spøkelse Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Dette er fjerde kapittel i få byttet de to støtdemperne foran på Opelen. Kapittel 4 er å få løsnet drivknuten (drivleddet) fra navet. Kapittel 1: Bytte støtdemper nå Kapittel 2: Verktøyet ble bøyd Kapittel 3: Endeleddverktøy brakk Jeg har løsnet bærearm og styrestag inn mot motoren i stedet for ute ved hjulet, vist med grønn ring. Mye lettere å få løs. Haynes sier drivledd normalt skal kunne separeres fra navet med håndkraft, men man kan banke forsiktig (eller kan drivknutene ødelegges) med en gummihammer. Nå har jeg prøvd det uten resultat. Det skal vel ikke være noe mer enn sentermutter (navmutter) som holder dette fast? Det har sikkert ikke vært løsnet på 12 år, så derfor sitter det godt. Bare forsiktig med øks: Vanskelig å få tatt i ordentlig med brekkjernet: Gode forslag taes i mot. Når jeg drar hjulopphenget noen centimeter utover følger drivakselen med. Men den skal egentlig være låst fast på et vis inne ved differensialen, så jeg har ikke lyst til å dra for mye i den. Lenke til kommentar
Stian Jevnaker Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Løs bærekula!! Så er det bare og dra fjørbeinet på skrå ut, og vips er drivaksel ute Og spray på rustløser inn der akslingen går gjennom navet. Endret 28. juli 2007 av Stian Jevnaker Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) sett på mutteren og slå på den, da skal det mye mere til før at gjengene tar skade. Merkelig måte du løsner bærebrua på, hvorfor ikke ta av opphengskula? Drivakselen sitter bare med en segering i differensialen, tar du ut drivakslingen renner all gearolja ut, er du uhelding kan du dele indre drivknute. Endret 28. juli 2007 av Slettet+5132 Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 Har ikke løsnet ved bærekula fordi det sitter så hardt, og vanskelig tilgjengelig. Får jeg løsnet akslingen fra navet, detter uansett hele fjærbeinet, med styrestag og bærearm ut. Jeg er ikke bekymret for gjengene, det er ikke noe alternativ å slå på dem. Jeg tenkte kanskje noe av innmaten i drivleddet kunne bli ødelagt? Poenget var å la drivakselen sitte fast i differensialen. Men jeg syns det er rart at den ikke er festet ordentlig, for den følger med når jeg drar fjærbeinet inn og ut (noen centimeter). Lenke til kommentar
eekeroth Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Har ikke løsnet ved bærekula fordi det sitter så hardt, og vanskelig tilgjengelig. Får jeg løsnet akslingen fra navet, detter uansett hele fjærbeinet, med styrestag og bærearm ut. Jeg er ikke bekymret for gjengene, det er ikke noe alternativ å slå på dem. Jeg tenkte kanskje noe av innmaten i drivleddet kunne bli ødelagt? Poenget var å la drivakselen sitte fast i differensialen. Men jeg syns det er rart at den ikke er festet ordentlig, for den følger med når jeg drar fjærbeinet inn og ut (noen centimeter). 9165419[/snapback] Vet ikke om det er en mulig ide, men har du forsøkt å kile imellom bærebrua inne der du har løsnet? (du må jo være forsiktig slik at du ikke bøyer noe, men en trekile går det jo å prøve med) Jeg har byttet noen slike ledd i tiden (mest på Opler), men aldri hatt noe problem slik du har her. Leddene pleier å komme løs ganske lett. Det er såklart mulig at den som har satt sammen en gang i tiden ikke har hatt på fett på akslingen slik at den har rustet fast. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Det løste seg. Jeg bare klinte til litt med baksiden av øksa. Selv ikke Tarzan eller Hulken hadde klart å løsne den med håndkraft. Men, nytt problem har kommet. Denne trådens tittel er ikke dekkende for det, så jeg har åpnet ny tråd: Hvordan løsne rar skrue? Endret 29. juli 2007 av spøkelse Lenke til kommentar
eekeroth Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det løste seg. Jeg bare klinte til litt med baksiden av øksa. Selv ikke Tarzan eller Hulken hadde klart å løsne den med håndkraft. Men, nytt problem har kommet. Denne trådens tittel er ikke dekkende for det, så jeg har åpnet ny tråd: Hvordan løsne rar skrue? 9167163[/snapback] Nysgjerrig: var det rustet fast? (rust på aksel?) Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Det var rust i det røde feltet rundt om. Det var også litt rust i rillene i enkelte partier, som vist med pila. Du kan se fargeforskjellen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå