ecko Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 hvorfor går ikke politiet i norge med våpen hele tiden? i en vandrehistorie jeg hørte så går de ikke med våpen hele tiden fordi at noen løp fra en politimann, så han skjøt etter dem. er denne historien sann? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) hvorfor går ikke politiet i norge med våpen hele tiden? i en vandrehistorie jeg hørte så går de ikke med våpen hele tiden fordi at noen løp fra en politimann, så han skjøt etter dem. er denne historien sann? 9159589[/snapback] Tviler på at dette er sant. Vi lever i et land hvor det er synd på alle og enhver. Som jeg har sagt før i min hovedoppgave er politikererne og _datatilsynet_ småredde, og maktkåte verpehøner. Vi kan ikke ta noen sjanser. Får å kunne bruke våpen må man ha autorisasjon fra vakthavende politisjef for så å kjøre og hente våpene. Eneste politifolk som har lov til å bruke våpen vanlig, er utvalgte PST livakter, samt Den norske banks egen vaktstyrke. Endret 28. juli 2007 av HoaXed Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 hvorfor går ikke politiet i norge med våpen hele tiden? i en vandrehistorie jeg hørte så går de ikke med våpen hele tiden fordi at noen løp fra en politimann, så han skjøt etter dem. er denne historien sann? 9159589[/snapback] Det er en politisk beslutning, der lovgiver ikke ønsker et alminnelig bevæpnet Politi. Den historien er nok bare løgn. Lenke til kommentar
Barely dead Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 hvorfor går ikke politiet i norge med våpen hele tiden? 9159589[/snapback] Dem har vel med seg slagvåpen hele tiden, tror jeg Lenke til kommentar
Peter Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Det var vel snakk om at politiet skulle bære våpen da gjengkriminaliteten var på topp, men så gjorde de jo noe med det (pågår forsåvidt), så jeg tror det ble droppet. Jeg ser egentlig ikke nødvendigheten med at politiet bærer våpen i Norge idag. EDIT: våpen som i skytevåpen i denne posten. Endret 28. juli 2007 av Nazgul Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det var vel snakk om at politiet skulle bære våpen da gjengkriminaliteten var på topp, men så gjorde de jo noe med det (pågår forsåvidt), så jeg tror det ble droppet. Jeg ser egentlig ikke nødvendigheten med at politiet bærer våpen i Norge idag. EDIT: våpen som i skytevåpen i denne posten. 9159625[/snapback] Jeg må si meg uengig i den siste setningen. Jeg mener at diverse avdelinger burde gått med våpen. Det må være tungvint å vente på godkjennelse, så hente og så bruke. Hva gjør du hvis du plutselig blir beskutt. Som feks NOKAS ranet. Og ikke bare det, når de først får våpen så stiller de jo med den lille pingla.. Men som jeg sa bærer visse PST livvakter våpen, samt den norske banks egne vaktstyrke våpen. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 En dag blir det nok slik at selv politiet i Norge må gå med våpen i beltet. Det kriminelle miljøet blir ikke noe "snillere" med årene. Men des lenger de slipper des bedre er det. Våpen fører aldri med seg noe godt. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 En dag blir det nok slik at selv politiet i Norge må gå med våpen i beltet. Det kriminelle miljøet blir ikke noe "snillere" med årene. Men des lenger de slipper des bedre er det. Våpen fører aldri med seg noe godt. 9159635[/snapback] Selvsagt, men forebyggende arbeid er mye viktigere enn å være våpen. Dersom de kan forhindre eller oppløse gjengmiljøet, slik som de gjør nå, så er det mye bedre enn å gå rundt med våpen. Såvidt meg bekjent er det svært få episoder i Norge der det faktisk har vært behov for våpen. Det er vel en analyse de gjennomfører hele tiden der de balanserer risikoen ved ikke å bære våpen mot effekten det har. Norge har rimelig lav kriminialitet i forhold til en del andre land. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Flyttes fra OT og til Samfunn->Politikk og samfunn Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Sant nok som Nazgul sier. I Amerika hvor de går med våpen blir det vært 9 sekund et nytt skuddoffer. (kilde: Discovery Channel) Lenke til kommentar
ecko Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 har de våpen i bilene? Lenke til kommentar
thrice Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 ecko, Mener å ha hørt at de har våpen i bagasjerommet. Men er kjedelig og måtte løpe rundt bilen og ta det ut, hvis man er i en situasjon der man trenger et våpen med en gang. Enig i at politet ikke trenger å tusle rundt med pistoler, men synes at de burde ha det liggendes innen rekkevidde i patruljebilene. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 jeg har og hørt at de har våpen låst inn i bagasjerommet. Grunnen til at de ikke har våpen på seg er vel bla for å hindre opptrapping i grovheten i kriminalitet. Begynner de med pistol må ranerene ha pistol, har ranerne pistol må politiet ha noe kraftigere osv. Jo lenge vi kan holde norge ca våpenfritt jo bedre er det for oss alle. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det er som Admin'c sier, at man er redd for å få en eskalering av våpenbruk blant kriminelle om politiet begynner å bære våpen. Dessuten har det også med hvordan politiet ønsker å fremstå blant vanlige folk. For politietaten er tross alt en service institusjon. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 hvorfor går ikke politiet i norge med våpen hele tiden? 9159589[/snapback] Bl.a. fordi de ikke ønsker det selv. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article256789.ece Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Dersom politiet hadde gått rundt med våpen, hadde flere kriminelle også bevæpnet seg på heltid... Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg har sett politimenn med pistol på beltet. De patruljerte ikke gatene riktignok, de var innom en bensinstasjon og fylte kaffekoppen. Det var i Oslo sentrum en lørdagsnatt. Mulig de kom rett fra et oppdrag og var på vei til basen. Rart var det uansett. Jeg prøvde diskré å prikke kompisen min på skulderen, men de gikk før han merket noe og jeg ble mektig irritert fordi han ikke trodde på meg. Ikke at jeg klandrer han, de skal jo ikke bare gå rundt med våpen når de fyller kaffekoppen vel? Var de redd noen skulle ta kaffen? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Politiet væpner seg om situasjonen tilsier det. Det er ikke nødvendig å gå bevæpnet til daglig i tjenesten. Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jeg trodde det var forbudt å gå bevæpnet for politiet, med unntak av krisesituasjoner (ran, voldelige demonstrasjoner o.l.) nettopp for ikke å skape unødvendig panikk hos kriminelle. Ja, men da har vi lært det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå