Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

instilling av dellorto 21mm VS. Mikuni 24mm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tatt fra mopedportalen

 

Hvis mopeden ikke er innkjørt kan det være en fordel å justere den 2 ganger. 1 gang mens du kjører den inn og en gang til når du er ferdig med innkjøringen.

Litt grunnleggende info:

Farge på pluggen: Svart. da får motoren for mye bensin(PS: kan også være for lite luft) , Hvit: da får motoren for mye luft(PS kan også vær for lite bensin). Lyse brun= perfekt. I innkjøringsperioden bør pluggen være lysebrun med litt svart!

Før man skal justere mopeden må alt annet være i orden: Rent luftfilter, gode pakninger, ren forgasser, alt være riktig tilkoblet og montert, at motoren ikke ha noen defekte innvendige deler osv. Det er ikke no vits å justere en moped med gående stempel ringer fks.

Når jeg prater om blandingsskruen er det den skruen som justerer mengden av luft(ikke bensin) Denne skruen er som regel plassert nær luftinntaket! Skrur vi den inn så får motoren mindre luft, skrur vi den ut så får motoren mer luft.

Nåla: Nåla finner du ved å skru opp der hvor gassvaieren går ned i forgasseeren. Når vi justerer nåla nedover så flytter vi skiva på nåla oppover. Når vi justere nåla oppover så flytter vi skiva nedover! Når nåla flyttes oppover så får motoren mer bensin. Flyttes nåla nedover får motoren mindre bensin!

Dyse: Dette er oppningen hvor bensinen blir sprøytet inn i forgasseeren. Større dyse= mere bensin. Mindre dye =mindre bensin.

Sjekk pluggen før du begynner slik at den tilfeldigvis ikke skulle vere perfekt innstilt og DU begynner å tukle no med den.

Gjør følgende innstillinger. Sett Nåla i midterste posisjon, skru blandingsskruen helt inn(ikke hardt bare til den stopper)

Start motoren og juster tomgangsskruen slik at motoren gå på ca 1000rpm. Di som ikke har turteller. juster den slik at den går jevnt og fint med litt turtall.

Begynn å skru blandingsskruen utover(sakte) Der hvor motoren har høyest turtall setter du skruen. Juster ned tomgangen til normalt nivå og kjør et kvarter med normal kjøring(slik du ellers ville ha kjørt) I innkjøringsperioden kjører du pent og pyntlig. Ferdig. Sjekk pluggen: er har den en lysebrun farge så er den perfekt innstilt. Har den en litt svart eller hvit farge så må du justere nåla deretter. Flytt nåla (se ovenfor hvordan du skal justere den) og gjør det samme en gang til med blandingsskruen og det der. Gjø dette til du har en lysebrun farge på pluggen. Hvis du i midler tidlig ikke skulle få en perfekt farge så er det på tide å bytte dyse eller luftfilter. Er pluggen lys kan du prøve med større dyse, svart plugg kan prøve med mindre dyse. Hvis Pluggen er lys og du har prøvd med større dyse og det ikke hjalp: Har motoren en slikt" kenguruhopp" når du drar på, kan det være at den får for lett tilgang på luft. Dette kan skje hvis du har powerfilter eller for stor oppning i luftfilteret. TETT igjen litt. og begynn på nytt. Er den svart og ikke vil bli brun , da kan du prøve og reingjøre luftfilteret eller kjøpe et mer oppent luftfilter. Begynn da på nytt igjen. LYKKE TIL!!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...