Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er zhone buggen i Debian bekreftet av en annen bruker, så da er det vell bare å sette seg ned og vente på at den blir fikset. Det er tross alt en ganske kritisk bug. Satt i over et døgn og prøvde å fikse bugen selv (gud hvor lite gøy det er å kompilere ting på freerunneren - det er difinitivt verdt å bruke qemu), uten å komme noen vei, så jeg tror jeg offesielt har gitt opp og venter til noen andre tar seg av det. Mens jeg venter tenker jeg at jeg prøver å kjøre opp linux på min gamle ipaq jeg fant liggende i skuffen. Så kanskje ipaqen og freerunneren kan bli "friends with benefits", og hvem vet, kanskje det dukker opp noen bittesmå embeded linux enheter om 9 mnd? :D :D

Lenke til kommentar

Da har jeg testet GPS-en slik som det ble bedt om tidligere. Sammenlignet dem med tidligere resultater fra en gps-brikke jeg har loddet inn i boks her. For sammenligningens skyld brukte jeg aktiv antenne.

Sist jeg kaldstartet gps-brikken brukte den under 2 minutter. Freerunneren brukte nesten 6 minutter. (ganske skuffende). Varmstart av gps-brikken tok under 15 sekunder (og da har den ligget ubrukt i en skuff i 5 mnd (backup batteri er tydeligvis tingen), Freerunneren brukte 31 sekunder, noe som for så vidt er akseptabelt. Det som er spennende er å se om Freerunneren kan ligge end stund uten at den må kaldstarte (prøver igjen i morgen), om den klarer det så er det bra, om den ikke klarer det kan det godt tenkes at jeg mekker en liten boks til gps-brikken og heller bruker den.

Forøvrig hadde Freerunneren følgende omtrentelige fixer i løpet av en halv time (selvfølgelig hoppet den litt opp og ned innimellom, noe som ikke er tatt med)

06:00 - 3

06:30 - 4

06:45 - 5

09:00 - 6

09:15 - 5

10:20 - 6

11:00 - 7

12:45 - 8

14:00 - 9

14:15 - 8

15:20 - 9

16:00 - 8

17:30 - 7

17:45 - 8

18:00 - 7

19:00 - 6

19:10 - 7

19:45 - 8

28:00 - 12

28:10 - 11

28:20 - 10

29:26 - 11

29:40 - 12

PS! Noen som vet om man får kjøpt slik adapter for å bruke usbporten som host her i Norge? Skulle absolutt ha prøvd å koble til noen greier.

Lenke til kommentar

Ståle: Thnx, men om jeg først skal importere, går jeg heller for en som er rett størrelse http://www.jaykang.com/usbafetousbm1.html

mariuanae: Som jeg sa så var testen min også med ekstern antenne da. Testet på openmoko. Skal teste på debian nå, om jeg ikke sovner først (har tilfeldigvis ikke sovet i natt).

hobgoblin: jupp, men litt kjipt at man da må ha en ekstra kabel mellom, men det er vell bedre enn å betale mer i porto enn hva man betaler for selve koblingen, samt å måtte vente en uke eller to.

Edit: Men det er litt kjipt å teste på debian siden jeg ikke har fått til X-forwarding der. Noen som har tips?

Edit2: Glem det. Det var ikke verre enn at xauth ikke var installert

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
mariuanae: Som jeg sa så var testen min også med ekstern antenne da. Testet på openmoko. Skal teste på debian nå, om jeg ikke sovner først (har tilfeldigvis ikke sovet i natt).

Ah. Leste det nå. Hadde vært spennede å sett om din fungerer med interne antenna, eller om hele partiet har ikkefungerende antenner, og ikke bare enkelte som det står...

Lenke til kommentar

Jupp. Men må vente til det ikke regner før jeg får testet uten ;) Forøvrig sier all min erfaring med GPS (og det begynner å bli en del) at intern antenne i praksis betyr i hvertfall 2-3 ganger så lang kaldstart som med ekstern.

Edit: Da fikk jeg testet i Debian også. Fikk varmboot der også, så det er tydelig den holder liv i gpsminnet over boots. Jeg håper inderlig at de faktisk har implementert det slik at gps-en får backupstrøm i all evighet. (det er tross alt snakk om miliampere for å holde en gps chip med backupstrøm).

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
According to Al Johnson, the Antares4 chip on the GTA02 doesn't have the memory needed to store almanac and ephemeris, last known position or time. This means that every start is a true cold start. It is possible to save location, almanac and ephemeris at GPS shut down, and restore these information at the next startup, but that does not seem implemented yet.

http://wiki.openmoko.org/wiki/GPS_Problems

Lenke til kommentar

marinuae: får du liv med din interne GPS-antenne?

Du lenket jo selv til siden med GPS_Problems, så du har vel lest den. Det var et problem med at klokkesignalet til µSD-kortet skapte interferens for GPS-antenna. En software-fiks ble introdusert i en eller annen kjerne, om jeg husker rett. Om du fortsatt kjører den originale kjernen som fulgte med så ville jeg oppgradert.

Selv hadde jeg GPS-problemer med min GTA02v5, fikk ikke fiks med intern antenne i det hele tatt. Men med software-fiksen ble det en stor forbedring. (Men jeg tror nok jeg hiver på den kapasitansen etterhvert og).

Lenke til kommentar

Får ikke fix med OM2008.9 eller qt-extended 4.4.2, samt at jeg har kapasitansen loddet på ved minnekort fra fabrikk. Fikk faktisk fix en gang med den interne på OM2007.2(Rett fra butikk) men har ikke fått gjentatt denne suksessen.

Endret av mariunae
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...