Innos Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Har vurdert å kjøpe eit skikkeleg anlegg i fleire år no, men det har alltid endt med at det ikkje blir noko av. Sist gang blei det til dømes utruleg mykje dyrare enn eg forventa. No er eg mange tusen rikare, og skal få ny pc før skulestart, så nå skal eg rett og slett ha det. Har ikkje så utruleg god greie på dette, men har kome fram til noko eg trur er ganske bra. Er berre musikk som prioriterast, og musikken som skal spelast er black metal, og noko anna ekstremmetall. Eg skal med andre ord ikkje ha noko overflødig bass eller masse watt (men vil sjølvfølgeleg ha litt kraft). Sist eg spurte om hjelp her, kom me fram til Dynavoice F6 og "ikkje den billegaste forsterkaren" frå ein kvalitetsprodusent, mest aktuell då var Yamaha og Pioneer (og ser ut som det er slik no også). Det som derimot har forandra seg sidan den gong, er at det no skal brukast saman med ein berbar pc. Måtte då revurdere lydkortet, og med svært få val kom eg fram til Creative sitt for berbare i X-Fi serien. Oppsettet er nå følgjande: Dynavoice Magic F6 Yamaha RX-797 Sort Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio Notebook Og Audio Selection Spikes+underlag. Det eg då treng frå dykk er bekreftelse på at dette er gode kjøp til mitt bruksområde (og om ikkje, alternativar) og hjelp til kjøp av kablar (høgtalarkablar+optisk toslink vel?). Alt skal stå ganske nært kvarandre, så dei kortaste held. Må vere tilgjengelege (og aller helst på lager) hos netshop eller komplett. Har også lurt på dette med "bassputar". Kor får eg tak i det? Kan eg evt. bruke heilt tilfeldig skumgummi elns? FOR DEI SOM IKKJE GIDD Å LESA SÅ MASSE: Treng kablar frå komplett/netshop, og sei ifrå om det er noko i vegen med oppsettet. edit: Treng forresten eit "bærbart hodesett" eller pluggar som skal brukast saman med mobiltelefon. Trenger vel ikkje bruke allverdas mtp på bruksområdet, men vil gjerne ha kvalitet. Så me seier under eitt tusen i alle fall. Nokon anbefalingar her hadde vore kjempe. Vil også bruke denne editen til å på forhand takke for all hjelp! Endret 28. juli 2007 av Innos Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 hvis du skal ha billig forsterker så anbefaler jeg cambrige fra hifi-klubben(.com). de kan sikkert hjelpe deg med noe billige argon høytalere også. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Argon-serien er dessverre langt unna å klå F-6 på lyd kontra pris. Det er ikke dumt å vurdere faseplugger til F-6 da bassen er litt upresis med åpne bassrefleksporter. Det er to porter på hver høyttaler men det følger ikke med plugger. Det kan lønne seg å eksperimentere med plassering av høytalerene, og å plugge igjen henoldsvis en eller begge portene for å finne ut hva som lyder best i dine ører. Plugger lager du fint selv med en skarp kniv og noe skumgummi. EDIT: Om du henger på Netthandelen er det fullt mulig å skaffe en Xindak forsterker med ditt budsjett, disse har fått svært god omtale. Link til pågående auksjon: http://www.netthandelen.no/visAuksjon.aspx...493072&StuntID= http://avforum.no/forum/receivere-forsterk...ktronikken.html Endret 28. juli 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) jeg vet ikke ossen f6 høres ut, anbefaler bare det jeg har erfaring med! =) ser de ikke har cambrige effektforsterker lenger på hifiklubben. Endret 28. juli 2007 av kjellthore Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Kjøp kabler på clasohlson/Obs... Er tull å bruke mer enn 10kr /m 49-223-10 2,50mm² 25 m 259kr Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Støtter taz her. På ditt budsjett er det tull å bruke penger på dyre kabler. Men husk å kjøpe rimelige og gode kabler. Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Kjøp kabler på clasohlson/Obs...Er tull å bruke mer enn 10kr /m 49-223-10 2,50mm² 25 m 259kr 9159001[/snapback] de gjore en test i danmark(eller no), (vet ikke hva den het, eller hvem som gjore den) men der påsto de at man ikke kan høre forskjeld på billige kabler og dyre. av en bunt med audiofile mennesker som var med i forsøket. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Mener derimot å ha lest blindtester hvor man har hørt forskjell på gode og dårlige kabler. Man kan altså fint få kvalitetskabler til lav pris. Men hvor mye man bruker på kabler bør stå i forhold til resten av anlegget. Har du et stereoanlegg i 50-100.000 kroners klassen bruker du ikke lakris signalkabler, for å si det slik... EDIT: Snublet over denne... EDIT2: Komplett har forresten vanvittige fraktpriser på F6, de hevder at ni av ti pakker blir skadet i posten pga dårlig emballasje slik at de må sendes som spesialpakke. Det koster den nette sum av kr. 1260,- hit til nordmøre...Netthandelen og Surround.no ser ikke ut til å plages med dette. Har kjøpt to par F6 fra Netthandelen til ca. 1200/par inkludert frakt til sammenligning, og det har skjedd at enkelte har fått tilslag på disse helt ned i 400 kr... Endret 28. juli 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Innos Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Litt skeptisk til det med Xindak. Virker ikkje som det er noko galt med med lydkvalitet osv, men kva om noko går galt e.l? Nokon som har erfaring med Netthandelen/Xindak? Ser jo ut som du kan stikka av med ein heil haug med produktar til 1-20 kr stk (forstår sjølvfølgeleg at det er auksjonar utan minstepris, men snakker om auksjonar med 2min igjen som du er garantert å vinne). Er dog heilt klart fristande. Er eg rask ser det jo ut som eg får ein 7000 kroners forsterkar til rett over 2k (sjølvølgeleg mogleg at eg må mykje høgare opp pga autobud, men ser at mange av dei ga seg). Såg heller ikkje ut til å vere dei beste valmogelegheit når det gjeld å tilpassa lyden på Xindaken. Eg får forresten Yamaha forsterkaren til under 3k, så ikkje sikkert at Xindaken blir så mykje billegare. Ein anna ting er jo at dette er ein rørforsterkar, og rørene må jo byttast i ny og ne? Kor ofte må dei byttast, og er disse rørene vanskelege å få tak i eller dyre? Frakt var forresten "urovekkjande" billeg. 210 kr for ein forsterkar på 25 kg? Eg kan jo absolutt ingenting, så om dykk litt meir erfarne meiner eg bør sikte meg inn på ein sånn Xindak så gjer eg det. =) Når det gjeld kablar er det disse høgtalarkablane og denne toslinken eg vurderer. Er det forresten vanleg at Xindaken går for så lite som 2k~, eller får du den ofte billegare enn det også? Er det alltid slike tilgjengelege på netthandelen? Er ikkje så lenge til den auksjonen stenger, så om eg ikkje får svar raskt her så kan det bli for seint (men skal ikkje leggje press på nokon her =p). Takk så mykje for svar så tidleg på morgonen. =) Endret 28. juli 2007 av Innos Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Nei, du får ikke en 7000 kroners forsterker til 2000. Den til 7000 er 6950, mens den jeg linker til er 6950v som er en rimeligere modell. Du skal heller ikke stresse om en auksjon går fra deg, det kommer som regel flere. Is i magen er stikkordet her. Xindak importeres av Audiofoni AS så vidt jeg vet . Som forbruker trenger du å kun å forholde deg til forhandler i reklamasjonssaker, altså Netthandelen om du handler der, men reklamasjoner kan også rettes til importør/grossist om forhandler forsvinner. EDIT: Når du skal handle lydutstyr på nett er det alltid en sjans for å ikke blir fornøyd - så lenge man holder seg til utstyr som får god omtale har man jo i tillegg dette med personlige preferanser. Du og jeg har neppe samme smaken når det gjelder lyd, selv om vi begge helt sikkert vil ha så god lyd som mulig. EDIT2: http://www.audiofoni.no/index.php?umen=1294&id=311&tid=prod her er det jo en rimelig en. Men denne har jeg ingen referanser på. Endret 28. juli 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
Innos Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Skulle akkurat til å redigere innlegget, såg no at det ikkje var den same. Den til 7k kostar over 4k. Kva seier du? Er ikkje pengar det står på her. Det Yamaha kan gi meg er ein fleire valmoglegheiter (skal visstnok vere ganske balansert med Xindaken, men for mykje bass kan øydeleggje ganske mykje for meg, og kan jo som du sjølv seier ikkje stole på andres meiningar når det gjeld sånt), display (greitt å vite nøyaktige tal på kva lydnivå forskjellege ting skal ha, slikt varierer veldig. Ikkje kjekt å få eit lite anfall av MSN-lyden når du driver med litt uskyldig surfing etter ein film), og den kan kjøpast frå ein nettbutikk eg har god erfaring med, som eg uansett skal kjøpe andre delar frå. Xindaken har vel berre betre lydkvalitet, men kor mykje? Lest mykje positivt om Yamahaen, men ingen skikkelege testar. Det har eg vel ikkje eigentleg til Xindaken heller (V versjonen bruker annleis komponentar, så kan ikkje heilt samanliknast). Kan jo sjølvfølgeleg kjøpe "ikkje V versjonen", men då sprekker budsjettet, og er det verkeleg verdt det? Veldig usikker her, men held ein knapp på Yamahaen. Eg har derimot ingen kunnskap, så eg stolar på dykkar råd (men ikkje føl noko "press" her, er berre ein forsterkar =p). Den siste der blir litt uaktuell sidan ikkje klarte å finne ein norsk butikk som førte den. I tilleg koster den det same som eg får kjøpt Xindaken for på netthandelen (vil tru den er dårlegare). Alt er 100% når det gjeld lydkort, høgtalarar og kablar? Har eg alt eg treng med dei høgtalarkablane og den toslinken? Treng eg eigentleg spikes/underlag? Kostar nesten like masse som sjølve høgtalarane. =p Veit eg spør utruleg mange spørsmål, liker å vere på den sikre sida. Er utruleg takknemleg for at dykk gidd å hjelpe meg. =) Lenke til kommentar
martbo Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Takkar. Skulle faktisk til å rapportere det sjølv når tråden plutseleg forsvann. =p Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Skal du først ha en forsterker til rundt 3500kr er denne et bedre valg etter min mening. Vær bare klar over at du kunne klart deg med en forsterker til mellom 2 og 2 og et halvt tusen ... For eksempel NAD C320BEE, og faktisk holder det sikkert med NAD C315BEE eller Cambridge 540A v.2 100 Watt er ikke 100 Watt lik, innen lyd er det mye triksing med tallene, og NAD er vel kanskje de aller mest strenge på Watt graderingen. Så en 2x40W forsterker fra NAD kan i mange tilfeller spiller mye bedre, og være kraftigere enn en som er gradert til 2x70W, og i enkelte tilfeller bedre enn 2x100+W. Så ikke se deg blind på hverken Watt eller spesifikasjoner. Det beste du kan gjøre før du kjøper stereo er å høre før du bestemmer deg. Dra til en butikk og få demonstrert litt forskjellige forsterkere og kanskje høyttalere du. Lenke til kommentar
Innos Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Er NAD C315BEE/NAD C320BEE og/eller Cambridge 540A v.2 betre enn Yamaha RX-797? Som sagt kan eg få Rx-797 til under tre tusen (2800, for å vere meir eksakt), så prismessig er dei ganske like. Watt er ikkje så viktig, skal kun brukast "på guterommet". Einaste plassen eg veit om som eg kan prøve slikt, er Hi-Fi Klubben, og dei har ganske begrensa utval (berre Cambridge og NAD i rett prisklasse). Antar at alt er i orden med det andre, sidan det så og sei ikkje har blitt nemnt (litt usikker på det med kablar). =p Endret 28. juli 2007 av Innos Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Vel, C320BEE er nok den beste av de, og den har oppgitt en dynamisk Watt på 110W ved 8Ohm. Antar det er den dynamiske watten til yamahaen som er 100W. Men Yamahaen er en reciever, altså har den innebygget radio. Det har ikke de forsterkerene jeg har lenket til. Men til gjengjeld er de bedre på stereobruk, vil jeg påstå. Når det gjelder kabler, så ikke kjøp "lakrissnorer" eller "lampettkabler" som folk sier du bare kan gjøre. En kabel til 20kr meteren bør være passelig, og sannsynligvis hørbart bedre enn noe du finner på Biltema. Men likevel vil jeg anbefale deg å kjøpe denne kabelen. Et tips til deg er å dele inn i avsnitt. Orker ikke lese gjennom alt du har skrevet, må bare skumme gjennom. Er litt trøtt i dag Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Det beste er som nevnt over å prøvelytte utstyret før kjøp, men ha i så fall i bakhodet at et nytt høytalerpar gjerne trenger 50-100 timers innspilling før det lyder slik som det skal. Forsterkeren er ikke et punkt som er lurt å spare på. På avforumet var det en kar som kjørte med Midgard Oberon monoblokker på Dynavoice F-6, og han mente faktisk at lyden ble bra. Disse forsterkerene er på 600W/stk og koster (rett meg om jeg tar feil) 10-12.000. Yamahaen du nevner er helt sikkert utstilt i en eller annen butikk, om du handler høytalere går det sikkert an å få en på hjemlån for å prøve. Jeg har inntrykk av at Yamaha lager bra forsterkere i denne prisklassen, så det er tvilsomt at du går på en smell med den. Brukermassen på www.avforum.no har nok noe mer kompetanse på dette feltet, foreslår at du åpner en tråd der før du bestemmer deg. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Det er ikke dumt å vurdere faseplugger til F-6 da bassen er litt upresis med åpne bassrefleksporter. Det er to porter på hver høyttaler men det følger ikke med plugger. Det kan lønne seg å eksperimentere med plassering av høytalerene, og å plugge igjen henoldsvis en eller begge portene for å finne ut hva som lyder best i dine ører. Plugger lager du fint selv med en skarp kniv og noe skumgummi. 9158991[/snapback] En faseplugg er ikke det du tenker på - du tenker på portplugger. Det røde komponentet merket med A er en faseplugg, som brukes for å styre lydbølgene til høyttalerelementer rett frem for å få kontroll på spredningsmønsteret til en høyttaler så vidt jeg vet. En portplugg av skumgummi vil gjøre det vanskeligere for luft å bli dyttet ut og sugd inn i en høyttalerkasse. Det du oppnår når du benytter en portplugg er at det vil oppstå undertrykk når høyttaleren er i positiv fase og overtrykk i negativ fase. Disse trykkene er med på å suge membranet når det skifter fase og er med på å holde det litt tilbake når høyttaleren er i fase. Resultatet er som du sier, mer presis bass. På toveis systemer der en mellomtone også må gjengi relativt dype toner vil en portplugg også fremheve mellomtonen ved å forhindre unødvendig lang slaglengde. Edit: Forsterkeren er ikke et punkt som er lurt å spare på. På avforumet var det en kar som kjørte med Midgard Oberon monoblokker på Dynavoice F-6, og han mente faktisk at lyden ble bra. Disse forsterkerene er på 600W/stk og koster (rett meg om jeg tar feil) 10-12.000. 9161479[/snapback] MA Oberon 6.1 som er 600w utgaven koster 18.000,- for paret. Oberon 2.1 som yter 210w koster derimot 12.000,- paret. (Og du trenger et par av disse, da det er monoblokker) Endret 28. juli 2007 av .Marcus Lenke til kommentar
Innos Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Hmm, vanskeleg avgjersle dette her. Trur eg gjer det slik at eg kjøper alt utanom høgtalarkabel og forsterkar, og så kjøper eg den du anbefalte frå Hi-Fi Klubben og ser eg om eg før kjøpt meg Xindaken frå netthandelen. Viss ikkje så går eg berre for den NADen. Har to Hi-Fi Klubben butikkar i nærheiten, så treng vel ikkje bry meg om frakt då. Ein ting eg lurer på, er om eg skal kjøpe spikes/underlag frå Dali, eller dei på komplett. Dali sine kosta 150kr meir, så om dei er betre så er det ikkje så utruleg mykje meir (virker derimot litt latterleg å bruke 600 på spikes til høgtalarar som kostar like mykje). Det finnes vel ikkje billegare løsningar? Takkar for all hjelp. Har vore utruleg hjelpsomme heile gjengen! =) edit: No blei eg litt usikker igjen. Trur eg gjer som Muffinman seier og prøver meg på avforum.no. Må berre få i meg middag først. =p Greia er at om eg venter til etter helga med å kjøpe noko som eg kan få på komplett/netshop, så tapar eg mykje pengar i form av frakt (må kjøpe då sidan eg er utruleg heldig når det gjeld tilbod. 50% av det eg skal ha er billegare enn vanleg). Endret 28. juli 2007 av Innos Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Spikes? Nøkkelringer gjør susen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå