Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

ene lyset lyser svakt

Anbefalte innlegg

Har en honda civic 1992. Nå den siste måneden så er det lysene som har begynt å kødde deg.

Først var det det venstre lyset som lyste veldig svakt i forhold til det høyre. Tenkte det kunne være pærene, så de ble byttet, men det hjalp ikke. Så fikk jeg sikrigene sjekket, men de var ok.

Etter at alle sikringene ble tatt ut og sjekket, så sluttet det høyre lyset å virke (det er veldig svakt lys, som om det går rett på parkeringslysene). Så for at jeg skulle få lysene til å lyse normalt, måtte jeg skru dem på. Vanligvis går de på av seg selv når jeg skrur på tenningen

I går så var det venstre lyset svakt igjen, mens det høyre lyser fint.

Kan det være en jordingsfeil et sted? Evt at lednigene må byttes ut?

for å oppsummere: Må skru på lysene, det høyre lyser da sterk, mens det venstre er svakt. Hvis jeg ikke skrur de på lyser de bare svakt (ala parkeringslys)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som at du både har en feil i kjørelyskoblingen (som gjør at de automatisk skal slå seg på når tenningen slås på), og en feil i selve kretsen etter denne.

En typisk årsak til akkurat det du nevner er at en plugg har dårlig kontakt. Når dette skjer vil et eller to lys lyse svakere fordi spenningen legger seg i pluggen. Pluggen bli da svært varm og smelter. Etterhvert så vil den bli fullstendig ødelagt slik at den ikke har kontakt i det hele tatt. Med andre ord kan du gå over pluggene som står i direkte forbindelse med lysene både til pærene og inn til lyktene og se om de er svidd. Dersom de er svidd, dvs. noe plastikk er smeltet, så må de byttes.

Dårlig kontakt kan f.eks skyldes salt og vann som havner opp i pluggene og sørger for at kontaktpunktene korroderer, eller rett og slett at den ikke er satt skikkelig inn. I begge tilfeller er resultatet ofte svidde plugger og kontakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...