NgZ Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Vel, -debian bruker FSO-stacken, og slenger ellers bare på masse skit som i tillegg ikke er optimalisert for telefonen, men er "standard-arm" kompilert. -Folkene som er ansvarlig for OM-distroene har tydeligvis aldri prøvd å bruke telefonen som en telefon, når man ser hva de klarer å dytte utt av ubrukeligheter. qte-tastaturet finnes ikke brukbart til noe som helst, bytte det ut med illume-tastaturet er IKKE enkelt, og på tross av utallige brukeres ønsker, klarer/gidder de ikke en gang å få tilbake qwerty og skiftenøkkel-knappen -SHR er den eneste distroen jeg hr klart å like litt, men den lider av en del bugs (den har ikke nådd release enda, så det er jo ikke så rart), og den mangler et brukbart meldingsprogram. -Hackable:1: Finnes ikke brukandes. Det gjorde ihvertfall ikke rev1. rev2 har jeg ikke testet enda. -QTE: Vel, tastaturet umuliggjør all fornuftig bruk av denne (som for meg innebærer en god del sms. Illume-tastatur (shift, punktum/komma og spørsmålstegn/utropstegn) hadde gjort det mulig å bruke. pluss terminal m.m. Og noe alla wicd eller mofi i stedet for det grusomme wlan-opsettet de inkluderer hadde vært et pluss. Bruker du QTE, ALecTBM? Og i tilfelle: hvordan holder du ut den evinnelige byttingen mellom tastaturer? Det er så mye som kunne gjort så store forbedringer enkelt Skikkelig tastatur _er_ jo et must, og det burde ikke være så vanskelig å skjønne. Illume-tastaturet slik det er nå (kanskje litt større taster), + lagt til en tast som fikk opp en sett-inn-tegn-boks slik man har på alle andre telefoner, og fått det med i den neste OM-releasen, sammen med en ekkofiks lagt inn på forhånd, så man slipper å knote med det, så kunne jeg sannsynligvis ha brukt den jeg og. Hvis de hadde fått inn en ordentlig instillingsmeny i tillegg da. Det er et stort savn. Det burde jo heller ikke være vanskelig, med tanke på at kommandoene ligger der, det er bare å lage menyen. Det hender jeg lurer på om OM-folkene evner å gjøre noe fornuftig i det hele tatt. /rant Ah, det var godt. En ting til på ranten: Halvparten av mailene på lista nå blir jo besvart med "search the mailing list, answered before", når skal noen "up there" skjønne at WIKI/FORUM er det som fungerer. Gad, at det er mulig... /rant. Ferdig for denne gang nå. Lover. bumper spørsmålet mitt fra lenger opp, forresten: Norsk ordliste i illume. Any help? red: poenget med listen med distro-feil var for å si hvorfor jeg mener at folk burde samlet seg om FSO/SHR. Hvorfor? FSO: Det ligger i bunnen av alle/nesten alle uansett. SHR: Fordi FSO ikke prøver å være en bruks-distro, men kun et framework. Og SHR bygger på FSO, og gjør det godt (synes jeg). Hadde de hatt fem ganger så mange utviklere, tror jeg den hadde både væt sluppet, og knust det meste annet. Men jeg kunne godt tenkt meg å bruke qte for å ha en brukbar telefon og (sånn til noe annet er klart), hvis det bare hadde vært brukbart (igjen:tastatur). Endret 18. januar 2009 av NgZ Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Bra at du tok deg tid, dette setter ting i litt perspektiv. Men for å svare på spørsmålet om hvordan jeg klarer holde ut en evige tastatur skiftinga? Svar: Det gjør jeg ikke Etter en stund med Qtopia så fant jeg ut at tastaturet måtte endres, etter noen timer med leting så fant jeg en fil som het PredictiveKeyboardLayout.conf I denne filen så ligger oppsettet til keyboardet. Jeg fjernet alle unødvendige brett og alt anna skit og etter en del prøving og feiling så kom jeg opp med det jeg syns fungerte best: http://alexander.no-ip.org/annet/neo_freer...oardLayout.conf Kjør en find, orker ikke å ssh'e meg til telefonen nå (eller søk i denne tråden) EDIT: Kan faktisk svare på dette med echo fixen også Til QTE (4.4.*) så er det bare å bytte ut EN (1) fil og restarte telefonen. Da skal alt echo være borte. Vet ikke helt om man må skru ned volumet litt, men det anbefales uansett Echo fix: http://www.csamuel.org/2009/01/08/echo-sup...on-openmoko-neo Endret 19. januar 2009 av AlecTBM Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 En ting til på ranten:Halvparten av mailene på lista nå blir jo besvart med "search the mailing list, answered before", når skal noen "up there" skjønne at WIKI/FORUM er det som fungerer. Gad, at det er mulig... http://lists.openmoko.org/nabble.html mailing liste i forum format, komplett med søk Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 mailing liste i forum format, komplett med søk Jada, men å SVARE der... Det er ikke like enkelt. Ellers er det absolutt et must å ha nabble, ja. @Alec. Takker for den fila. Skal testes når jeg kommer hjem. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 (endret) Vel, Alec, må si den nærmer seg brukbar med sms nå (ikke testet ekkofiksen enda). Men 1: ordlisten fungerer ikke med æ,ø og å. 2: æ,ø og å funker ikke for seg selv heller. (bare rare tegn på tastaturet der jeg regner med de skulle vært) - men mulig mottaker ser æ,ø og å? Ideelt sett burde tastaturet utnyttet plassen litt bedre, bokstavene burde vært jevnt fordelt. Og en liten shift-tast hadde vært å foretrekket. Men jeg skal ikke være alt for kravstor. Bottomline: tastaturet gir meg ikke lenger umiddelbar lyst til å hive telefonen i veggen. Illume-tastaturet er likevel fortsatt bedre. Jeg har fått qte til å koble til wlan, men ikke tilfredsstillende. Den innebygde tingen fungerte ikke. Selv når den sa "Online", viste ifconfig at eth0 hverken var assosiert med et tiolgangspunkt, eller hadde fått tildelt en IP. Grunnen til at den innebygde hjelperen ikke fungerer, tror jeg er at den lager en wpa_supplicant.conf som tydeligvis inneholder feil. Å lage en manuelt etter openmoko-wifi-wiki-siden gjorde at jeg kunne koble til manuelt. (Det kan jo være et tips til andre som sliter.) Likevel måtte jeg legge til dhcp-servere, for det gikk ikke av seg selv. Når det til slutt fungerte, varte det bare en liten stund. Jeg rakk å installere et shoppinglisteprogram. Hurra. Å koble til igjen gikk ikke så lett. Jeg får koblet til, og kan pinge ip-er. Men så fort den prøver å nå en adresse (ie. trenger DNS), går det ikke. Og da slutter den plutselig å være i stand til å pinge ip-er også. Merkelige greier. oO udhcpc eth0 gjør den igjen i stand til å pinge IP-er, men ikke noe mer. Og så fort jeg prøver noe mer, klikker den. Dette virker kanskje i all hovedsak mislykket, men det har likevel gitt meg tro på at denne kan brukes i overskuelig fremtid. WLAN vet jeg jo at fungerer (på andre distroer, riktignok...) Hvis noen bare kunne porte de nyttige QT-appsene og klæsje de inn i en bedre versjon av OM/SHR, kan det begynne å likne noe. red: Burde vel legge inn en bug hos qte ang. WLAN. Noen sm kan teste, og bekrefte at det fungerer manuelt, men ikke med det innebygde programmet for WPA2, og har noen formening om dette kan skyldes wpa_supplicant.conf-filen? Endret 21. januar 2009 av NgZ Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Fikk du opp rare tegn på tastaturet? Jeg trudde jeg hadde fjerna den buggen. En shift tast finnes ikke, finger opp og finger ned er det som funker. på wlan så settes ikke dns når du kobler deg til, det gjør det på usb (er vell noe i interfaces fila) Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Jepp, rare tegn. Men jeg brukte vel fila fra første posten din om keyboard, (den i skjul-tags), du har kanskje oppdatert fila du har lastet opp? Hm, DNS-en forklarer ikke hvorfor wlanet detter ut, men.. Får se om jeg finner ut hvorfor. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 21. januar 2009 Del Skrevet 21. januar 2009 Den som er lastet opp er vell oppdatert ja, i den som er i skjul har "rene" ÆØÅ tegn, mens den som er lastet opp bruker vell UTF-16 (hvis jeg ikke husker feil), måtte ha det for at det skulle funke. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 23. januar 2009 Del Skrevet 23. januar 2009 (endret) Har noen funnet en brukbar guide for å sende eller motta SMS fra kommandolinjen? Kjenner til FSO, cli-framework etc, men klarer ikke å finne noen "for folk som ikke skrev kildekoden"-dokumentasjon. Det nærmeste jeg har kommet er dette http://translate.google.com/translate?prev...history_state0= Men hitttil sender den bare <3, uansett hva jeg fyller inn Kan også hende det bare er jeg som må lese meg opp på / lære meg D-Bus Endret 23. januar 2009 av Kagee Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 (endret) Vel, nå har jeg lært med python, dbus og frameworkd. Siden jeg ikke klarte å finne noe fornuftig noe annet sted, poster jeg koden min som virker her. Dette er «fso-image» (med zhone) og oppgradert til python 2.6 (slik at zhone og et par andre programmer krasjer). Men om jeg nå lærte meg python-openmoko-gui burde jeg kunne skrevet et program som ringte &sendte sms'er og brukt det på «fso-illume» (uten zhone) selv # importing stuff import dbus from dbus.mainloop.glib import DBusGMainLoop # doing dbus-stuff, i don't know what DBusGMainLoop(set_as_default=True) # <dbus.mainloop.NativeMainLoop object at 0xHHHHHHHH> bus = dbus.SystemBus() # object used to request dbus access usage_obj = bus.get_object('org.freesmartphone.ousaged', '/org/freesmartphone/Usage') usage_iface = dbus.Interface(usage_obj, 'org.freesmartphone.Usage') # objects gsm_device_obj = bus.get_object( 'org.freesmartphone.ogsmd', '/org/freesmartphone/GSM/Device' ) #interfaces gsm_call_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.Call') gsm_device_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.Device') gsm_network_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.Network') gsm_call_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.Call') gsm_device_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.Device') gsm_network_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.Network') gsm_sim_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.SIM') gsm_sms_iface = dbus.Interface(gsm_device_obj, 'org.freesmartphone.GSM.SMS') usage_obj.RequestResource("GSM") # this might take some time gsm_device_iface.SetAntennaPower(True) # dbus.exceptions.DBusException: org.freesmartphone.GSM.SIM.AuthFailed: SIM PIN required gsm_sim_iface.GetAuthStatus() # dbus.String(u'SIM PIN') gsm_sim_iface.SendAuthCode('<yourpin>') gsm_sim_iface.GetAuthStatus() # dbus.String(u'READY') gsm_device_iface.SetAntennaPower(True) gsm_network_iface.Register() # takes time ##gsm_network_iface.SetCallingIdentification('off') gsm_call_iface.Initiate('+4791142170', "voice") # dbus.Int32(1) gsm_call_iface.Release(1) # hang up when finised gsm_sms_iface.SendMessage('+4791142170', "Hello. Message From Python!!",()) #dbus.Int32(<some message number>) gsm_network_iface.Unregister() gsm_device_iface.SetAntennaPower(False) usage_obj.ReleaseResource("GSM") Endret 25. januar 2009 av Kagee Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 Jeg velger å ta en liten sjanse her (uten at jeg har følgt nøye med i tråden, beklager ) og spør om noen vet noe rundt installasjon og tilpassning av Android til Freerunneren? Ser for meg at OpenMoko og Android burde gå som hand i hanske, med de rette tilpassningene såklart.. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 25. januar 2009 Del Skrevet 25. januar 2009 For tiden er det vel mer som tissen i en strikket kondom. Android porten er ikke brukbar enda. Lenke til kommentar
kommers Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 TiduZ: Om du har hardware å stikke inni den så finner du strikkesokken her. Du kan se hvor langt de er kommet her. Lenke til kommentar
TiduZ Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Haha ja der var ikke mye å rope hurra for. En annen bruker her på forumet driver med porting av Android til flere HTC modeller, har intrykk av at Android er ganske greit å jobbe med, men å få GSM biten til å fungere kan være et lite helsike Uansett, morro å følge utviklingen! Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 @Tiduz: Hvis du vil prøve freerunneren så er det bare å si ifra Har lyst til å komme med litt info om ekkofiksen som det ble skrevet om nylig. http://www.csamuel.org/2009/01/08/echo-sup...on-openmoko-neo Har testet denne på QtE 4.4.1 og 4.4.2 Jeg fikk ingen av problemene han hadde, jeg byttet bare ut en fil, så jeg brukte ikke den gamle ekkofiksen itillegg. Eneste problemet var at volumet var noe sinnsykt høyt, men det ble fikset ved å endre en verdi i gsmhandset.state filen (alsa configen som brukes ved telefonsamtale) Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Haha ja der var ikke mye å rope hurra for. En annen bruker her på forumet driver med porting av Android til flere HTC modeller, har intrykk av at Android er ganske greit å jobbe med, men å få GSM biten til å fungere kan være et lite helsike Uansett, morro å følge utviklingen! gjetter meg til at det er fordømt vanskelig å få noen som helst dokumentasjon på hvordan GSM maskinvaren funker i de forskjellige telefonene. var vel derfor den i freerunner oppfører seg omtrent som ett godt gammeldags modem, styrt via AT kommandoer heller rene maskinkoder. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Kjøres AT hele veien ja, faktisk så er det eneste som ikke er åpent på telefonen GSM chipen Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 gjetter meg til at det er fordømt vanskelig å få noen som helst dokumentasjon på hvordan GSM maskinvaren funker i de forskjellige telefonene. Vell. Strengt tatt er det vell bare å smiske litt med gutta ned i tyskland som har reverse-engineered hele GSM-stacken. Men så er vell det også, for å si det på en snill måte, _veldig_ i gråsonen Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Cleanroom reverse engineering er da fullt lovlig? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Ser ikke hvordan det skulle være ulovlig, de har ikke stjælt noe eller noe sånt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå