Gå til innhold

OpenMoko-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har da installert debian med xfce og zhone (på minnekort). Må si jeg er positivt overrasket. Telefonen fungerer, og xfce er svært kjapp.

http://wiki.debian.org/DebianOnFreeRunner

Dersom du har problemer med at minnekort er mounted, bruk:

fuser -m /media/card

og kill alle prosessene.

deretter (ikke påkrevd)

umount /media/card

wget http://pkg-fso.alioth.debian.org/freerunner/install.sh

chmod +x install.sh

SD_PART1_FS=vfat ./install.sh all

SD_PART1_FS settes for å slippe å tukle med uboot. Regn med at installasjonene tar 1-2 timer.

#bruk ssh, evt start keyboard med AUX, trykk så Alt-Ctrl-c

apt-get install xfce4

vi /etc/init.d/zhone-session

#forandre

PROG_FSO=/usr/bin/startxfce4

#Start FR på nytt

Lenke til kommentar
Hei

Det er nok ikke nok minne, så må installeres på sd. Bruker selv SANDISK 2GB Micro SD Secure Digital (SDSDQ-2048-E10M) til 58 kroner. Finn en nettbutikk som sender som brevpost, så er ikke prisen så gale:-)

Hvordan er musikkavspilling i Debian? Hvor lenge holder batteriet da? Hvis jeg kjøper 2GB-kort så blir telefonen brukt som mp3-spiller.

Har nå installert Debian. :D Må jeg fikse uBoot? Mener at nyeste uBoot kan boote fra ext2.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar
Hvorfor bruker du ikke Matchbox på Debian, tmlunde? Matchbox er tross alt lagd for å brukes på enheter som Neo'n.

og

Skjermbilder for Neo med Xfce? Regner med du har rimelig minimalt oppsett på den. altså ikke flust i paneler osv

Heisann. Bruker Matchbox. Matchbox blir installert som "default". Layout kan endres til ditt eget oppsett ved å bytte ut /usr/share/matchbox-keyboard/keyboard.xml

Her er også noen bilder.

post-78974-1221824787_thumb.png

post-78974-1221824798_thumb.png

post-78974-1221824804_thumb.png

post-78974-1221824809_thumb.png

Endret av tmlunde
Lenke til kommentar

8GB microSD til 30€ er jo ikke et dumt kjøp det akkurat ivaffal :o)

Men over til en annen ting: om man heller vil bruke illume/raster tastatur, så vil jeg opplyse om at det er veldig konfigurerbart etter eget behov!

(ref. http://lists.openmoko.org/nabble.html#nabble-td1080353 )

Jeg har lagt ved det jeg har i ~/.e/e/keyboards, som inkluderer æøå - om noen vil ha det.

Bemerk at om man legger til andre .kbd-filer i keyboards-mappen, må man huske å legge ved icon-filen i samme mappe:)

Noen korte forklaringer for redigering av .kdb-filene:

kbd x y - definerer høyde og bredde for tastaturet

key x y sx sy - definerer posisjonen, og størrelsen(går jeg ut ifra) til en "tast"

EDIT: Jeg glemte jo å legge ved filen:p

keyboards.tar.gz

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Her er også noen bilder.
Kewl :)

Kanskje jeg skal teste Debian sjøl. Skjekkelinja til data_jepp blir jo enda bedre når en kan si "telefonen min kjører samme kjerne og GUI som server og arbeidsstasjonen min" :D

Heisann. Bruker Matchbox. Matchbox blir installert som "default". Layout kan endres til ditt eget oppsett ved å bytte ut /usr/share/matchbox-keyboard/keyboard.xml
Mulig jeg missforstår deg nå, men Matchbox er ikke bare et virtuelt keyboard, men et "Open Source base environment for the X Window System running on non-desktop embedded platforms"

Det inkluderer både en window manager og panel.

edit:

Men over til en annen ting: om man heller vil bruke illume/raster tastatur, så vil jeg opplyse om at det er veldig konfigurerbart etter eget behov!

(ref. http://lists.openmoko.org/nabble.html#nabble-td1080353 )

Jeg har lagt ved det jeg har i ~/.e/e/keyboards, som inkluderer æøå - om noen vil ha det.

Bemerk at om man legger til andre .kbd-filer i keyboards-mappen, må man huske å legge ved icon-filen i samme mappe:)

Post her, post her! :)

Jeg vil gjerne se på løsningen din, men kanskje bedre om du poster det enn å sende pm til meg...

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Installert Debian, men får "ERROR: Can't read kernel image".

Noen som vet?

Hei

Kan det være du glemte SD_PART1_FS=vfat ? FR kan ikke lese kernel fra ext2/3 partisjon. Dersom dette er tilfelle må du enten endre U-Boot (skript på debianonfreerunner) eller kjøre instalasjon på nytt med SD_PART1_FS=vfat ./install.sh all.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...