Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

QTE er ekstremt bra på batterilevetid. Desverre var det bugga sms-opplegg for min del. For hver gang jeg fikk ny sms, så fikk jeg også de gamle jeg hadde fått tidligere en gang til. Når dagen hadde gått så hadde jeg en god del meldinger og de fleste var bare duplikater. Men QTE 4.4.x er helt klart å anbefale.

Jeg tester den nyeste FSO-releasen for tia. Opdatert 6.februar så den er ganske fersk. http://wiki.openmoko.org/wiki/Community_Up...ruary_6%2C_2009

Det virker ganske stabilt. Har brukt den snart en dag så jeg er rimelig fornøyd så langt. Må vel teste denne utgivelsen litt mer før det er å anbefale.

Lenke til kommentar
Jeg tester den nyeste FSO-releasen for tia. Opdatert 6.februar så den er ganske fersk. http://wiki.openmoko.org/wiki/Community_Up...ruary_6%2C_2009

Det virker ganske stabilt. Har brukt den snart en dag så jeg er rimelig fornøyd så langt. Må vel teste denne utgivelsen litt mer før det er å anbefale.

Åssen er batteri-levetid på FSO, Marsan.

Noen erfaringer for den kontra Om2008/9.x ?

Lenke til kommentar

Åssen er batteri-levetid på FSO, Marsan.

Noen erfaringer for den kontra Om2008/9.x ?

FSO (2.feb release) - En liten anmeldelse - DOWNLOAD LINK

Booter ikke spesielt raskt. Men har ikke hatt problemer med å boote (feilmeldinger el. noe). Distroen starter sammen med Zhone, som er på en måte klienten som logger på gsm og div andre ting for deg. Har ikke vært borti Zhone før nå, ettersom det ikke har vært pre-innstallert tidligere.

Batteritiden er som på de fleste andre OM-distribusjoner lavere enn de fleste andre telefoner. FSO har imidlertid en kalkulator for batteritid, hvis du trykker på battiiconet får du en kalkulasjon av gjenlevende batteritid. Fancy syns jeg. Kalkulasjonen går på hvor mye power som er brukt over tid. Så hvis du har latt tlf blitt svart (display off) i noen timer, står det at det er kanskje 15timer igjen av levetiden. Sitter du å fikler med nympty physics og lar appletten kalkulere gjenlevende batteritid igjen, kan du ende opp med en og en halv time.

Test: Jeg slo på telefonen min ca kl 08:00 i går mores. Jeg testa forskjellige ting og sendte noen sms, folk på jobben testa sketch programmet og nympty. Mye morro altså :) Brukte ikke telefonen mye etter jobb, noen få sms kanskje. Så på den igjen litt før klokka 18.00 og da var det beskjed om at jeg måtte lade og at det var ca 00:30 min igjen av batterilevetiden. Dette er bedre enn 2008.12 eller 2008.09 som jeg har testa tidligere. Men det virker som QTE er bedre på batterilevetid enn det FSO er likevel på grunnlag av det jeg har testa tidligere.

Sms har noen bugs. Å skrive sms er greit, men den skal foreløpig skrives med stylus. Illume-tastaturet er fortsatt smått, og utviklerne må snart begynne å satse på et fingertastatur. Jeg har fått rapporter fra mine sms-mottagere at hver sms blir sendt 2 ganger. De mottar altså 2 sms for hver melding jeg sender. Jeg har fri-familie så det er ikke så ille for meg, men det kan vel betraktes som en bug vil jeg tro. Oppstillingen av sendte og inkommene meldinger er dårlig da alle legger seg i samme liste. Man må også slette sms en etter en. SMS`er lagres i SIM :(

Kontakter leses av fra SIM, noe som overrasket meg positivt da noen distroer ser ut til å slite med dette. Veldig grei visning av nummre og scrollinga av lista er genial for fingrene.

GSM/telfonsamtalene går greit nok. Ikke det mest testede området men jeg har inntrykk av at mottager hører litt dårlig av hva jeg sier. Litt buzzing men det har aldri plaga meg.

GPS har jeg ikke fått fix på enda. Pre-installert kommer tangoGPS som er mitt favorittprogram for GPS. Det har ikke vært skyfri himmel i det siste, men skal teste gps en tur til i dag. (Se for deg å stå å trykke på mobben med fingrene i -10 speik og kald vind, det var KALDT!)

Min Konklusjon: FSO-Illume utgivelsen er en av de bedre jeg har testa. Har du lave krav til mobilen som kun SMS og samtaler trenger du ikke å bli så vanvitti skuffa :) Batteritiden skulle selvsagt vært litt bedre.

(PS. OPENMOKO Freerunner er forsatt en telefon som bør betraktes som en UTVIKLER-mobil!)

Endret av Marsan
Lenke til kommentar
GPS har jeg ikke fått fix på enda. Pre-installert kommer tangoGPS som er mitt favorittprogram for GPS. Det har ikke vært skyfri himmel i det siste, men skal teste gps en tur til i dag. (Se for deg å stå å trykke på mobben med fingrene i -10 speik og kald vind, det var KALDT!)

Batteriet på min stolte N80 tok kvelden for en uke siden (hadde blåst seg opp til dobbel størrelse). Så i stedet for å bruke penger på nytt batteri kjøpte jeg en N95 8GB. Så nå har jeg fått sammenlignet GPS på freerunneren og nokiaen. GPS-en på Nokiaen er fullstendig overlegen. GPS-en på freerunneren er rett og slett elendig. Jeg tror det er to årsaker til dette. For det første er det visstnok slik at GPS-chippen de har valgt ikke har minne (?!?!) og de har heller ikke ordnet dette i software (enda?), noe som betyr at GPS-en kaldstarter hver gang man kaldstarter telefonen, noe som egentlig er ganske absurd.

For det andre er GPS-antennen _sinnsykt_ dårlig plassert. Jeg har enda ikke klart å få fix med den integrerte antennen. Kobler man til den eksterne, blir det helt andre boller.

Marsan: Vet du om FSO bruker gpsd? Jeg har nemlig klart et program som skal brukes til analyse av GSM-nettverket i forbindelse med masteroppgaven min, og jeg tenkte å mase litt på dere freerunner eiere etterhvert om å hjelpe meg med å samle data (dere er herved advart :D ). Foreløpig har jeg bare testet på OM2008.12, men jeg antar at jeg må få programmet til å fungere på FSO etterhvert også, da det virker som om det er FSO-stacken alle kommer til å satse på i fremtiden.

Lenke til kommentar

Marsan, sikker jeg som er litt treg nå, men hvilken (hvilke) .jffs2 fil(er) må jeg ta ned for å installere til FSO...?

Når jeg bytta til Om2008 så tok jeg ned kun 1 .jffs2 fil, men på download for FSO (milestone 5) ligger det 2 .jffs2 filer av hver versjon.

(har i det minste fått med meg at FSO kommer i tre versjoner)

EDIT:

Er det virkelig så enkelt som at fso-image-om-gta02.jffs2 og openmoko-fso-image-glibc-ipk--20090202-om-gta02.rootfs.jffs2 er samme fila med forskjellig navn?

do'h

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

@cyclo: FSO bruker gpsd. Ikke at det hjelper noe. Var å testa ute når jeg lufta meg på jobben. Hadde zhone sitt grensesnitt påslått men ingen fix. Prøvde også tangoGPS men ingen fix der heller. Jeg er med å tester jeg :)

@olifer: Jeg er ikke helt sikker på hva som er forskjellen. Kan det være at de filene med openmoko fremfor er i samsvar med OM sin policy om lukkede standarder (tenker her på mp3 som det var en case av før jul). Bare ikke velg console fila som er uten grafisk grensesnitt :) Jeg tok ned den nederste typen ihvertfall.

Lenke til kommentar
@cyclo: FSO bruker gpsd. Ikke at det hjelper noe. Var å testa ute når jeg lufta meg på jobben. Hadde zhone sitt grensesnitt påslått men ingen fix. Prøvde også tangoGPS men ingen fix der heller. Jeg er med å tester jeg :)

Vell. Programvaren har nix og nada å si om man får fix eller ikke (med mindre noen faktisk utvikler a-gps funksjonalitet, men da regner jeg med det blir en del av OS-et og ikke en del av et program). Grunnen til at jeg lurte var at om de bruker noe annet enn gpsd blir jeg nødt for å skrive om på programet mitt ;)

Men om du vil bruke GPS-en vil jeg absolutt anbefale ekstern aktiv antenne. Forskjellen er som natt og dag. Som sagt. Jeg har enda ikke klart å få fiks med den interne antennen. Med ekstern aktiv antenne (stående i ro) får jeg som regel fiks i løpet av et minutt eller to.

Lenke til kommentar
@olifer: Jeg er ikke helt sikker på hva som er forskjellen. Kan det være at de filene med openmoko fremfor er i samsvar med OM sin policy om lukkede standarder (tenker her på mp3 som det var en case av før jul). Bare ikke velg console fila som er uten grafisk grensesnitt :) Jeg tok ned den nederste typen ihvertfall.
la merke til at fso-image-om-gta02.jffs2 og openmoko-fso-image-glibc-ipk--20090202-om-gta02.rootfs.jffs2 hadde samme filstørrelse

tok ned og diff'et de to filene

no difference

mao like filer, ulike navn

Lenke til kommentar
la merke til at fso-image-om-gta02.jffs2 og openmoko-fso-image-glibc-ipk--20090202-om-gta02.rootfs.jffs2 hadde samme filstørrelse

tok ned og diff'et de to filene

no difference

mao like filer, ulike navn

da so!..

About GPS`en, med tangoGPS på 2007.2 og agps så fikk jeg fiks i løpet av 20-35 sec. Vet ikke hvordan det hele fungerer men er det en måte å finne ut, i terminalen, om gps`en prøve å finne sattelitter? Bah, er vel bare å google.

Fant ut at suspend FAKTISK fungerer ganske greit i FSO..dette betyr betraktelig lengre batterilevetid. Våkner fra både inkomende sms og samtale. Stort pluss!

Lenke til kommentar

Jeg hadde problemer med GPS fix på GTA02v6, fikk skjeldent fix uten ekstern antenne. Men når telefonen var god og varm (inne i bil) fungerte den bra. Fix på under 1 minutt i friluft...

Leste enkelte rapporter om dårlig lodding på interne GPS antenna. Kan jo være derfor...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...