Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OpenMoko planlegger da også å være bare en plattform for alle de andre og det skal bli lettere å blande pakker, så arbeid er på gang med dette :-)

(Finner ikke lenka akkurat nå.)

Mange av pakkene/funksjonene/lappene vil nok lett kunne overføres fra en distribusjon til en annen også, opkg brukes f.eks av Debian og Qtopia også, og illume tastaturet kan man bruke på flere distribusjoner det også -- og alt er jo Linux, kan bruke samme kjerne m.m. -- det som er fordelen med fri programvare :-)

Forøvrig så er det tvilsomt om f.eks. qtopia/Nokia ville ha arbeidet med annet enn sin egen qt Extended, og at Debian ville ha arbeidet med annet enn en debian-versjon.

Lenke til kommentar

Nettopp fått telefonen. Men sliter litt med å få den til å starte. Første gangen startet den helt fint. Men trykte uheldigvis cancel på pin-kode spørsmålet så jeg startet den på nytt... Når står den bare å "henger" på boot screenen... Det står "kun" openmoko også fancy orange-svart bakgrunn.

Prøvd med å uten lader. samt jekke ut batteriet.

EDIT.... mobilen har for lavt batteri til å boote på nytt....

Some users have reported that Neo FreeRunner is able to boot on USB power alone using the NOR u-boot, thus: press AUX, plug USB power, select boot. Reports of success would be appreciated.

Og det virket!

Endret av mariunae
Lenke til kommentar

Var ikke bare det, men om jeg ikke klikket meg inn i et annet felt, lagret den ikke passordet.

Førsteinntrykket av qt-extended er:

Forøvrig må jeg si at jeg liker den predikativtastaturtingen. Måtte bare mekke meg en egen ordliste først slik at jeg fikk både norsk og engelsk på en gang. Så om de får luket du småbugene tror jeg den blir meget bra.

Håndskriftsgjenkjenningen derimot er _elendig_. Min 5 år gamle ipaq har bedre håndskriftsgjenkjenning enn dette.

IMAP klienten trenger litt jobb, den holder seg ikke i sync med server, men jobber lokalt, noe som er utrolig kjipt. Mail som blir flyttet/slettet på server blir ikke oppdattert hos klient. Den holder heller ikke orden på lest status. Alt kommer inn som ulest, uavhengig av hvordan server har merket den.

Dog skal de ha kudos for hvordan IMAP IDLE er implementert, nye mail kommer inn umiddelbart i motsetning til min N80 som gjerne trengte et 30-60 sekunder.

Det er ett eller annet kødd med klokken og datoen. Den stiller seg tilbake til 19.11.08 og ca et halvt døgn feil, hver gang telefonen bootes.

Importering av kontakter var usedvanlig smertefritt.

Jeg savner virkelig en terminal, siden jeg ikke har fått nettverk via usb til å fungere orntlig enda. Jeg får kommunisert mellom maskinene, men gateway saken fungerer ikke.

Lenke til kommentar

Håper virkelig qt-extended kommer med noen bedre strømsparingsmetoder snart. Jeg har vært ræva til å bruke telefonen, siden jeg fant ut at jeg var avhengig av en telefon jeg kunne stole helt på. Bestemte meg for å prøve qt-extended nå, men enda den sto i laderen hele natta, holdt den ikke hele dagen en gang. Og jeg brukte telefonen veldig lite..

Noen som har noen erfaringer med FDOM? Begynner den å funke bra? Hvordan er batteritiden der?

Lenke til kommentar

strømsparing er et problem på alle OS, men jeg trur at batteriet blir bedre etter hvert, i går så tok jeg telefonen ut av pc'en litt over 7, dro på skolen (hørte på musikk i ca 20 min) var på skolen, dro på jobb (nye 20 min med musikk++, orka ikke å skru den av når jeg spiste), etter jobben, ca klokka halv 8 så dro jeg hjem, med musikk på øret, tok en telefonsamtale også på vei hjem, var en del sms den dagen også. Jeg plugget i telefonen ca klokka 10-11 tia, altså godt over 12 timer uten lading, 2 streker var borte ;) Nå er 1 strek borte, tok ut telefonen ca klokka 7 i dag også, får se om den takler dagen ut som i går (er litt ustabilt)

Kjører Qt Extended 4.4.1, og terminalen er nå der (hvis de ikke har fjerna den i 4.4.2, noe som ville vært rart :/)

Lenke til kommentar

En ting til jeg kan kommentere er at WLAN antennen i telefonen er veldig bra. Lang bedre enn i min N80. Opplever omtrent bedre dekning med Freerunneren enn med laptopen.

AlecTBM: Hvor ligger den på 4.4.1, jeg har ikke klart å finne noen som helst terminal i 4.4.2 og jeg har trykket på hvert eneste menuelement for å teste de ulike programene.

Lenke til kommentar

Denne tråden er blitt veldig lang og uoversiktlig. Jeg har åpnet en ny tråd spesifikt for QT extended, noen meldinger er kommet inn der, det meste derfra står også her, men tror ikke jeg vil fortsette å duplisere, så min siste erfaring er nå bare der, lenke:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry12615569

Hva om denne tråden kan brukes til generelle problemer rundt Neo Free Runner og så ha separate tråder for ulike distribusjoner og annet? 44 sider vil de færreste gidde å lese gjennom, så kanskje det vil være lurt?

Lenke til kommentar

En generell erfaring ang. håndsfri:

Prøvde å kjøpe en utgave for Nokia som hadde rett inngang (mini-jack, 2,5 mm). Men jeg fikk ikke mikrofonen til å virke, og høyttalerne virket på mono (altså bare på den ene høyttaleren) med pluggen helt inn og på stereo om jeg dro den litt ut. Jeg fikk prøve med to ulike håndsfrisett for å være sikker, og teste dem også på en mp3-spiller, med samme resultat. Reklamasjonsavdelingen sa dette var en Nokia-«standard» og ikke tilpasset alt annet, m.a.o. at plasseringen av mikrofonsporet (en rille på selve pluggen) og høyttalersporene ikke var de samme på alle mini-jackplugger.

http://wiki.openmoko.org/wiki/Getting_Star..._Neo_FreeRunner

skriver forøvrig:

«It is compatible with the headsets used by Motorola smartphones (A780,A1200, ...) and the V-360.»

... så noen andre modeller virker tydeligvis, men ikke alle :-(

(Noen som sa noe om standarder?)

Bare til advarsel: Sjekk altså at de virker før dere kjøper, kanskje helst i selve butikken om mulig.

Endret av axelbo
Lenke til kommentar

Nokia har jo lenge vært kjent for å ha sin egen standard på Nokia-godkjent (eller hva en nå skal kalle det) tilbehør.

Er det forresten ingen som bruker OM lenger?

Forbaska QtE slasker hele gjengen :p

Har installert diversity-wifi på OpenMoko (2008.9/testing) og den finner aldri noe nett. Men WLAN fungerer bra hvis jeg setter opp manuelt fra term.

Noen som har et wifi-program som fungerer?

Lenke til kommentar
En ting til jeg kan kommentere er at WLAN antennen i telefonen er veldig bra. Lang bedre enn i min N80. Opplever omtrent bedre dekning med Freerunneren enn med laptopen.

AlecTBM: Hvor ligger den på 4.4.1, jeg har ikke klart å finne noen som helst terminal i 4.4.2 og jeg har trykket på hvert eneste menuelement for å teste de ulike programene.

Application -> terminal

Lenke til kommentar
Er det forresten ingen som bruker OM lenger?

Forbaska QtE slasker hele gjengen :p

Vell. Jeg kommer nok til å kjøre dualboot siden jeg i hovedsak kommer til å bruke telefonen til utvikling i den nærmeste fremtid. Beholder N80-en til vanlig telefoni tenker jeg. Dog er det kjipt at minnekortholderen ligger så upraktisk til, for jeg kunne egentlig tenkt meg å hatt et minnekort til slik at jeg også kunne boote debian.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...