Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

-Kan komme i år (amobil.no)

Det er snakk om Nokia 5800 som er hypet som mye om i media det siste. Jeg ser nå på denne som et fullgodt alternativ til FR selv om den er stappet full av proporitære løsninger. Prisen er ikke ille i følge det som er oppgitt i de forskjellige artikkelene og videoene som ligger på youtube er heller ikke dumme.

Ettersom jeg ser meg selv som en bruker mellom utvikleren og sluttbrukeren vil jeg selvfølgelig fortsatt ha FR, men har veldig lyst på en telefon som er har stabile funksjoner og lengre standby.

@olefiver: godt å høre at ekkoproblemet er løst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@olefiver: godt å høre at ekkoproblemet er løst.
Det er en enkel fiks.

Syns det hadde vært bedre å fått GUI verktøy for å regulere volum og gain nivåer on-the-fly... Men det fungerer

Klart, lyden i høytaler blir lavere, men med tanke på at jeg kunne ha en samtale med noen i stua mi og fattern hørte hva personen sa når han stod på kjøkkene (vekk i vekk med åpen dør) så er det greit at den ble lavere også. Vil ikke bli hørselsskadet ved å bruke mobilen heller.

EDIT:

Problemet eksisterer også i Om2008.9 etter hva jeg leser på openmoko.org.

Diskusjon her: Strong echo when calling a Neo from another phone

Under issues for om2008.9 så linkes det til samme ticket som jeg linket til i forrige post, men jeg mener disse .state filene i /usr/share/openmoko/scenarios er litt forskjellig oppbyggd i 2008.9 kontra 2008.8

så OBS OBS :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

AHA, skjønte ikke at du svarte på min post AlecTBM.

Men bruker ikke du Qtopia a?

Eller var det 2008.9 du kjører?

Er nok riktig at ekkoet fortsatt er der. Bare mye mindre/lavere.

På all telefoni forbindelse hvor det er mulighet for forsinkelse så er det mer eller mindre ekko.

Selv på gode gamle analoge linjer er det ekko. Det er bare at vi ikke hører det fordi ekkoet kommer samtidig med det vi sier.

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Er vel det.

Men .state filene er det nok ikke...

Jeg vet at .state filene varierer litt i organisering mellom 2008.8 og 2008.9, fordi jeg først forsøkte å løse ekko problemet mitt med noen .state filer fra en som hadde fikset ekko på 2008.9. Da fikk jeg mer ekko. :blink:

Så mulig at .state filene har litt annen virkning på QtE enn på 2008.8 ...

Men, jeg har ikke fått testet omfattende ennå, men mulig at jeg også har lavere volum/gain i mic. Men har altså ikke merket det til nå.

Lenke til kommentar
Joda, man kan finne filer på minnekortet. Men det du vil bruke må ligge i en mappe som heter Documents (/meda/card/Documents). Dette for å slippe at kartfiler for gps etc skal poppe opp i dokumentene dine.

Hvem svarte du på?

Og ja, stemmer, er en genial funksjon.

Lenke til kommentar
Er det sikkert at ekkoet er software-relatert da?

IMHO, spørs det på hva du mener med software-relatert.

Jeg vil ikke si ekkko problemet er en feil eller bug, men et oppsett problem.

Altså at volum i høytaler og gain i mic er for høyt i standard oppsettet som kommer (i min erfaring) med om2007.2 og om2008.8

Men en kan vel kanskje også si det er et hardware problem.

At høytaler har for høyt max volum, eller mic ikke godt nok skjermet for støy.

Men de scenarioene er a) vanskelige å rette på nå, og b) potensielt fordyrende (mtp bedre skjerming av mic)

Nå tilsier jo AlecTBMs erfaringer at den fiksen jeg bruker ikke fungerer for alle, men syns det likevell er rart at de ikke justerte standard oppsett i .state filene før de slapp om2008.9 ...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig.

HEI.

Kanskje en kan lage et program som kjører på telefonen under samtale for å totalt eleminiere ekko:

Programmet tar opp lydstrømmen som skal til høytaler og kjører den i motfase inn i lydstrøm fra mic før signalet "går ut" av telefonen.

Programmet må også da analysere lydstrøm fra mic for å finne ut hvor motfase høytalerlyd skal inn da.

Hadde vært arti, men tror det mangler litt CPU kraft...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...