SisteBert Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) harddisken min er for liten, bør jeg si i fra til xd.no så sender de meg en ny en? Og en ting til: Hvordan får jeg harddisk bilde på harddisken min; Endret 28. juli 2007 av SisteBert Lenke til kommentar
martbo Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Fra sticky 4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre? Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem. Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter: 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB G = giga = 10^9 M = mega = 10^6 k = kilo = 10^3 (K = Kelvin) Dette er hva operativsystemene bruker: 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB Gi = gigabinary = 2^30 Mi = megabinary = 2^20 Ki = kilobinary = 2^10 Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB. For å regne ut sånn ca hvor stor din disk blir i Windows/*n*x, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3). Typiske approksimerte diskstørrelser [oppgitt SI-størrelse ≈ iB-størrelse (Win/*n*x/etc)]: 200 GB ≈ 186 GiB 160 GB ≈ 149 GiB 120 GB ≈ 111 GiB 80 GB ≈ 74 GiB I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er noenlunde neglisjerbart. Ta verdiene med en klype salt, men de skal stemme sånn noenlunde. Mer info: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html Og litt på kanten: Selvsagt kan man si at iB-enhetene er noe humbug diskprodusentene har funnet på for å slippe unna med 'svinnet' man får når man setter opp disken i et OS, men det er en annen sak. Uansett er det nå enn slik at OS teller med 2-ere, og diskprodusentene med 10-ere, hvor enn urimelig det synes å være. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Siterer denne fra sickyen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre? Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem. Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter: * 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB * G = giga = 10^9 * M = mega = 10^6 * k = kilo = 10^3 * (K = Kelvin) Dette er hva operativsystemene bruker: * 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB * Gi = gigabinary = 2^30 * Mi = megabinary = 2^20 * Ki = kilobinary = 2^10 Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB. For å regne ut sånn ca hvor stor din disk blir i Windows/*n*x, ganger du din diskstørrelse i GB med 0.93 (dette er en tilnærmet verdi av 1000^3/1024^3). Typiske approksimerte diskstørrelser [oppgitt SI-størrelse ≈ iB-størrelse (Win/*n*x/etc)]: * 200 GB ≈ 186 GiB * 160 GB ≈ 149 GiB * 120 GB ≈ 111 GiB * 80 GB ≈ 74 GiB I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er noenlunde neglisjerbart. Ta verdiene med en klype salt, men de skal stemme sånn noenlunde. Mer info: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html Og litt på kanten: Selvsagt kan man si at iB-enhetene er noe humbug diskprodusentene har funnet på for å slippe unna med 'svinnet' man får når man setter opp disken i et OS, men det er en annen sak. Uansett er det nå enn slik at OS teller med 2-ere, og diskprodusentene med 10-ere, hvor enn urimelig det synes å være. Edit: macfjott var raskere en meg Endret 28. juli 2007 av b-real Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 ok takk, men vet dere svaret på det andre jeg lurte på? Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det andre har ingenting med hardisker eller lagringsmedier å gjøre, men Windows. Det du gjør er å høyreklikke på ikonet du vil forandre, velg "egenskaper" (properties), og forandre/bytt ikon knappen (snarvei fanen) Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Det andre har ingenting med hardisker eller lagringsmedier å gjøre, men Windows. Det du gjør er å høyreklikke på ikonet du vil forandre, velg "egenskaper" (properties), og forandre/bytt ikon knappen (snarvei fanen) 9161135[/snapback] Hvor på egenskaper finner det ikke? Du virker som en smart fyr: Vet du hvordan man kobler til en ipod til iTunes bibloteket uten å måtte synkronosere den? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå