AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Here we go again. Tillater meg å bruke ett sitat som vår kjære gamle Dr.Peedee fant frem: Digital cables are either compliant or they are not; they either work or they don't. Unlike analog, there is no such thing as an HDMI cable that makes the digital audio or video data come out better than another. If the 1s and 0s make it to the other end, the cable has done its job, period.QUOTE(Steve Venuti @ Director of Marketing for HDMI Licensing LLC) Per def skal ALLE hdmi-kabler støtte 1080p. På korte distanser så gjør de også det. På lengre distanser klarer dessverre ikke alle det av den enkle grunn at noen produsenter selvsagt tar noen snarveier og bruker dårlige materialer i sine kabler. Skal du ha kort kabel så kjøp det billigste du får tak i. Skal du ha lengre kabel så kjøp den billigste kabelen du finner som garranterer 1080p eller test med den billigste du finner først og se om den klarer brasene.. Til deg som mente du fikk skygger av den billige kabelen. Dette hørtes mer ut som ghosting som igjen er relatert til en dårlig jobb av video-skalereren i TVen din vil jeg tro. Og jeg må skrive det i denne tråden også. MAN FÅR IKKE BEDRE BILDEKVALITET AV EN DYR KABEL når det er digitalt signal. Bitfeil viser seg ikke ved dårligere farger, skygger, kontrast etc etc. Bitfeil viser seg ved, inget bilde, snø i bilde, grønne firkanter i bildet etc etc. Argh argh jeg blir så lei av at folk enda ikke har fått med seg dette selv om det er lengre mellom de som tror på snakeoil-effekten til dyre digitale kabler i disse dager. 9169961[/snapback] Bra at du skriver om igjen det jeg skrev. Enkelt forklart: Skal du ha en kort HDMI kabel (1-7m ca) = Billigste du finner Skal du ha en lengre HDMI kabel (7m+) = Finn den som har et merke som sier "1080p Certified" e.l. Det man får med Monster, som man ikke får ved en billigere kabel er selve utførelsen på kabelen. Skikkelige kabelstrømper, fleksibilitet, bedre kontakter som tåler en støyt, røft utseende osv. Men får å prøve å slå to fluer i en smekk. Hvordan kan jeg fikse denne såkalte "ghostinga" mi da? Jeg bruker projektor, og det skjedde ikke noe ved kildebytte.(DVD spiller) Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Må tven min så var det noe som het TruM, når jeg skrudde av den så ble ghostingen borte, det var mest ghosting på blu-ray filmer og tv kanale, mens dvd hos meg var litt mildere. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Kom til å tenke på noe en har skrevet på avforum: 1. VP (Velocity of propagation / Hastighetsfaktor) som angir % av lysets hastighet - skal være høyest mulig. 2. Capacitance oppgitt som pF/m - den skal være lavest mulig! I tillegg så må kabelen være true 75 Ohm og god skjærming. Endret 30. juli 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ms har også noe og si på etterslepp trur jeg, ekke helt sikker. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Anaxyd: Har du en LCD projektor? Skjer ghostingen ved panoreringer eller hele tiden? Det mest vanlige er vel at det oppstår "skygger" når det skjer store panoreringer. Introen på LOTR Two Towers er vel en klassiker her i så måte. Jeg tenker da på når kameraet sveiper over fjellene helt i starten av filmen. Forøvrig mange andre scener i LOTR-filmene som også har noen ekstreme panoreringer. Litt eldre LCD-projektorer er i tillegg ekstra hemmet ved dette da de sliter med å oppdatere bildet kjappt nok. Hvis problemet ligger i PJ så er det lite å gjøre annet enn å skru av det som måtte være av funksjoner som skal lage "bedre" bilde. De fleste projektorer/tv'er har en eller flere funksjoner som skal lage skarpere bilde etc. Disse funksjonene har ofte den effekt at panoreringer og kjappe sekvenser i filmer blir hakkete eller skyggete siden de legger en ekstra byrde på prosseseringsevnen til PJ/TV. Hvis du har mulighet så kan det også være en ide og sette f.eks DVD/PS3/whatever til å ta seg av skaleringsjobben og la projektoren din ta seg av minst mulig av denne jobben. Dette innebærer selvsagt at du har en DVD-spiller som kan oppskalere til den oppløsningen som projektoren din har. PS3 takler vel nå de fleste oppløsninger og gjør i tillegg en meget bra jobb med å skalere f.eks DVD. Har du en 720p projektor så send den nøyaktig 720p der det er mulig... Ellers ville jeg anbefalt deg å spørre dette spørsmålet på avsforum.com. Evt. avforum.no men det er større sjanse for gode og kjappe svar på avsforum.com har jeg erfart. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Anaxyd: Har du en LCD projektor? Skjer ghostingen ved panoreringer eller hele tiden? Det mest vanlige er vel at det oppstår "skygger" når det skjer store panoreringer. Introen på LOTR Two Towers er vel en klassiker her i så måte. Jeg tenker da på når kameraet sveiper over fjellene helt i starten av filmen. Forøvrig mange andre scener i LOTR-filmene som også har noen ekstreme panoreringer. Litt eldre LCD-projektorer er i tillegg ekstra hemmet ved dette da de sliter med å oppdatere bildet kjappt nok. Hvis problemet ligger i PJ så er det lite å gjøre annet enn å skru av det som måtte være av funksjoner som skal lage "bedre" bilde. De fleste projektorer/tv'er har en eller flere funksjoner som skal lage skarpere bilde etc. Disse funksjonene har ofte den effekt at panoreringer og kjappe sekvenser i filmer blir hakkete eller skyggete siden de legger en ekstra byrde på prosseseringsevnen til PJ/TV. Hvis du har mulighet så kan det også være en ide og sette f.eks DVD/PS3/whatever til å ta seg av skaleringsjobben og la projektoren din ta seg av minst mulig av denne jobben. Dette innebærer selvsagt at du har en DVD-spiller som kan oppskalere til den oppløsningen som projektoren din har. PS3 takler vel nå de fleste oppløsninger og gjør i tillegg en meget bra jobb med å skalere f.eks DVD. Har du en 720p projektor så send den nøyaktig 720p der det er mulig... Ellers ville jeg anbefalt deg å spørre dette spørsmålet på avsforum.com. Evt. avforum.no men det er større sjanse for gode og kjappe svar på avsforum.com har jeg erfart. 9172058[/snapback] Takk for godt svar! Skal prøve dette når jeg kommer hjem. Jeg har ikke en LCD PJ, men en DLP PJ. (Optoma HD70) Har lest en del tester av den, og kan ikke se at noen har klaget på skygger. Ser ser forresten på menyene til PJ'en, at det ikke er noen form for skygger der. Så det er kanskje skaleringa den gjør et dårlig arbeid på? Kilden min er satt til å gi akkurat 720p, så det skal jo være riktig. (Hva vil skje hvis jeg setter kilden til å gi 1080p, i nærmere fremtid? Tenker på å kjøpe PS3) Skyggene er forresten hele tiden, men jeg legger sjelden merke til dem. De kan sees på teksten. Mener å huske at det var værre med den gamle DVD spilleren min. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Takk for godt svar! Skal prøve dette når jeg kommer hjem.Jeg har ikke en LCD PJ, men en DLP PJ. (Optoma HD70) Har lest en del tester av den, og kan ikke se at noen har klaget på skygger. Ser ser forresten på menyene til PJ'en, at det ikke er noen form for skygger der. Så det er kanskje skaleringa den gjør et dårlig arbeid på? Kilden min er satt til å gi akkurat 720p, så det skal jo være riktig. (Hva vil skje hvis jeg setter kilden til å gi 1080p, i nærmere fremtid? Tenker på å kjøpe PS3) Skyggene er forresten hele tiden, men jeg legger sjelden merke til dem. De kan sees på teksten. Mener å huske at det var værre med den gamle DVD spilleren min. 9172388[/snapback] Jeg vet ikke hvor god skaleringen er på akkurat den projektoren men hvis du kjøper PS3 så sett den til 720p output så lenge det er rett oppløsning for projektoren/tven du skal bruke. PS3 er veldig bra til å skalere så la den gjøre jobben. Hvis du setter PS3 til 1080p så må projektoren ta seg av nedskaleringen til 720p før bildet blir vist. Jeg vil nesten tørre garrantere at PS3 vil gjøre en bedre jobb med skaleringen her enn projektoren din. Hvis du nå får skygger fra dvd-spilleren din så ville jeg bare løpt og kjøpt PS3 med en gang. Den har fått overaskende bra kritikk for sin evne til å oppskalere DVD i tillegg til veldig bra blu-ray avspilling. Men husk å sette output til den oppløsningen som projektor/tv har. Det er ingen vits i å la projektoren ta seg av noe skalering når du bruker f.eks PS3 som er overlegen det meste i sin prisklasse til dette formålet. Hvis ikke du går for en PS3 så kan en OPPO dvd-spiller eller liknende med gode skalerings-chipper i seg være ett godt kjøp. OPPO er dessuten ganske billig(under 2000kr). Disse spillerene er kjent for å gjøre underverker når de oppskalerer DVD til f.eks 720p eller 1080p. Neste hakk på skalaen er vel en av de nyeste blu-ray eller hd-dvd spillerene som har en Reon-videochip. Dette er mer eller mindre det beste man får innen skalering idag og gjør jobben som dedikerte videoprosessorer til 15-20000kr gjorde for bare ett år siden. Jeg har personlig tenkt å kjøpe meg ny surround-receiver(Onkyo TX-SR875) som har denne chippen og den er visst helt fantastisk(Reon-chippen altså) i følge de første brukerene som har testet dette. Lenke til kommentar
Mala Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 AnaXyd; Dersom du har aktivert valg som skal forbedre bildet på DVD-spilleren din kan du risikere å få ghosting og rett og slett ødelegge bildet i stor grad. Har ein Oppo DV-981HD som oppskalerer veldig bra. Denne har ulike options der for å forbedre bildet. Tar man disse på oppleveler eg veldig masse ghosting etc. I samtlige tester eg har kest er det anbefalt å ha disse av. Mulig du opplever noe av det samme med din spiller? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Mulig det er noe slikt på den ja, men jeg har ikke sett noen slike instillinger på den enda. Kanskje jeg ikke har lett godt nok! Men jeg veit det er noen slike innstillinger på PJ'en, og jeg skal teste om det hjelper om jeg skrur det av! Lenke til kommentar
Mala Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Gjør det! Er litt dumt å skyld på både kabler og TV dersom det er noen enkle instillinger som lager krøll Du kan jo evt. sjekke opp på diverse forum og se hvilke instillinger som er hot or not hos brukere der. Evt. følger av å bruke disse. Endret 30. juli 2007 av Mala Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Gjør det! Er litt dumt å skyld på både kabler og TV dersom det er noen enkle instillinger som lager krøll Du kan jo evt. sjekke opp på diverse forum og se hvilke instillinger som er hot or not hos brukere der. Evt. følger av å bruke disse. 9173358[/snapback] Jeg har sjekket opp dette, og spurt på andre forum om dette før da.. Men jeg er ganske sikker på at det blir bedre for meg, med en bedre kabel...! Lenke til kommentar
Sunndal1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg har sjekket opp dette, og spurt på andre forum om dette før da.. Men jeg er ganske sikker på at det blir bedre for meg, med en bedre kabel...! 9173403[/snapback] Det tror jeg må være en bra beskrivelse av Placeboeffekt. Sjekk opp linken jeg la ut tidligere til www.hdmi.org Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Tja, det finner vi ut når jeg kjøper en ny! Det skal også nevnes at jeg trenger en lang HDMI kabel, på over 10m. Så da er det begrenset hva den billige "no-name" kabelen klarer. Men, jeg trenger ikke å bytte ut riktig enda, da jeg ikke har noen PJ som drar 1080p. Men hva med dette da: 1. VP (Velocity of propagation / Hastighetsfaktor) som angir % av lysets hastighet - skal være høyest mulig. 2. Capacitance oppgitt som pF/m - den skal være lavest mulig! I tillegg så må kabelen være true 75 Ohm og god skjærming. Endret 30. juli 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Sunndal1 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Men hva med dette da: Det er krav for at kabelen skal fungere. Her er linken til www.hdmi.org FAQen en gang til. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Tja, det finner vi ut når jeg kjøper en ny! Det skal også nevnes at jeg trenger en lang HDMI kabel, på over 10m. Så da er det begrenset hva den billige "no-name" kabelen klarer. Men, jeg trenger ikke å bytte ut riktig enda, da jeg ikke har noen PJ som drar 1080p. Men hva med dette da: 1. VP (Velocity of propagation / Hastighetsfaktor) som angir % av lysets hastighet - skal være høyest mulig. 2. Capacitance oppgitt som pF/m - den skal være lavest mulig! I tillegg så må kabelen være true 75 Ohm og god skjærming. 9173676[/snapback] De tallene der står blant annet for komponent-kabler. Å blande analog med digital-signalbehandling og tro at det ene automatisk gjelder for den andre er ikke akkurat en god ide. Som med alle andre digitale overføringstandarder så er det med HDMI slik at kommer signalet frem så kommer det frem. Punktum finale. 0010010110 er det samme som 0010010110 uansett om kabelen har 100% korrekt motstand i seg eller ei. Analoge kabler er en helt annen sak og der må man vanligvis betale for morroa. Med tanke på bitfeil så er de fleste digitale standarder laget slik at spennings-feil skal være veldig stor relativt sett for at en 0 blir til 1 eller omvendt. Dette er rett og slett lagt inn i overføringen som en form for "feilkorreksjon" selv om det i realiteten bare er en buffer for å gjøre sjansen for feil så liten som mulig. Dette gjelder kun for overføring ved hjelp av strøm. Pga dette så er det så og si ingen forskjell på kabler i små lengder. Lengre kabler derimot trenger solid konstruksjon for å kunne garrantere leveranse på høye nok frekvenser for å støtte f.eks 1080p eller høyere. Dette koster selvsagt mer enn en kort kabel, men bilde/lyd-kvalitet er nøyaktig lik på en 2m clasohlson-kabel til 150kr... Kabel-fabrikanter kan ikke på noe vis trylle slik at 0010010110 plutselig blir bedre. For som nevnt i starten så er 0010010110 det samme som 0010010110 uansett om kabelen er laget av Monster eller Sjingsjongsjinamann. PS! Bare for å sette meg selv i litt dårlig lys her så kan jeg opplyse om at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe meg en Dreamscreen 15m HDMI-kabel til 1500kr i løpet av august. Dette er dog kun fordi den er helt flat og hvit slik at jeg kan "skjule" den i taket der den skal sneile seg bort til projektoren min. Den er også garrantert til å fungere med 1080p den dagen det blir aktuellt. Denne kabelen vil erstatte en 10m clas-kabel som kostet meg 500kr, men jeg har ingen fantasier om at den nye kabelen som koster 3x så mye vil gi meg bedre lyd eller bildekvalitet noen ganger må man betale for design også. Clas-kabelen er en feit og svær kullsvart sak som ser helt for jævlig ut i stua mi idag Men den virker! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det var et skikkelig godt svar! Har også vurdert Dreamscreen kabelen jeg og, da denne er ekstremt tynn og fin.. Passer nydelig i taket mitt! (I kabelkanal da, men der er det ganske trangt nå) Så med andre ord, er det slik at man burde legge litt ekstra i potten når man skal ha en kabel som er lang. For å garantere seg selv at alt blir 100%. Det med analoge kabler er jo selvsagt noe helt annet, da disse blir påvirket av alt mulig rart.. Men da skjønner ikke jeg hva denne mannen som har skrevet det jeg qoutet tenkte på. (Det er forresten en på avforum som har en særdeles heftig kino, i en høy prisklasse som har skrevet det) Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Men da skjønner ikke jeg hva denne mannen som har skrevet det jeg qoutet tenkte på.(Det er forresten en på avforum som har en særdeles heftig kino, i en høy prisklasse som har skrevet det) 9175684[/snapback] Hehehe det er ofte folk som har brukt MYE penger på utstyr som er kjappest til å påstå at dyrt automatisk er bra Er vel en del av den menneskelige psyken det og skulle forsvare sine egne valg, i dette tilfellet kjøp av hifi-utstyr. Jeg kjenner flere som "hører" "stor" forskjell på forskjellige digitalkabler... Fellesnevner for disse er at alle har lagt altfor mye penger i sine egne kabler. For ikke å nevne at ingen av dem har noen teknisk(fysikk/matte/signalbehandling/etc) bakgrunn og derfor muligens faller lettere for salgspratet til hifi-selgere. Jeg var selv i denne kategorien før jeg tok faget "Digital Signalbehandling" under utdannelsen min for snart 5år siden. Av den grunn har jeg både en optisk monster og en digital coax monster koblet til receiveren min Var først etter dette faget at jeg kjøpte meg en billig optisk kabel på elkjøp og tok en blindtest sammen med noen kompiser. Resultatet var bra for læreren på skolen men jeg har kastet bort 1000kr på digitalkabel som jeg ikke trengte Men hva gjør man ikke når man er ung og dum? Men tilbake til quoten din: moralen er nok at man må ta det meste med en klype salt på alle forum. Jeg har i hvert fall oppdaget for lenge siden at folk som kjøper dyrt utstyr veldig ofte har sterke meninger som ikke kan begrunnes med noe faktarelatert. Kan ikke en person gi en fullverdig begrunnelse på hvorfor noe er bedre enn noe annet så er det en god sjanse for at personen ikke vet hva han/hun snakker om Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Du har så absolutt rett.. Må nok ta det med en klype salt ja..! Men det ender vel opp i at vi begge kjøper en Dreamscreen HDMI kabel da.. Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Du har så absolutt rett.. Må nok ta det med en klype salt ja..! Men det ender vel opp i at vi begge kjøper en Dreamscreen HDMI kabel da.. 9176568[/snapback] *host*host* ja frister veldig den kabelen. Hvis ikke jeg finner noe tilsvarende billigere ett annet sted først da Ser du i forhold til lengden så er faktisk ikke kabelen fryktelig dyr da. Kan trøste meg med det. Skal først få kjøpt meg en ny receiver og en ps3 så hadde ikke vært dumt om jeg kunne kuttet noen kostnader til kabler. Men nå så jeg tittelen på denne tråden og vi setter vel snart ny rekord i off-topic her Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå