Propofol Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Vil gjerne komme i kontakt med noen som har erfaring med å lage sin egen kartmaskin ombord i fritidsbåt. Tenker på å bruke en gamme bærbar datamaskin, et maritimt kartprogram og en USB-GPS enhet til formålet. Noen som kan forklare litt eller henvise til norske worklogs? Lenke til kommentar
rozon Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 En PC, en GPS og et kartprogram? Kan vel ikke være så forferdelig vanskelig... De fleste jeg kjenner slenger alt i en bag og tar det med i båten. Skal man bli avansert hekter man på noe antenne opplegg. Dette er vel forbrukselektronikk med mindre du skal bygge noe av dette selv? Lenke til kommentar
O. B. Lix Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Dette er det mange som har gjort. Mange erfaringer finner du på baatplassen.no. Søk, les og spør i vei, og du skal får svar. (f.eks. hvilke kart, vektor, raster, oppløsning, solskjerm, etc etc) Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Har tenkt på det samme, men problemet er vibrasjoner vannsprut og salt luft som vil tære på laptoppen samt dårlig lysstyrke når sola står på skjermen.. Men det finnes kart som f.eks. det levende sjøkartet. Tror også garmin har noe samt at man kan scanne og kalibrere selv med ozi explorer (tror jeg det het). Av gps er holux gr236 vel fortsatt ett godt valg (alt med sirf3 er bra aner ikke om det har kommet noe b edre gps chipset) Finnes også kart for større båter, men er begrenset med hvor mye penger du vil bruke. Lenke til kommentar
vrk Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Har laget en del kartmaskiner til kjente, både laptopper å stasjonere. Bruker som regel cmap-norway eller telchart som jeg syns er den beste av de to. Gps jeg bruker er: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=316120 Lenke til kommentar
Explorer Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Bygde en slik maskin for fattern. Tok utgangspunkt i en Shuttle barebone med greie spesifikasjoner (den gang anyways, GeForce 6200, P4 og litt minne). Maskinen står oppkoblet ombord hele året, og kjører på to skjermer. Er nok litt annet oppkoblet enn hva trådstarter ønsker, maskinen kjører MaxSea programvare og GPS, dybdedata, AIS, radar hentes alt via NMEA serielldata. Problemet med et slikt oppsett? Bare programvaren koster vel godt inne i de 5-sifrede beløpene. Står jo lukket inn også da, selvom det kan være fuktig noen ganger. Har ikke vært et problem enda. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå