Gå til innhold

Laksefiske - krav til utstyr og diverse


wan

Anbefalte innlegg

Jeg begynner omsider å bli lei av å hoppe fra vann til vann for forholdsvis liten og uinteressant fisk. Planen er å gradvis gå over til laksefiske.

 

Spiser kun laks og ørret, så det vil forhåpentligvis øke motivasjonen for å fiske (den har vært laber i det siste). :)

 

Fra før har jeg en Abu Garcia-stang og en Mitchell-snelle, til 1500-2000,- Skal for øvrig ringe XXL og få spesifikasjonene som jeg har mistet. Mener å huske at maks tyngde på sluk er 30 gram. Er det noen laksefiskere der ute som kan si om jeg klarer meg dette utstyret?

 

Må uansett investere i noen fluer og laksesluker.

 

Tips/råd?

Endret av wan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert bra nok. Slukvekt opp til 30g.. stor nok sluk iallefall. Mitchell snellene har jeg ikke prøvd selv, men har sett flere bruke det. Om du får plass til litt snøre og bremsen er jevn er den sikkert bra nok den også.

Er ikke noe vits i å kjøpe nytt når man ikke helt vet om man er tålmodig nok til laksefiske. Kan bli dager, ja også uker, i elvene uten treff..

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Tretti gram burde holde til mindre lakseelver som ikke huser storlaks. Kommer du til å fisk i store elver, bør du definitivt gå til anskaffelse av tyngre utstyr. Disse elvene kan ofte ha stor vannføring, ikke minst stor fisk. En stang med maksimal kastevekt på tretti gram vil da være alt for svak. Lengden på stanga har også en del å si. Man fisker ikke laks med syv fots stang. Jeg har aldri fisket laks selv, men vet at man trenger kraftig utstyr for å kontrollere vill laks i en stri elv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har fisket laks med multiplikator snelle i mange år, ville ikke lurdert en haspel i hele tatt til storlaks. Hør med de i butikken, blir vanskelig å svare på en "Abu stang og Mitchell snelle"

9256622[/snapback]

Du er ondskapsfull om du sender noen ut med en multiplikatorsnelle på første fisketur.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Har fisket laks med multiplikator snelle i mange år, ville ikke lurdert en haspel i hele tatt til storlaks. Hør med de i butikken, blir vanskelig å svare på en "Abu stang og Mitchell snelle"

9256622[/snapback]

Du er ondskapsfull om du sender noen ut med en multiplikatorsnelle på første fisketur.

9261441[/snapback]

bedre at de lærer først som sist. :D, fiska med multiplikator siden jeg var 8-9 år gammel jeg.

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...