Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Løsne drivknute fra navet


Anbefalte innlegg

Dette er fjerde kapittel i få byttet de to støtdemperne foran på Opelen. Kapittel 4 er å få løsnet drivknuten (drivleddet) fra navet.

Kapittel 1: Bytte støtdemper nå

Kapittel 2: Verktøyet ble bøyd

Kapittel 3: Endeleddverktøy brakk

 

Jeg har løsnet bærearm og styrestag inn mot motoren i stedet for ute ved hjulet, vist med grønn ring. Mye lettere å få løs.

 

Haynes sier drivledd normalt skal kunne separeres fra navet med håndkraft, men man kan banke forsiktig (eller kan drivknutene ødelegges) med en gummihammer. Nå har jeg prøvd det uten resultat. Det skal vel ikke være noe mer enn sentermutter (navmutter) som holder dette fast? Det har sikkert ikke vært løsnet på 12 år, så derfor sitter det godt.

 

driv1uz8.jpg

 

Bare forsiktig med øks:

 

driv3xf3.jpg

 

Vanskelig å få tatt i ordentlig med brekkjernet:

 

driv2qt4.jpg

 

Gode forslag taes i mot. Når jeg drar hjulopphenget noen centimeter utover følger drivakselen med. Men den skal egentlig være låst fast på et vis inne ved differensialen, så jeg har ikke lyst til å dra for mye i den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

sett på mutteren og slå på den, da skal det mye mere til før at gjengene tar skade. Merkelig måte du løsner bærebrua på, hvorfor ikke ta av opphengskula? Drivakselen sitter bare med en segering i differensialen, tar du ut drivakslingen renner all gearolja ut, er du uhelding kan du dele indre drivknute.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Har ikke løsnet ved bærekula fordi det sitter så hardt, og vanskelig tilgjengelig. Får jeg løsnet akslingen fra navet, detter uansett hele fjærbeinet, med styrestag og bærearm ut.

 

Jeg er ikke bekymret for gjengene, det er ikke noe alternativ å slå på dem. Jeg tenkte kanskje noe av innmaten i drivleddet kunne bli ødelagt?

 

Poenget var å la drivakselen sitte fast i differensialen. Men jeg syns det er rart at den ikke er festet ordentlig, for den følger med når jeg drar fjærbeinet inn og ut (noen centimeter).

Lenke til kommentar
Har ikke løsnet ved bærekula fordi det sitter så hardt, og vanskelig tilgjengelig. Får jeg løsnet akslingen fra navet, detter uansett hele fjærbeinet, med styrestag og bærearm ut.

 

Jeg er ikke bekymret for gjengene, det er ikke noe alternativ å slå på dem. Jeg tenkte kanskje noe av innmaten i drivleddet kunne bli ødelagt?

 

Poenget var å la drivakselen sitte fast i differensialen. Men jeg syns det er rart at den ikke er festet ordentlig, for den følger med når jeg drar fjærbeinet inn og ut (noen centimeter).

9165419[/snapback]

 

 

Vet ikke om det er en mulig ide, men har du forsøkt å kile imellom bærebrua inne der du har løsnet? (du må jo være forsiktig slik at du ikke bøyer noe, men en trekile går det jo å prøve med)

 

Jeg har byttet noen slike ledd i tiden (mest på Opler), men aldri hatt noe problem slik du har her. Leddene pleier å komme løs ganske lett. Det er såklart mulig at den som har satt sammen en gang i tiden ikke har hatt på fett på akslingen slik at den har rustet fast.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...