Gå til innhold

hvorfor går ikke politiet i norge med våpen?


Anbefalte innlegg

rart at noen skulle bli redde for militæret. Exiter, ringte han etter at dere hadde dratt?

9168895[/snapback]

 

Jeg var ikke ved kiosken da hun ringte. Vi ble oppringt av politiet, som kunne fortelle at de hadde mottatt et anrop fra kiosken. Siden det var "vår mann" og de ikke hadde enheter i nærheten, så skulle vi dra og ordne opp i dette internt. Fyren hadde ellers oppført seg helt normalt, så det endte med at sjefen vår refset ham for å ha båret et tjenestevåpen utenfor militært område uten grunn.

9169419[/snapback]

Nå er det jo veldig merkelig oppførsel å bevege seg inn i byer & butikker med AG3 & andre våpen. Tviler på at det fantes ammo til våpnene, men rimelig idiotisk uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rart at noen skulle bli redde for militæret. Exiter, ringte han etter at dere hadde dratt?

9168895[/snapback]

 

Jeg var ikke ved kiosken da hun ringte. Vi ble oppringt av politiet, som kunne fortelle at de hadde mottatt et anrop fra kiosken. Siden det var "vår mann" og de ikke hadde enheter i nærheten, så skulle vi dra og ordne opp i dette internt. Fyren hadde ellers oppført seg helt normalt, så det endte med at sjefen vår refset ham for å ha båret et tjenestevåpen utenfor militært område uten grunn.

9169419[/snapback]

Nå er det jo veldig merkelig oppførsel å bevege seg inn i byer & butikker med AG3 & andre våpen. Tviler på at det fantes ammo til våpnene, men rimelig idiotisk uansett.

9171154[/snapback]

 

AG3 er vel neppe så vanlig untatt på steder der det nesten kun er militære vil jeg tro (skjold o.l), pistol er klumsete, men forståelig, når man går med en pistol festet ved hofta en hel dag, så er ikke det en vet man merker noe til etterhvert. Det er lett å "glemme at den er der". Som sagt, ganske klumsete, men det er ihvertfall noe det er mulig å gjøre ved en feiltakelse.

 

Ellers er det interessant å merke seg hvordan folk oppfører seg ganske annerledes om du har et våpen, om man vil kalle det frykt eller respekt, så er folk ofte endel mer rolig i sin framferd.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Vi i Norge skal være glade for at Politiet ikke bærer skytevåpen på hel tid.

Hvis de begynte med det, er det meget sannsynelig at det ville blitt en våpen eskalering blat kriminelle. Personlig ville jeg stoppet hvis en Politimann bare pekte på meg og sa "stopp". :D

 

 

Men med det sagt, betyr ikke det nødvendigvis at Norsk Politi er fornøyd med det "utstyret" de har tilgjengelig. En politimann jeg pratet med på skolen, fortalte at han helst ville ha kvittet seg med revolveren Norsk Politi bruker, mens MP5 var det verdensklasse over. Og det ser ut som at han har rett i det første, siden Politiet kjøper inn nye pistoler.

 

Men jeg synes Politiet burde opprettholde staus quo, ikke våpen på patrulje.

Lenke til kommentar
[...]

Eneste politifolk som har lov til å bruke våpen vanlig, er utvalgte PST livakter, samt Den norske banks egen vaktstyrke.

9159608[/snapback]

Skal vel stå Norges Bank her, da Den Norske Bank (dnb) er "yet another bank" :-)

 

Ser absolutt fordeler med å ha våpen lettere tilgjengelig for politiet, men først må man komme til et stadie hvor politiet ikke blir kritisert for å skyte tilbake på tungt bevepnede skurker.

Endret av AndyG
Lenke til kommentar
hvorfor går ikke politiet i norge med våpen hele tiden?

 

Kort svar: Fordi det ikke er nødvendig.

I situasjoner hvor politiet ser at det er nødvendig med våpen kan de (AFAIK) be om tillatelse til å væpne seg over radioen, og de har våpen tilgjengelig i bilen slik at de aldri er mange sekunder unna.

 

Selvsagt oppstår det noen ganger situasjoner hvor politiet gjerne skulle hatt en pistol på seg for å spare tid, men det er så sjelden at ulempene er viktigere enn fordelene.

 

Dersom det skulle bli en forandring i samfunnet slik at vi trenger væpnet politi, kommer de nok til å få tillatelse til det, men la oss håpe at den dagen aldri kommer...

Lenke til kommentar

Man skal være veldig glad for at det norske politiet er som de er, de som har opplevd Spania for eksempel, kan bare si at vi gledet oss til å se norske politistyrker.

 

Ble stoppet av trafikkpoliti der nede for å ha gått over en fotgjengerfelt på rødt, det var ikke akkurat livsfarlig ettersom gata var helt tom for biler, men jeg ble stoppet av to fullt bevæpnede politimenn med ammunasjonsbelter. Selv om både de og jeg visste at det ikke var nødvendig å bli skutt ned for å ikke gjøre det igjen, så får man jo den skremmende følelsen uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
Man skal være veldig glad for at det norske politiet er som de er, de som har opplevd Spania for eksempel, kan bare si at vi gledet oss til å se norske politistyrker.

 

Ble stoppet av trafikkpoliti der nede for å ha gått over en fotgjengerfelt på rødt, det var ikke akkurat livsfarlig ettersom gata var helt tom for biler, men jeg ble stoppet av to fullt bevæpnede politimenn med ammunasjonsbelter. Selv om både de og jeg visste at det ikke var nødvendig å bli skutt ned for å ikke gjøre det igjen, så får man jo den skremmende følelsen uansett.

9188893[/snapback]

 

Det er en vanesak. Ikke sikkert spanjolene vil ha ubevepna politi. Da politiet kan beskytte mer når de er bevepna.

Lenke til kommentar

det holder lenge at polti har tilgang på våpen i biler og at det kjører rundt egent bevepnent politi. den vanlige betjenten som vandrer i gatene trenger ikke bære våpen

 

såvitt jeg vet er det slik de gjør de i england også, vanlige patrulje betjenter er ikke vepnet, mens de har egene biler med folk bevepnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...