Gå til innhold

DVI-kabel verd penga?

atrax

Anbefalte innlegg

Er det verdt pengene å kjøpe en dvi-kabel fremfor å beholde den gode gamle vga-kabelen?

Jeg har en 15" lcd-skjerm, maks oppløsning 1024*768 @ 32 bits farger @ 72 Hz.

Vil jeg virkelig kunne se forskjell, eller er det bare enda en måte å kaste penger ut av vinduet på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møkkafolk... nå som den nye flotte DVI-kabelen er på plass, ser jeg faktisk null forskjell! Bildet på skjermen er ikke som jeg kan se forandret.

Bildet var fint og klart før også, men jeg tenkte kanskje jeg oppfattet det slik siden jeg var vant til å ha det slik...

Men nå har jeg altså brent av 365 kr + porto for å ha en ekstra skjermkabel som jeg egentlig ikke har bruk for! :evil:

Mon tro om jeg kan henge noen med den? :lol:

Lenke til kommentar
Møkkafolk... nå som den nye flotte DVI-kabelen er på plass, ser jeg faktisk null forskjell! Bildet på skjermen er ikke som jeg kan se forandret.

Bildet var fint og klart før også, men jeg tenkte kanskje jeg oppfattet det slik siden jeg var vant til å ha det slik...

Men nå har jeg altså brent av 365 kr + porto for å ha en ekstra skjermkabel som jeg egentlig ikke har bruk for! :evil:  

Mon tro om jeg kan henge noen med den?  :lol:

skjerp deg litt nå...

du får se det på den lyse sida, du har reint digitalt bilde nå, ingen rmdac's som konverterer signalet ufra digitalt til anologt, for så å gjøre det digitalt i gjen inne i skjermen.

de penga er ikke kasta bort, det er sjult finesse si.. :p

Lenke til kommentar

Det var da voldsomt til sutring!

Kanskje skjermen din har mulighet til å bytte mellom de to inngangene, slik at du kan koble til to PC-er (f.eks. en server i tillegg) og veksle mellom dem. Da er i så tilfelle ikke kabelen bortkastet.

Lenke til kommentar

Sakser inn en liknende diskusjon tatt fra http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=62611:

[...]

Jeg kan blande meg inn med mine egne erfrainger på å kjøre dvi mellom et abit GF3ti200 og en 17"hyundai lcd:

Før da jeg kjørte analogt merket jeg en del små forstyrringer på skjermen. En veldig bra side å sammenlikne er http://www.startsiden.no. (Gå inn på en av artiklene. Ser dere de grå horisontale linjene som brukes som bakgrunnsbilde (må kanskje blåse opp oppløsningen)? Med analog kabel merket jeg at det var en del forstyrrelser mellom disse linjene, de ble "taggete" og ujevne.

Etter å ha skiftet til dvi, ser jeg ikke slike forstyrrelser lenger. Linjene er jevne og rette.

Og tilslutt: Anbefaler jeg dvi? njaaaa... Greit nok, jeg *vet* at bildet ble noe bedre, men jeg merker likevel ingen forskjell. Folk som mener at fargene blir bedre har jeg vanskelig for å tro, men har selv ingen mulighet til å måle slik på en lcdskjerm . Å anbefale noen å kjøpe dvikabel til 4-500 kroner for så liten forskjell... Jeg vet ikke jeg

[...]

Har nå brukt lcd/dvi-kombinasjonen i over et år, og meningen min forblir den samme. Eneste forskjellen er at jeg har utviklet et spesielt *hat* mot alle som kommer med argumenter ala "Klarere bilde og sterkere farger med dvi". Disse påståelige nissene burde bli pisket offentlig til skrekk og advarsel. (Vakker ironi...) :wink:

Lenke til kommentar
Har nå brukt lcd/dvi-kombinasjonen i over et år, og meningen min forblir den samme. Eneste forskjellen er at jeg har utviklet et spesielt *hat* mot alle som kommer med argumenter ala "Klarere bilde og sterkere farger med dvi". Disse påståelige nissene burde bli pisket offentlig til skrekk og advarsel. (Vakker ironi...)  :wink:

Kan jo tenkes at enkelte skjermer ikke er i stand til å vise bedre farger samme hvor godt signal de får... *dukke* ;-)

Lenke til kommentar

du får se det på den lyse sida, du har reint digitalt bilde nå, ingen rmdac's som konverterer signalet ufra digitalt til anologt, for så å gjøre det digitalt i gjen inne i skjermen.

Samma faen (øyh! forumet sensurer jo "f**n" :) ) for meg om det er analogt, digitalt eller til og med mentalt, så lenge det ikke er øyensynlig forskjell mellom bildene..

er vel bare nok et bevis på at hvordan bildekvaliteten er er en subjektiv sak

Hadde du vært subjektiv foran min skjerm, er jeg villig til å vedde den forbanna DVI-kabelen min på at du ikke hadde sett forskjell :)

Kanskje skjermen din har mulighet til å bytte mellom de to inngangene, slik at du kan koble til to PC-er (f.eks. en server i tillegg) og veksle mellom dem. Da er i så tilfelle ikke kabelen bortkastet.

Er fattig student, har ikke server, og har heller ikke råd eller bruk for det. I så tilfelle er kabelen bortkastet :)

Lenke til kommentar

Det blir sikker som å kjøre mercedes, når man kunne klart seg med toyota...

(Men forskjellen er kanskje ikke så stor engang:)

Eller som å kjøpe merkerklær kun for merkets skyld

vet ikke jeg.... men måtte bare si det.

Lenke til kommentar

Det er jo også forskjell på hvor god skjermens autojustering er når den mottar et analogt signal. Så hvis du ikke merker forskjell, kan det tenkes at skjermen din er god på dette området. Noe å glede seg over midt i all skuffelsen, kanskje? ;-)

Når jeg foreslo å koble til to PC-er, og nevnte server i den forbindelse, mente jeg naturligvis ikke at du skulle kjøpe en ny, dyr sak. Jeg tenkte at du kanskje hadde en gammel PC stående (hvem har ikke det? :-)) som du kunne bruke til noe nyttig. I slike tilfeller er det kjekt å kunne veksle mellom maskinene fra skjermen.

Du kan vel returnere kabelen? Fraktkostnaden tilbake til butikken kan umulig være så stor for en kabel.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...