Gå til innhold

hvorfor går ikke politiet i norge med våpen?

Anbefalte innlegg

det skal ikke så mye til før politiet blir vepnet, prossesen er ikke så komplisert, de som har våpen i bilen bare spør om de kan vepne seg og som oftest får de lov til det.

livvakt tjenesten er også bevepnet på tjeneste(såvitt jeg vet, de bruker også pistoler og ikke .38 revolvere.

Delta rykker vel bare ut i skarpe sitvasjoner og er vel derfor de facto altid bevepenet når de er i den tjenesten(igjen noe jeg regner med, jeg har ikke noe harda fakta på det, men de kjører jo rundt i bilene sine og rykker vel bare ut når det er nødvendig og når det er nødvendig for dem å rykke ut er det vanligvis nødvendig å være vepnet også)

Endret av gunfreak19
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det holder med at en narvesen blir rantet og man "antar" at raneren er vepenet, da drar politiet frem Mp5'r og revolvere.

noe som skjer nesten daglig i oslo.

oslo har også politi på vakt tjeneste utenfor den amerikanske og israelske ambasadene og de er vepenet.

de eneste som ikke har tilgang til våpen er politi som patrulerer til beins elller på sykkel. resten kan vepene seg på 1 minutt

Lenke til kommentar
det holder med at en narvesen blir rantet og man "antar" at raneren er vepenet, da drar politiet frem Mp5'r og revolvere.

oslo har også politi på vakt tjeneste utenfor den amerikanske og israelske ambasadene og de er vepenet.

de eneste som ikke har tilgang til våpen er politi som patrulerer til beins elller på sykkel. resten kan vepene seg på 1 minutt

9161775[/snapback]

Mm. Dette er vell PST som tar det av. Samme med Den norske bank vakttjeneste kan de bære våpen. Har selv opplevd å bli ransaka av politi med mp5.

Lenke til kommentar

9161775[/snapback]

Kan legge til at politiet ikke trenger væpningstillatelse ved ran, men i andre tilfeller kreves dette. Ved ran har politiet "automatisk" tillatelse.

Lenke til kommentar

det viste jeg ikke, men det er vedlig fint å ikke ha masse bevepnet politi i gatene på karl johan, de er mer tilnærmlige når de ikke er vepenet, merker det når man er i et land der politiet går med våpen hele tiden, det skaper en viss distanse mellom sivile og politi, spesielt for oss som ikke er vant til det

Lenke til kommentar
det viste jeg ikke, men det er vedlig fint å ikke ha masse bevepnet politi i gatene på karl johan, de er mer tilnærmlige når de ikke er vepenet, merker det når man er i et land der politiet går med våpen hele tiden, det skaper en viss distanse mellom sivile og politi, spesielt for oss som ikke er vant til det

9161982[/snapback]

Ja, merket dette veldig når vi var i england med klassen. Ikke fullt så mye i Bournemouth (der vi var mesteparten av tia), men veldig mye i London. Var nokså ekstremt, å ble faktisk litt sjokkert over hvor bevæpnet politiet var der. Både på t-banen og ellers rundt omkring i gata. Utenfor det saken ved siden av Big Ben, parlamentet eller hva det nå heter. Der var det en ekstrem sikkerthet. Vi skulle inn der å sikkerheten var jo værre enn på en flyplass. Full kroppsvisitering av alle, å det krydde av politi med div. automat våpen osv.

Lenke til kommentar

9161982[/snapback]

Ja, merket dette veldig når vi var i england med klassen. Ikke fullt så mye i Bournemouth (der vi var mesteparten av tia), men veldig mye i London. Var nokså ekstremt, å ble faktisk litt sjokkert over hvor bevæpnet politiet var der. Både på t-banen og ellers rundt omkring i gata. Utenfor det saken ved siden av Big Ben, parlamentet eller hva det nå heter. Der var det en ekstrem sikkerthet. Vi skulle inn der å sikkerheten var jo værre enn på en flyplass. Full kroppsvisitering av alle, å det krydde av politi med div. automat våpen osv.

9162470[/snapback]

Ikke så rart med tanke på all terror-greiene. ;)

Lenke til kommentar

Politiet går ikke med våpen, fordi det fins såpass mange drittsekker der som bare bryr seg om sitt ego. Omtrent som i resten av samfunnet forøvrig. Når en kriminell løper fra dem, vil de ta det personlig og trekke våpen. Men det er ikke dem den kriminelle løper fra, det er tid bak murene, lov og dom. Politiet har ingen rett til å heve seg over norsk rett og utøve straff av forbrytere. Det er det domstolene som skal ta seg av. Det får holde at de banker opp folk de mener fortjener det, om de ikke skal skyte dem også. Slik det er i USA. :whistle:

Lenke til kommentar
Det var vel snakk om at politiet skulle bære våpen da gjengkriminaliteten var på topp, men så gjorde de jo noe med det (pågår forsåvidt), så jeg tror det ble droppet. Jeg ser egentlig ikke nødvendigheten med at politiet bærer våpen i Norge idag.

EDIT:

våpen som i skytevåpen i denne posten.

9159625[/snapback]

Jeg må si meg uengig i den siste setningen. Jeg mener at diverse avdelinger burde gått med våpen.

Det må være tungvint å vente på godkjennelse, så hente og så bruke. Hva gjør du hvis du plutselig blir beskutt. Som feks NOKAS ranet. Og ikke bare det, når de først får våpen så stiller de jo med den lille pingla..

Men som jeg sa bærer visse PST livvakter våpen, samt den norske banks egne vaktstyrke våpen.

9159634[/snapback]

Akkurat nokas-ranet er vel ikke noe godt eksempel, siden han ble beskutt på lang avstand mens han satt i bilen, hadde neppe hjulpet han å ha et våpen i hånda.

Såvidt meg bekjent ble det en oppgang i antallet voldelige konfrontasjoner mellom politi og kriminelle i sverige etter de endret reglene(?), jeg vil anta det er grunnen til at de ikke har det i norge. Man tror antallet voldelige konfrontasjoner vil være lavere.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE
I etterkant av Nokas-ranet har politiet fått lov til å ha halvautomatiske våpen tilgjengelig i patruljebilene. Det mener Johannessen er tilstrekkelig men han ønsker at alle biler skal ha det.
Lenke til kommentar

Akkurat nokas-ranet er vel ikke noe godt eksempel, siden han ble beskutt på lang avstand mens han satt i bilen, hadde neppe hjulpet han å ha et våpen i hånda.

Såvidt meg bekjent ble det en oppgang i antallet voldelige konfrontasjoner mellom politi og kriminelle i sverige etter de endret reglene(?), jeg vil anta det er grunnen til at de ikke har det i norge. Man tror antallet voldelige konfrontasjoner vil være lavere.

AtW

9165975[/snapback]

Nå var det jo fler som ble beskutt i den saken. Jeg tenkte ikke på han som desverre døde, og er enig at han var på feil sted til feil tid. Men det var også to tjenestemenn som valgte å ty til våpen.

Lenke til kommentar

Synes det er bra at reglene er slik de er. Det må da holde lenge å ha våpnene i bilen. Kan liksom ikke se hvor det skulle bli noe problem.

Så forresten for en stund siden politifolk bevæpnet med revolvere ved skolen dagen etter at noen vistnok skulle ha satt fyr på en kontainer :p

Lenke til kommentar

9161982[/snapback]

Under førstegangstjenesten opplevde jeg at en løytnant gikk inn på en kiosk med Glocken sin i lårhylsteret. Han var selvsagt uniformert og viste normal atferd, men bare synet av den hylstrede pistolen var nok til at ekspeditrisen ringte 112. Dette er et eksempel på hvordan et våpen kan påvirke folk og eskalere en situasjon bare ved å være tilstede og synlig.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

9161982[/snapback]

Under førstegangstjenesten opplevde jeg at en løytnant gikk inn på en kiosk med Glocken sin i lårhylsteret. Han var selvsagt uniformert og viste normal atferd, men bare synet av den hylstrede pistolen var nok til at ekspeditrisen ringte 112. Dette er et eksempel på hvordan et våpen kan påvirke folk og eskalere en situasjon bare ved å være tilstede og synlig.

9168670[/snapback]

når jeg var i førstegangstjenesten så gikk hele troppen inn med AG3 på Rimi butikken der. Ingen panikk da.

Lenke til kommentar

9168670[/snapback]

når jeg var i førstegangstjenesten så gikk hele troppen inn med AG3 på Rimi butikken der. Ingen panikk da.

9168824[/snapback]

En tropp med AG-3 er mer "forstålig" enn en person med en pistol.

Sjelden man hører om en gjeng på femti 19-åringer som samtidig blir litt tussete og begynner å skyte rundt om kring på tilfeldig forbipasserende. :p

Lenke til kommentar
rart at noen skulle bli redde for militæret. Exiter, ringte han etter at dere hadde dratt?

9168895[/snapback]

Jeg var ikke ved kiosken da hun ringte. Vi ble oppringt av politiet, som kunne fortelle at de hadde mottatt et anrop fra kiosken. Siden det var "vår mann" og de ikke hadde enheter i nærheten, så skulle vi dra og ordne opp i dette internt. Fyren hadde ellers oppført seg helt normalt, så det endte med at sjefen vår refset ham for å ha båret et tjenestevåpen utenfor militært område uten grunn.

Lenke til kommentar

Det må være tungvint å vente på godkjennelse, så hente og så bruke. Hva gjør du hvis du plutselig blir beskutt. Som feks NOKAS ranet. Og ikke bare det, når de først får våpen så stiller de jo med den lille pingla..

Hvor ofte er det "nokas" ran her i landet?

Poenget for politiet er ikke å armere seg slik som rambo og ha høyest skuddtakt, men å utføre et arbeid samfunnet har pålagt dem. Til nå har man ment at ulempen med våpen er høyere enn fordelen.

Lenke til kommentar

Hvor ofte er det "nokas" ran her i landet?

Poenget for politiet er ikke å armere seg slik som rambo og ha høyest skuddtakt, men å utføre et arbeid samfunnet har pålagt dem. Til nå har man ment at ulempen med våpen er høyere enn fordelen.

9171082[/snapback]

Etter min mening finnes det en mellom ting mellom Rambo og en revolver av den typen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...