Gå til innhold

En elvebåt i midnattsol

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg satt og så gjennom bilder fra i sommer da jeg kom over dette bildet. Tok det en natt i begynnelsen av juni mens jeg og en kamerat satt ved elvebredden og hadde det litt festlig. Det var min venn som ba meg prøve å ta ett bilde akkurat mens båten kom inn i sollyset, selv tenkte jeg ikke tanken en gang. :blush:

Jeg syns det er vanskelig å ta bilder mot sola. Dette var veldig mørkt i utgangspunktet (RAW) og jeg har prøvd å gjøre det lysere. Men ser at det da blir endel støy. Noe av det har jeg prøvd å fjerne med Neat Image (men ikke i og rundt sola eller i solrefleksen)

Bildedataene var nok litt gale valg.. Men de er ISO100, f/22 og 1/4000sek. Grunnen til at akkurat disse var valgt er at jeg satt og lekte med kameraet mot sola før kompisen ba meg ta bildet. Så da ble det bare sånn. Det er en crop, men er egentllig 52mm på kitobjektivet. Så hva synes dere? Er det noe her, eller er det bare mislykket? Jeg setter (som vanlig) like stor pris på "intetsigende" kommentarer som alle andre. Jeg bare lurer på om noen mener noe om dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første så har du funnet et meget fint motiv. Bra at du var sammen med vennen din som var rask til å få øye på båten. Jeg liker også at du tok bildet akkurat idet båten kom inn i solrefleksjonen, og ikke da den var midt i.

Når det kommer til hvor mørkt bildet ble, så har det både positive og negative effekter. Såklart kunne det ikke ha blitt noe lysere uten at solen og refleksjone ble helt forstyrrende i bildet, så du gjorde et godt valg syntes jeg. Det negative er jo det at det har blitt veldig mange mørke steder i bildet. Så hvis du klipper vekk litt på høyre og venstre side av båten, vil bildet bli mye bedre i min mening.

Jeg bare prøvde meg litt fram og lagde et lite forslag:

pyb2007elvebt907x605by4.jpg

Lenke til kommentar

Syns det var ett fint forslag til crop. Faktisk blir det den delen av bildet der støyen er minst tilstede. Jeg sitter alltid å lurer på "hva om". I dette bildet tenker jeg at jeg skulle prøvd med filter. Men pol.filteret lå hjemme og gråfilteret hadde jeg ikke kjøpt enda da. Gråfilter er forresten ikke brukbart mot sola, iallefall ikke mitt (Cokin ND8). Da blir det sånne rare reflekser i bildet.

Takk for svar og forslaget til crop. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...