219921[/snapback]

Det er jo også en vinkling da, men jeg får jo håpe det ikke er tilfellet. uansett er det forsikring, og da kan vel netshop svare for hvor zepto hadde sine forsikringer siden de eier selskapet :)

For meg løser saken seg uansett, men jeg er på jakt etter en løsning, og ikke en ansvarsfraskrivelse :) eller offentlig slakt av netshop for den saks skyld da. Jeg ungår heldigvis svindel og sterke ord i beskrivelsen av dette :)

Lenke til kommentar
Det er jo også en vinkling da, men jeg får jo håpe det ikke er tilfellet. uansett er det forsikring, og da kan vel netshop svare for hvor zepto hadde sine forsikringer siden de eier selskapet :)

9220085[/snapback]

Ut fra det jeg har skrevet ovenfor, virker det faktisk ikke som Netshop eier Zepto Computers AS. Så her er det faktisk mulig at Netshop ikke har kjøpt firmaet, men bare distribusjonsavtalen/merkevaren med mer.

Men det skal være mulig å finne ut om dagens eiere i Zepto Computers AS har eierinteresser i Netshop. I og med at Netshop er et ASA, er aksjonærsammensetningen offentlig info.

Lenke til kommentar

Da var det kanskje på tide å oppdatere tråden med hva jeg har gjort, før jeg går ut og hviler ryggen. Er egentlig sykemeldt i dag, og se hva jeg driver med...

Søndag 06. august

Etter anmodning fra en bruker sendt vi en test mail for å se hva som skjedde om vi ba om service på en Zepto maskin innenfor garantitid, (min var reklamasjonstid)

Svaret var som følgende:

Hei.

Det er vi som har service på Zepto maskiner. Så det du må gjøre er å sende den til oss.

Du må du fylle ut et skjeama som ligger på hjemmeside.

* Kundesenter

* Retur/support

* Skjema

Her velger du reprasjon. Så skal vi ta en titt på Zepto maskinen din

Svaret jeg fikk var slik:

Hei

Desverre har ikke vi kjøpt opp Zepto Computers som selskap, slik at du desverre ikke kan rette reklamasjon på denne til oss.

Har du egen forsikring mot slikt, vil dette antagelig gi deg det beste resultatet.

Zepto 4200 deler er ikke forventet inn til oss i nær fremtid.

Mandag 07. august

Svaret fra Forbrukerrådet og Help forsikring sin advokat:

Forbrukerrådet:

Hvis Netshop har kjøpt opp eksisterende firmaer - vil de oså overta reklamasjonsansvar disse firmaene har.

Help forsikring:

Så vidt jeg kan se eksisterer både Microplex og Zepto ennå. I så fall må reklamasjonen rettes til det respektive selskap all den tid disse fortsatt er i drift.

Dersom selskapene ”slukes” av Netshop, er de selvfølgelig ansvarlige for å behandle reklamasjonen gitt at de andre selsk

Samme dag brukte jeg også litt tid til å ringe de nummerne som var opplyst hos brreg.no.

Fasttelefonnummeret var ute av drift, men mobilnummeret førte meg rett til eieren av tidligere Zepto Norge.

Svaret her var

"I kontraktet som Netshop skrev under overtok de også ansvaret for de gamle kundene".

Dette har senere Netshop bekreftet muntlig og indirekte skriftlig. Problemet som kom nå, og som forklarer TEE sitt innlegg om FTU er at de hevdet at maskinene kun har 2 år reklamasjonsrett.

Netshop Oslo skisserte en utgift på ca 3500 kr for denne servicen de måtte gjøre, og jeg måtte ta den.

Nå ligger saken i Sandefjord etter at jeg i dag oversendte feilbeskrivelse, 2 tidligere servicer, samtlige feilsøkninger denne maskinen har hatt hos Zepto og kvitteringer.

I en e-post til Netshop i dag skissert jeg følgende løsning:

Hei,

Jeg har nå sett igjennom tidligere papirer på service av denne maskinen, og har funnet ut at tastatur og wlan problemer også har vært problemer tidligere.

Dette betyr i realiteten at maskinen nå er inne for retting for tredje gang, og jeg undres;

Ut ifra det jeg har lest så legger både forbrukerrådet,lovverket og FTU til grunn at maskiner uten tvil vil dekkes av 5 års reklamasjonsrett.

Mitt forslag er som følgende. Ettersom maskinen har vært på service før for samme feil 2 ganger, noe jeg kan dokumentere, samt det som har skjedd i denne forbindelsen, med at jeg først blir fortalt at dere ikke har noe ansvar, så må sende deg mail og tidligere eier av Zepto for å få klarhet i ansvaret for min maskin, samt det faktum at Netshop Oslo estimerte at kostnaden ved skifte av hovedkort alene ville beløpe seg til rundt 3500 kr..At jeg da heller kan få omlevering til;

http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=42588

http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49618

http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49644

http://netshoposlo.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47718

Dette er maskiner som ligger tilsvarende i spesfikasjoner til maskinen jeg har nå, samt at prisen er noenlunde lik det kostnaden ved service og klagesak ville blitt for dere..

Min maskin kostet i utgangspunktet ca 14000 kr, men jeg innser i ønske om løsning i denne saken, at det er bedre om vi kommer til en enighet enn at jeg er sta og holder fast på at jeg vil ha noe til samme pris.

Jeg kan til og med tilby meg å betale inntil 1500 kr i mellomlegg, slik at prisene blir noenlunde det samme, og begge parter kan komme fornøyd ut av situasjonen. Jeg våger å tro at dette er en bedre løsning enn en tidkrevende klagesak. Dette er dels også fordi jeg snart begynner i studiene mine og dermed trenger en bærbar datamaskin til å notere mens jeg er i forelesningene.

Ha en fortsatt fin dag.

Foreløpig ligger saken hos Sandefjord som sagt, men de har foreløpig opplyst at de kun er interessert i å reparere, selv om jeg sitter på dokumentasjon som taler for at dette er tredje gangs avhjelp for feil, og at de er flere ikke uvesentlig feil ved maskinen.

For egen personlig del syns jeg selvfølgelig at forslaget mitt er vesentlig bedre, både med hensyn til at maskinen må sendes med post, at denne saken allerde har vært trenert fra deres side i 2 uker snart, og at servicetiden ikke akkurat er forventet som spesielt lav ettersom dette tross alt ikke er enkle grep som må gjøres.

Kort sagt; om maskinen repareres, noe de antyder nå er en mulighet, så kan jeg fremdeles forvente at de vil ta en stund, og om en så legger inn tiden jeg har brukt for å få svar i denne saken. Både via telefon denne uken og forrige uke til både Oslo og Sandefjord, postgang hver vei, servicetid etc så frykter jeg at hele saken vil ta meg rundt en måned.

Rart jeg bare ville kjøpe meg ny maskin?

Ps! Netshop, dette er ment som en frustrasjon over hvor tregt denne saken har gått, og det faktum at det ikke ble noe bedring i saken får jeg sendte henvendelse til daglig leder i Sandefjord og personlig ringte forrige eier av Zepto Norge.

I mine tanker burde dette ha vært løst på en enklere måte, og jeg står følgelig fast ved det jeg har sagt hele tiden at jeg ønsker en løsning.

Men etter 1,5 uker , flere e-poster og telefoner, så er det mest håndtfaste jeg har fra dere per dags dato:

Når det gjelder reparasjon av PC-en, har vi som jeg skrev nå fått tilgang til hovedkort til din PC. Det vil være langt rimeligere for oss å reparere denne enn å gi deg en ny en, selv om du skulle betale 1500,- i mellomlegg. Så det vil nok helt klart bli vårt valg i saken. .

Og

Men uansett så bærer deg jo mot at vi reparerer PC-en din da, så lenge vi har tilgang på deler så blir det litt enklere. .

Da går jeg ut til solen og planlegger kommende år, dette har blitt et mareritt, så jeg kjøper vel likeså godt en ny bærbar først som sist da studiene er viktigere. (får bare jobbe litt ekstra)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...