Gå til innhold

Algoritmisk programmering - Finne løsninger

Anbefalte innlegg

Hællæ,

Leste artikkelen om sommerjobb i microsoft nettopp nå, og stusset på ordet algoritmisk programmering.

Hva er dette? Har søkt rundt uten konkret definisjoner på hva dette er. Men har lagt merke til at man kan bruke dettte for å løse spesielle matematiske oppgaver feks.

Noen som kan noe rundt dette området? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
An explicit step-by-step procedure for producing a solution to a given problem. Specifically, a mathematical equation typically executed using a computer program (or set of programs) that is designed to systematically solve a certain kind of problem.

Trenger ikke være en funksjon.

Lenke til kommentar

Vel, jeg hadde et fag som het Datastrukturer og Algoritmer i fjor. En algoritme er en framgangsmaate, en oppskrift, for aa faa en spesifikk oppgave gjort. Vi var blant annet gjennom sorteringsalgoritmer som quicksort, mergesort og heapsort (tre stk jeg kom paa i farten) i dette faget. Disse algoritmene har, ikke overraskende, aa gjore med sortering av data aa gjore. Det finnes ofte flere algoritmer for aa lose ett enkelt problem, men de er som oftest effektive paa forskjellige maater (jf. quicksort, mergesort og heapsort).

En oppskrift paa dagens middag kan ogsaa sees paa som en algoritme - en framgangsmaate for aa faa en oppgave (lage en god middag) gjort.

Breadth-first search er en enkel algoritme for aa soke gjennom grafer som bestaar av folgende steg:

1. Put the ending node (the root node) in the queue.

2. Pull a node from the beginning of the queue and examine it.

* If the searched element is found in this node, quit the search and return a result.

* Otherwise push all the (so-far-unexamined) successors (the direct child nodes) of this node into the end of the queue, if there are any.

3. If the queue is empty, every node on the graph has been examined -- quit the search and return "not found".

4. Repeat from Step 2.

Som man kan se, er det ikke ulikt en matoppskrift. ;)

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar
Takk for all informasjon. Har lyst å lære meg dette, siden dette må jo være grunnleggende programmering for å utføre oppgaver i programmer ol.

Får finne meg en bok eller noe. :)

9161304[/snapback]

La meg da faa anbefale Datastructures and Algorithms in C av Robert Sedgewick. Det er en veldig god bok, som forklarer veldig godt, men eksempelkoden framstaar som veldig rotete og mange av funksjonene krever at du omtrent har lest boken fra perm til perm (den har en tendens til aa bruke funksjoner som er definert tidligere i boken, og gaar ut fra at du vet hva denne gjor og hvordan den fungerer, selv om du er et helt annet sted, under et helt annet emne). Til tross for sine tydelige flaws i forhold til koden er den blant de beste bokene for aa laere om datastrukturer og algoritmer. Den tar for seg en god del sorteringsalgoritmer og datastrukturene rundt disse, og ogsaa en del sokealgoritmer, samt mye annet knask.

Endret av Jonnar
Lenke til kommentar
Takk for all informasjon. Har lyst å lære meg dette, siden dette må jo være grunnleggende programmering for å utføre oppgaver i programmer ol.

Får finne meg en bok eller noe. :)

9161304[/snapback]

Kan anbefale boken "Introduction to algorithms" av Cormen et al. Baserer seg ikke på noe språk, alle algoritmene gjengis i pseudokode. Boka fokuserer mye på teori og lite på praktisk implementering (noe jeg antar boka du fikk anbefalt over her gjør).

Edit:

Boka tar for seg datastrukturer, søkealgoritmer, sorteringsalgoritmer, graf-algoritmer, dynamisk programmering og mye mer.

Endret av jurg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...