eb81 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Hei, trenger proffhjelp. I dårlig belysning har jeg problem med at det kommer veldig ofte et lite hvitt kryss like over senter på bildene. Dette skjer i forskjellige modus, p,a,s,m, uten blitz osv. Forskjellig iso er prøvd. Også med forskjellige objektiver i alle brennvidder og blenderåpninger uten noe forskjell. Fant intet støv eller dritt på bildebrikken. Bildet: DSC_0022 (2) er orginalbildet. Bildet: CSC_0040 er samme bildet beskjert med D40 i senter over dette hvite krysset jeg plages med. Har mange mange fler eksempelbilder hvis dere trenger det. Krysset kommer alltid på samme plass i bildet. Noen som vet hva dette kan være? Er det feil på kameraet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Dette ser ut som en pixel feil. Er det avhengig av lukkertid ? Vil tro at "fenomenet" er mest tydelig på lengre lukkertider. Uansett - dette er vel en garanti-sak: feil på bilde-sensor. Edit: Hva er lukkertiden på de bildene med problemet ? Tom Endret 28. juli 2007 av tomsi42 Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 har forskret litt mer, lav iso kan fjerne problemet, også høyere f nummer... sier dette noe mer? Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) eksempelbildet er: iso 1600 lukkertid 1/5 f5,6 200mm får problemet med lukkertid 1/30 også Endret 28. juli 2007 av eb81 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Hmm. Merkelig - det tyder på at problemet er mer tydelig på kortere lukkertid. Vanligvis ser man disse prikkene når lukkertiden er på mange sekunder (5 eller fler). Tom Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 tok et bilde med iso 200 og lukkertid på 30sek, da kom ingenting... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Hadde du fått det på en lukkertid på 30 sek; så er det muligens innenfor normal oppførsel av sensoren. Men når du får det på 1/30 så er det bare å levere inn til rep. Tom Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Takk for hjelpen. Har sendt mail til Nikon, får se hva de sier... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Lykke til. Tviler på at du får noe svar før til uka. Hvis du kjøpte i butikk, så anbefaler jeg deg å ta en tur i morgen og snakke med de. Det er noe dritt når utstyret ikke virker som det skal. Har selv et objektiv inne på service nå. Heldigvis så kjøpte jeg hos en butikk som tar service på alvor. Tom Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Dette tror jeg er det motsatte av en død pixel - en "stuck" pixel. Den vil neppe være synlig ved utskrift. Fixen for det er normalt at den "mappes" ut i software. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Når det gjelder service og sånt.. Er Elite Foto og Preus Foto god på det? Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Fikk nettopp mail fra Nikon, jeg skulle sende det inn til reperasjon... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det er jo bra. Døde pixler på sensor under normalt bruk bør ikke forekomme. Tom Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Ja, det var ikke mer spørsmål enn det jeg skrev på toppen av denne tråden, så dette måtte repareres... Får håpe det ikke tar lang tid da! Kameraet blir sendt i morgen samtidig so jeg reiser på jobb 2 uker, så gjenstår det å se hvem som kommer først hjem... hehe Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Ja, det var ikke mer spørsmål enn det jeg skrev på toppen av denne tråden, så dette måtte repareres... Får håpe det ikke tar lang tid da! Kameraet blir sendt i morgen samtidig so jeg reiser på jobb 2 uker, så gjenstår det å se hvem som kommer først hjem... hehe 9174231[/snapback] Jeg tør nesten garantere deg at du kommer først hjem Dessverre. Nikon bruker alt for lang tid på reparasjoner for tiden. De fleste kameraene sendes til utlandet et sted, og jeg synes det tar alt for lang tid. Du kan regne med 4 uker cirka. Som sammenligning har Canon også til tider alt for lang leveringstid, men andre ganger er de meget kjappe. Trenger de ikke vente på deler, bruker de akkurat nå ca. 2 arbeidsdager på jobben (ringte for en kunde i dag og forhørte meg om ventetid). Canon repareres i Norge. Olympus er også stort sett alt for trege. De sender også til utlandet. Pentax er stort sett ganske kjappe. Repareres stort sett i Norge så vidt jeg vet. Leica (Lars Farnes AS, eller egentlig Interfoto da de har kjøpt de opp) er et mareritt. Brukte nettopp to måneder på å finne ut at en feil med objektivet ikke var en garantisak. Panasonic tror jeg er ganske kjappe. Er imidlertid veldig sjelden vi har Panasonic-produkter inne som trenger reparasjon, så har liten erfaring med det. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Ja, det var ikke mer spørsmål enn det jeg skrev på toppen av denne tråden, så dette måtte repareres... Får håpe det ikke tar lang tid da! Kameraet blir sendt i morgen samtidig so jeg reiser på jobb 2 uker, så gjenstår det å se hvem som kommer først hjem... hehe 9174231[/snapback] Jeg tør nesten garantere deg at du kommer først hjem Dessverre. Nikon bruker alt for lang tid på reparasjoner for tiden. De fleste kameraene sendes til utlandet et sted, og jeg synes det tar alt for lang tid. Du kan regne med 4 uker cirka. Som sammenligning har Canon også til tider alt for lang leveringstid, men andre ganger er de meget kjappe. Trenger de ikke vente på deler, bruker de akkurat nå ca. 2 arbeidsdager på jobben (ringte for en kunde i dag og forhørte meg om ventetid). Canon repareres i Norge. Olympus er også stort sett alt for trege. De sender også til utlandet. Pentax er stort sett ganske kjappe. Repareres stort sett i Norge så vidt jeg vet. Leica (Lars Farnes AS, eller egentlig Interfoto da de har kjøpt de opp) er et mareritt. Brukte nettopp to måneder på å finne ut at en feil med objektivet ikke var en garantisak. Panasonic tror jeg er ganske kjappe. Er imidlertid veldig sjelden vi har Panasonic-produkter inne som trenger reparasjon, så har liten erfaring med det. 9174379[/snapback] Hei Afseth. Du hadde nok veldig rett i det. I dag kom kameraet tilbake til butikken. Reperasjonen tok 5 UKER! Kameraet ble sendt til Estland og fikk justert CCD brikka. D40 måtte vist sendes der etter det jeg forstod. Hadde vel neppe skjedd hadde det ikke vært garantireperasjon... ?? Nikon kameraer kan vel repareres i norge også. Det er vel billigere å reparere kameraer i utlandet, men 5 uker er ikke holdbart. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 (endret) Tja, pris og pris. Nå er det faktisk slik at Nikons importør i Norger er Nikon Europa, slik at de sentraliserer sikkert slike ting. Hovedlageret for Skandinavia ligger vistnok i Sverige, så dette er nok bare en del av moderne kapitalisme og den sentraliseringen den krever. Det hjelper nok ikke å stemme Rødt ved neste stortingsvalg for å bli kvitt den utviklingen :!: Endret 3. september 2007 av PMnormal Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Med på ventetiden fikk jeg i tillegg en god del støv og dritt som ligger inni søkeren. Dette vises jo ikke på bildene, men igrunn veldig irriterende. Har mindre lyst til å være uten kameraet i flere uker til. Rart de ikke renser kameraet for sånt? Det skal vel ikke være sånn? Noe som har opplevd lignende? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 3. september 2007 Del Skrevet 3. september 2007 Det er Camera & Videoteknikk som behandler reparasjoner for Nikon. Etter siste tids lange ventetider og dårlige service, har jeg bestemt meg for å skrive et offisielt klagebrev til Nikon og gjøre de oppmerksom på deres underleverandørs imkompetanse på områder som er viktige for å gi inntrykk av service. Er i ferd med å anbefale kunder i å velge et annet merke enn Nikon på grunn av elendige servicerutiner. I tillegg er det butikken som blir sittende med alle problemene og utgiftene. Lenke til kommentar
eb81 Skrevet 3. september 2007 Forfatter Del Skrevet 3. september 2007 Men når kameraet kommer tilbake med fullt av støv i søkeren så burde de vel fikse opp i det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå