Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har lett der, finner ikke noe lettfattelig :S, faar vel guide han steg for steg da..

denne da? http://wiki.openmoko.org/wiki/Flashing_the_Neo_FreeRunner

kortversjonen på norsk for flashing av internminne (?)

Vær sikker på å ha pakken dfu-util installert. Først laster du ned filene du trenger som i hovedsak består i rootimage(.jffs2) og et uImage(.bin). Se HER for nedlasting for FSO.

Når mobilen er avslått; trykk og hold powerknappen etterfulgt av trykk og hold AUXknappen. Nå skal du boote inn i NAND-menyen. Koble til kabelen i mobilen og åpne en terminal og skriv:

dfu-util -a kernel -R -D /path/to/uImage

Denne .bin-fila renames til uImage.bin (stor i)

(DET VISER SEG I ETTERTID AT MAN IKKE TRENGER Å RENAME FILA LIKEVELL)

Prosessen har statusbar, vent med å gjøre noe før kopieringen er ferdig.

Derretter:

dfu-util -a rootfs -R -D rootfs_filename.jffs2

Har ikke noe å si hva filnavnet er her. Denne tar tid så smør deg med tolmodighet.

Når den er ferdig så tryker du noen ganger på AUX-knappen til du kommer ned til Shut down, og trykk på powerknappen. For sikkeretsskyld start telefonen til NAND og trykk på boot.

Nå skal alt være greit.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
Kompisen min har naa faatt tak i OpenMoko, men den vil ikke boote skikkelig (kommer kun fra teksten "OpenMoko", som forblir der lenge (er visstnok ikke batteriet)).

Noen tips?

Min Neo som fortsatt har u-boot den ble levert med, stopper på OpenMoko-logoen om USB-kabelen sitter i.

Tar den ut og napper ut/inn batterier for å restarte :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har da flashet min 1973 med masse forskjellige kernel-images med forskjellige filnavn uten problemer. Noen grunn til at det ikke skal fungere på freerunner?

Lenke til kommentar

Jeg har da flashet min 1973 med masse forskjellige kernel-images med forskjellige filnavn uten problemer. Noen grunn til at det ikke skal fungere på freerunner?

Nope. Absolutt ingen grunn. Jeg har flashet telefonen mange ganger, og har alri renamet uimage fila...

Lenke til kommentar

Har aldri måttet endre navnet på filene jeg flasher. Vet ikke hvor denne påstanden kommer fra :-S

:blink: (god natt til deg også, cyclo)

Endret av Kagee
Lenke til kommentar

Hey, jeg skal si tråden våknet.

marsan: Takk for fin FSO-anmeldelse.

cyclo: Det blir interessant å høre mer om prosjektet ditt. I mellomtiden har noen kanskje sett på CellHunter (se også websiden til programmet).

Såvidt jeg har skjønt er det et program for kollaborativ innsamling av lokasjonsdata om GSM-celler, hvor man skal motiveres av konkurranse-preget som det er lagt opp til: jo flere man samler, desto flere poeng får man. Jeg har ikke funnet noen nærmere utfyllende info om hvem som står bak, og hvem og hvordan de innsamlede kartdataene vil forvaltes (f.eks. vil de bli allment tilgjengelige, og hva slags lisens?). Inntil jeg finner ut mer forblir jeg litt skeptisk.

Om dette avklares derimot og det viser seg at dataene blir tilgjengelige under en OK lisens, så kunne det vært kult å laget et "Team Norway".

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Angående uImage.bin og navn. På wikien over qtopia/QTE fant jeg dette:

From your Linux box, rename uImage-2.6.24+git18+9c058ff0d2641df3c36fc3300acb72078d2c41d4-r0-om-gta02.bin to uImage.bin.

KILDE

Dette har vel hengt med fra da jeg flasha telefonen fra første gang..

Lenke til kommentar
cyclo: Det blir interessant å høre mer om prosjektet ditt. I mellomtiden har noen kanskje sett på CellHunter (se også websiden til programmet).

Såvidt jeg har skjønt er det et program for kollaborativ innsamling av lokasjonsdata om GSM-celler, hvor man skal motiveres av konkurranse-preget som det er lagt opp til: jo flere man samler, desto flere poeng får man. Jeg har ikke funnet noen nærmere utfyllende info om hvem som står bak, og hvem og hvordan de innsamlede kartdataene vil forvaltes (f.eks. vil de bli allment tilgjengelige, og hva slags lisens?). Inntil jeg finner ut mer forblir jeg litt skeptisk.

Om dette avklares derimot og det viser seg at dataene blir tilgjengelige under en OK lisens, så kunne det vært kult å laget et "Team Norway".

Siden jeg nå har vekket interesse, tipper jeg at jeg kan ha rulle ut et fungerende program i løpet av helgen. (Jeg har egentlig hatt et ferdig program liggende et par uker allerede. Eneste som gjenstår er en automatisk opplastningsfunksjon (tenkte å basere det på at man kommer hjem, kobler til wlan, for deretter å laste opp dataene i stedet for sanntidsoppdattering. Sanntidsoppdattering tjener man i selve datainnsamlingen ikke noe på, og det koster tross alt penger å bruke mobilnettet), samt å kjøre en test med den interne GPS-en, må bare få ordnet en ny kobling til antennen først, siden den gamle koblingen er godt innpakket i loggeboksen min.)

Når det gjelder konkuransesystemet er også det noe jeg har tenkt på. Men jeg er skeptisk. Anonymitet og personvern er svært viktig med tanke på slike tjenester som dette. Og et konkuransesystem tvinger en i utgangspunktet til å oppgi hvem man er (f. eks. i form av IMEI nr e.l.) og det er noe jeg ikke kommer til å gjøre. Et konkuransesystem kan godt finnes, men da må det være noe som er avskrudd i utgangspunktet, og man må aktivt gå inn og skru det på, samtidig som man får en advarsel om implikasjonene.

Så da skal jeg gjøre mitt beste for å få systemet opp og kjøre i løpet av helgen.

(PS. Hvilket OS bruker du for tiden Marsan? Programmet er bare testet på OM2008.12, men jeg gjetter på at det kommer til å fungere også på FSO)

Lenke til kommentar

Ser frem til å prøve programmet ditt cyclo, hvis jeg får det til å kjøre det. Jeg kjører FSO nå i disse dager :)

"Bare" koble til wlan når du kommer hjem.... Jeg har enda tilgode å få koble telefonen til wlan. Jeg har bare fått telefonen på nett via usb.

Lenke til kommentar

Hmm. Wlan var helt uproblematisk for meg (på alle OM versjonene jeg har prøvd). Var bare å lage en wpa-supplicant fil, og vips fungerte det. Vell og merke har jeg enda ikke fått til wlan og usb samtidig, det er den ene eller den andre. Har lagt ikoner på skrivebordet som veksler ved hjelp av ifup/ifdown.

Ser frem til å prøve programmet ditt cyclo, hvis jeg får det til å kjøre det. Jeg kjører FSO nå i disse dager :)

FSO blir jeg nok nødt for å støtte uansett, siden FSO-middleware nok er fremtiden for de fleste distroer. Spørsmålet er bare om det fungerer med en gang, eller om jeg må tweake litt på programet ;) Men dersom det stemmer at FSO bruker gpsd, kan jeg egentlig ikke se hvorfor det ikke skulle fungere.

Endret av cyclo
Lenke til kommentar

FSO og samtaler:

Jeg fikk i går en samtale inn. Det var fra ei gammel dame fra muttern si slekt. Dama er snart 90 og bor oppi Snåsa. Hu skjønner ikke hva "Caller ID" er men hu skjønte hva jeg sa. Sist jeg snakka med hu hadde jeg 2007.2 inne og da var det klaging på ekko. I går, en god del måneder etter og FSO inne, så var det absolutt ingen klager på ekko eller lav lyd. Veldig arti å teste med slike folk og at det går så bra :) Ikveld skal jeg ringe muttern....

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg prøver å fikse USB-networking mellom Ubuntu 8.10 og Freerunner'n. Jeg har kommet så langt at jeg visstnok skal ordne SSH mellom PC-en og telefonen.

Men når jeg skriver:

ssh [email protected]

så får jeg "connection refused", og det ser ut til at jeg må åpne port 22. Hvordan gjør jeg dette i Ubuntu?

Fra før av har jeg ordnet usb0-innstillingene i network-manager, koblet til usb0, og pinget fra datamaskin til 192.168.0.200, og fått svar. Får ikke svar fra 192.168.0.202.

Har så langt fulgt disse instruksjonene: (Rød skrift = ikke gjennomført enda)

Ubuntu 8.10 - Easy Way

1. Connect Neo to PC and wait about a minute when NetworkManager stops scanning usb for dhcp (wait when icon in the tray switches to normal).

2. Open "nm-connection-editor", select "Auto usb0", click "Edit", then "IPv4 Settings". Set "Method" - "Manual", click "Add". In the "Address" field write "192.168.0.200", "Netmask" - "255.255.255.0", leave "Gateway" field empty. Click "OK", then "Close".

3. Now you can connect via ssh to 192.168.0.202

Then, based on these instructions, you should be able to setup masquerading by running the following commands on your Ubuntu PC:

sudo iptables -I INPUT 1 -s 192.168.0.202 -j ACCEPT

sudo iptables -I OUTPUT 1 -s 192.168.0.200 -j ACCEPT

sudo iptables -A POSTROUTING -t nat -j MASQUERADE -s 192.168.0.0/24

sudo bash -c 'echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward'[/color]

(Link)

Beklager hvis dette har vært oppe før...

Lenke til kommentar

Har ei tekstfil hjemme med komandoene jeg putter inn for å få tilgang til Freruneren....håper at det fungerer også hos deg så her er

-En guide til å koble til Freerunner igjennom usb/ssh:

Bare kopier disse komandoene inn i terminalen:

sudo iptables -A POSTROUTING -t nat -j MASQUERADE -s 192.168.0.0/24

sudo sysctl -w net.ipv4.ip_forward=1

sudo ip addr add 192.168.0.200/24 dev usb0

sudo sysctl net.ipv4.conf.eth2.proxy_arp=1

sudo ifconfig usb0 up

ssh [email protected]

trykk enter for rootpassord som er blankt :)

Nå må dns-instillingene ordnes slik at du kan koble til internettsider og pakkebrønner:

echo nameserver xxx.xxx.xxx.xxx > /etc/resolv.conf

xxx.xxx.xxx.xxx er ipadressen til dns-serveren din til maskina som du kobler til neoen-med etter det jeg har forstått.

Se kilde her: http://wiki.openmoko.org/wiki/USB_Networking

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...