Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes OM200812 virker merkelig sært på hva som går eller ikke. Pakker fra pakkeinstalleren som følger med (og skal være testet) fungerer når de vil, noen får Application Execution error, og eksakt samme fremgangsmåte for å koble til WPA2-sikret nettverk fungerer en av tre ganger (gjorde det manuelt.)

En annen ting som irriterer meg med 2008.12, er at metoden som er dokumentert (egentlig til 2008.08) for å få illume-tastatur i ASU ikke fungerer lenger. Ingen alternative løsninger heller. Det, pluss at de har fjernet qwerty- og skiftenøkkel-ikonet fra illume-menyen, gjør jo 2008.12 totalt ubrukelig. Jeg vil ha illume som i SHR *sutre*. Virker som om OM-folkene aldri har brukt telefonen uten å være ssh-et inn samtidig, når man ser hvilke UI-avgjørelser de klarer å ta ...

Terminal med qte-keyboard = utelukket.

Noen som vet den "riktige måten" å få koblet til wlan på, samtidig som man kan være koblet til med ssh via usb? Har bare kjørt ifconfig usb0 up og routa add 192.168.0.200 usb0 og det funket første gang, men ikke siden. Tror jeg bare åpner for ssh via wifi, flrst som sist. ...Eller så fort jeg er ferdig med eksamen. :p

Lenke til kommentar
Synes OM200812 virker merkelig sært på hva som går eller ikke. Pakker fra pakkeinstalleren som følger med (og skal være testet) fungerer når de vil, noen får Application Execution error, og eksakt samme fremgangsmåte for å koble til WPA2-sikret nettverk fungerer en av tre ganger (gjorde det manuelt.)

En annen ting som irriterer meg med 2008.12, er at metoden som er dokumentert (egentlig til 2008.08) for å få illume-tastatur i ASU ikke fungerer lenger. Ingen alternative løsninger heller. Det, pluss at de har fjernet qwerty- og skiftenøkkel-ikonet fra illume-menyen, gjør jo 2008.12 totalt ubrukelig. Jeg vil ha illume som i SHR *sutre*. Virker som om OM-folkene aldri har brukt telefonen uten å være ssh-et inn samtidig, når man ser hvilke UI-avgjørelser de klarer å ta ...

Terminal med qte-keyboard = utelukket.

Noen som vet den "riktige måten" å få koblet til wlan på, samtidig som man kan være koblet til med ssh via usb? Har bare kjørt ifconfig usb0 up og routa add 192.168.0.200 usb0 og det funket første gang, men ikke siden. Tror jeg bare åpner for ssh via wifi, flrst som sist. ...Eller så fort jeg er ferdig med eksamen. :p

Åpne for ssh på wifi tar jo omtrent 2 sekunder da. ;) Det er omtrent det første jeg gjør etter å ha installert. Det, samt å legge inn wpa_supplicant.conf og ordne skrivebordsikon som kjører ifup eth0 og ufdown usb0. Det har til nå fungert utmerket, og jeg har enda ikke opplevd at den ikke kobler seg til wlan umiddelbart.

Det som irriterer meg grenseløst er at OM vingler hele tiden mellom ditt og datt. Om man lager en fungerende appliaksjon i dag, vil det omtrent bare være tilfeldigheter som avgjør om den faktisk fungerer i morgen eller ikke. Det som er problemet med QT extended er at de ikke har noen måte å rulle ut bra GUI applikasjoner i python. Ingen GTK+ støtte (heh. I wonder why? ;) ) og kanskje langt rarere ingen QT bindings i python. Det er trist, fordi jeg har behov for å rulle ut applikasjoner raskt, og da er det uaktuelt å sitte å knote i C(++)

Lenke til kommentar

Jeg likte idéen om å hente koordinater til GSM-basestasjonen du er i nærheten av ved å gjøre oppslag i data fra http://www.opencellid.org/, og så sette disse som start-koordinater for GPS-en slik at man får en raskere fiksering (jeg så konseptet var nevnt og såvidt testet av en fyr nevnt i Community Update 12 jan).

OpenCellID.org minner litt på en forenklet versjon (men større skala) av ditt gsmcellspotting.org-prosjekt, cyclo :-)

Endret av kommers
Lenke til kommentar
OpenCellID.org minner litt på en forenklet versjon (men større skala) av ditt gsmcellspotting.org-prosjekt, cyclo :-)

Nå som jeg faktisk har fått dette som maskeroppgave kommer nok skalaen på prosjektet til å øke betraktelig ;) Samtidig som jeg nok må gå langt mer i dybden enn noe så enkelt som det som nevnes over. Algoritmer for å behandle dataen for å få mer nøyaktige estimater og slikt. ;)

Lenke til kommentar
Åpne for ssh på wifi tar jo omtrent 2 sekunder da. ;) Det er omtrent det første jeg gjør etter å ha installert. Det, samt å legge inn wpa_supplicant.conf og ordne skrivebordsikon som kjører ifup eth0 og ufdown usb0. Det har til nå fungert utmerket, og jeg har enda ikke opplevd at den ikke kobler seg til wlan umiddelbart.

Det som irriterer meg grenseløst er at OM vingler hele tiden mellom ditt og datt. Om man lager en fungerende appliaksjon i dag, vil det omtrent bare være tilfeldigheter som avgjør om den faktisk fungerer i morgen eller ikke. Det som er problemet med QT extended er at de ikke har noen måte å rulle ut bra GUI applikasjoner i python. Ingen GTK+ støtte (heh. I wonder why? ;) ) og kanskje langt rarere ingen QT bindings i python. Det er trist, fordi jeg har behov for å rulle ut applikasjoner raskt, og da er det uaktuelt å sitte å knote i C(++)

Jada, jeg skal åpne for ssh fra wifi, så fort jeg får wifien til å funke. Atm. gjør den ikke det. :( Får meldingen /etc/udhcpc.d/00avahi-autoipd exited with code 1 som går igjen og igjen med mofi_gui. Med mofi og manuell-metoden, blir udhcp bare stående og loope på "sending discovery". Begynner å lure på om det er ruteren min som er småklikk - Wii-en klarer heller ikke å koble seg til, og kke N80-en min, men begge bærbare i leiligheten. Sært.

Jaja, eksamen først, så skal jeg teste med ny ruter og utelukke den feilkilden. Heller uansett til SHR for tiden, om det er mulig å skaffe mer brukbare meldings,- og kontaktlisteprogrammer. Bedre gui, mer stabilt, bygget rett på FSO uten alt for mye skit imellom.

Lenke til kommentar

Sending discovery får jeg alltid opp 3 ganger av en eller annen mystisk grunn (på Om2008.8 måtte jeg alltid kjøre ifup to ganger for å komme på. Første gangen fikk jeg sending discovery 6 ganger, før den gav beskjed om at den ikke fikk koblet til. Andre gang bare 3 ganger også koblet den til.)

Når det gjelder N80, er jo den generelt bare sær når det gjelder WLAN. Hjemme får jeg av og til koblet til, og av og til ikke. Det virker som den random finner ut at den skal si at det var noe galt med WPA-sertifikatet, og når det skjer må jeg reboote før jeg får koblet på.

Høres forøvrig rart ut at den skulle loope på sending discovery. Den burde vell gitt opp og koblet fra etter x antall forsøk?

SHR har jeg ikke fått testet enda, men jeg må vell det etterhvert. Først må jeg vell ordne meg en drøss med minnekort siden jeg etterhvert må teste programvare på mest mulig ulike platformer.

Lenke til kommentar
Høres forøvrig rart ut at den skulle loope på sending discovery. Den burde vell gitt opp og koblet fra etter x antall forsøk?

SHR har jeg ikke fått testet enda, men jeg må vell det etterhvert. Først må jeg vell ordne meg en drøss med minnekort siden jeg etterhvert må teste programvare på mest mulig ulike platformer.

Det kommer en annen feilmelding innimellom, før den fortsetter med "sending discovery". And so it goes. Får prøve på nytt manuelt i helgen, men jeg vil veldig gjerne ha et gui som funker, så jeg kan koble meg på nett rundt omkring.

SHR virker lovende. I stedet for å klæsje inn ing som endres annenhver dag, så prøver de å bygge det opp ordentlig, virker det som.

"Måtte bare" sjekke det nå.. tar jo ikke så mye eksamenslesetid. :p

resultat:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
root@om-gta02 ~ $ ifconfig eth0 up

root@om-gta02 ~ $ wpa_supplicant -i eth0 -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.c

onf -B

ioctl[sIOCSIWENCODEEXT]: Operation not supported

ctrl_iface exists and seems to be in use - cannot override it

Delete '/var/run/wpa_supplicant/eth0' manually if it is not used anymore

Failed to initialize control interface '/var/run/wpa_supplicant'.

You may have another wpa_supplicant process already running or the file was

left by an unclean termination of wpa_supplicant in which case you will need

to manually remove this file before starting wpa_supplicant again.

root@om-gta02 ~ $ rm /var/run/wpa_supplicant/eth0

root@om-gta02 ~ $ ifconfig eth0 down

root@om-gta02 ~ $ ifconfig eth0 up

root@om-gta02 ~ $ wpa_supplicant -i eth0 -c /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.c

onf -B

root@om-gta02 ~ $ udhcpc eth0

udhcpc (v1.11.3) started

run-parts: /etc/udhcpc.d/00avahi-autoipd exited with code 1

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

run-parts: /etc/udhcpc.d/99avahi-autoipd exited with code 1

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

Og med /etc/network/interfaces-metoden gikk det ikke bedre. (Men ikke samme feil)melding:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

root@om-gta02 ~ $ ifdown eth0 && ifup eth0

ifdown: interface eth0 not configured

sed: unrecognized option `--quiet'

BusyBox v1.11.3 (2008-12-09 00:05:41 CET) multi-call binary

Usage: sed [-efinr] pattern [files...]

WPA: Configuring Interface

udhcpc (v1.11.3) started

run-parts: /etc/udhcpc.d/00avahi-autoipd exited with code 1

Sending discover...

Sending discover...

Sending discover...

No lease, failing

root@om-gta02 ~ $ ifdown eth0 && ifup eth0

cat: can't open '/var/run/udhcpc.eth0.pid': No such file or directory

Begynner å lure på om det er noe alvorlig galt med udhcpc-programmet/tjenesten. Men rat at det plutselig skulle komme av seg selv.

Og for de som lurte (ingen mao. :p), så var det ruteren. Er jo greit å skrive det her, så folk vt hva de skal sjekke hvis de får samme problem.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Hehe. Prøv å utvikle et litt sært program du, så blir du kvitt litt av frustrasjonen din tipper jeg. Hadde møte med veileder på mandag (Jeg utvikler på Freerunneren, han utvikler på iPhone i forbindelse med prosjektet). Samtalen gikk noe slik:

Meg: Jeg har fått opp en fungerende prototyp. Det mangler enda en del tweaking av GUI, men kjernefunksjonaliteten er der.

Han: Jeg har sittet og prøvd å reverse engineere Apples udokumentere funksjoner i API-et hele helga, og har ikke kommet noe lengre enn på fredag, bortsett fra at jeg har funnet ut hvilke bøker jeg må bestille. Forbanna Apple.

;)

Lenke til kommentar
Ja, hvis du ser på det sånn ja. Irriterende bare, det går så utrolig treigt. Tar den frem sånn hver 14 dag, tester, blir skuffet/irritert/rasende og ligger den tilbake på hyllen. :p

Litt sånn her og, bortsett fra at jeg tukler med den hver dag, og tester ut stadig nye distroer og programmer. Men den er jo ikke brukbar som telefon. (eller gps, eller musikkspiller, eller noe som helst annet).

Så at the moment:

apple>linux

windows>linux

på mobilsiden.

Hadde alle som utviklet til Freerunnere joinet FSO/SHR hadde den vært brukbar for lenge siden.

Lenke til kommentar
Men den er jo ikke brukbar som telefon. (eller gps, eller musikkspiller, eller noe som helst annet).

Så at the moment:

apple>linux

windows>linux

på mobilsiden.

Hadde alle som utviklet til Freerunnere joinet FSO/SHR hadde den vært brukbar for lenge siden.

Jeg bruker den som min vanlige telefon, delvis fordi jeg liker å teste ting over lengre tid (gå litt i dybden), og fordi at dette er den eneste brukenes telefonen jeg har ;)

Jeg er litt uenig i at hvis alle hadde joinet FSO så hadde neoen blitt mer brukbar fortere, dette gjelder nok alle distroene, ikke bare FSO

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...