Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen som har sagt at det ikke er lovlig. Derimot vil en telefon basert på de data aldri noensinne bli sertifisert, dermed aldri få tildelt noen IMEI, og dermed aldri være brukbar for en sluttbruker.

En helt annen ting er at de har vist at det er fullt mulig å knekke krypteringen på en ekstern samtale i løpet av svært kort tid, og dermed hjelper de til å gjøre hele GSM-teknologien utdattert. Når mannen i gata blir obs på hvor sårbar GSM-protokollen er blitt tror jeg man kommer til å få problemer.

For å gå litt off-topic driver jeg også og vurderer om jeg nå ikke må kaste alle de trådløse hjemmetelefonene mine på dynga. Vet ikke om dere vet det, men DECT protokollen er blitt cracket, og er ufattelig sårbar. En hvilken som helst person med en kraftig antenne og litt knowhow kan faktisk ringe ut fra din trådløse telefon uten at du er klar over det, og det suger virkelig elg.

Lenke til kommentar

er utrolig mye rart som kan gjøres om en vet hva en driver med.

men folk flest velger brukervennlighet over sikkerhet så lenge det ikke går på liv og hele løs.

å kunne bevege seg fritt rundt mens en snakker i telefonen vil derfor alltid bli foretrukket fremfor redusert mulighet for tredje part å avlytte.

største avlytter er uansett staten, og dem har direkte tilgang til telefonsentralene...

Lenke til kommentar

Nå er det egentlig litt på siden av hva jeg pratet om. Har nok vært litt for uklar ser jeg. Saken er at 3G og etterhvert 4G var aldri ment å være en erstatning for GSM, men skulle samarbeide sømløst. Når man nå vet at avlytting av GSM nettverk er blitt så enkelt som det faktisk er, har man for første gang en virkelig god grunn for å bare bruke 3G når man kan, og det kan etterhvert betyd døden for GSM-nettverkene slik vi kjenner dem i dag. Det mener jeg i utgangspunktet er trist, fordi dette enten er noe som igjen vil være med på å holde prisene høye, eller er noe som vil gjøre at man slutter å konsentrere seg om viderutbygging av dekning.

GSM har vell egentlig alltid (i hvertfall svært lenge) vert utsatt for avlytting, forskjellen nå er at vi vil etterhvert se at hvem som helst med litt kunnskap og uten noe særlig utstyr vil kunne gjøre det. Tidligere har dette vert forbehold folk med en god del kunnskap og masse penger å brenne av på utstyr.

Lenke til kommentar

Joda. 3G kan vell i utgangspunktet kjøres på de aller fleste frekvenser. Problemet er ikke frekvenser, men utstyr som står rundtforbi. Selv om man tar i bruk GSM frekvenser må man likevell skifte ut/oppgradere alt ustyret.

Er det IPV6 som ligger til grunn? Det visste jeg ikke. Men ja, tanken er at det skal være en generell databærer, men om det blir det til slutt er det bare gudene som vet ;) Jeg har hatt første forelesning i et "mobilt nettverk" kurs (altså GSM, UMTS, etc.) og der fikk vi presantert aller første plansjen som var førsteutkastet til 3G (for ugudelig mange år siden. Det er helt absurd hvor lenge 3G faktisk har vært jobbet med). Uansett. 3G skulle være en utvidelse av GSM som var global slik at man brukte eksisterende infrastruktur der hvor det var mulig, og satelitt ellers. Og slik ble det jo ikke da. ;)

For å komme litt on-topic igjen, så er jeg mildt sagt jævlig forbanna på OpenMoko i dag ;) Satt og skulle jobbe med masteroppgaven min ute på Fornebu i dag, og endte opp med å bruke hele dagen for å prøve å få møkka til å fungere. Det har seg slik at det står et Oncecall SIM i Frerunneren min, og Openmoko er tydeligvis ikke noe glad i å roame. Det var klin umulig å få den til å logge på telenors nett, og de få gangene den faktisk logget på, logget den seg av etter et minuts tid. Hadde samme problem med WLAN faktisk. Hjemme har WLAN fungert helt ypperlig, men på Fornebu ville den rett og slett ikke. Den klarte aldri være på nett mer enn 5 min. av gangen. Og til slutt sluttet USB tilkoblingen å fungere. Da ble jeg så sint at jeg dro hjem. :D

(Sånn. Da har jeg fått blåst ut litt)

Lenke til kommentar
Selger du da eller? (Hehe, har en masete venn :p)

Hadde likt en selv, men har nok med telefoner jeg forelöpig; 2-3 stykker som funker. Uff, for noe slöseri.

Tror ikke jeg selger den nå altså. Sitter liksom å venter på nye og mer stabile utgivelser av OM og QTE for å teste. Interessen har vel dalt litt men kult å ha for å briefe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...