death_comes_rippin Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hallo, Pappas bærbare maskin har då tatt kvelden, det er en 4 år gammel Fujitsu Siemens maskin (Amilo D 8820, Pentium 4 2.8ghz ) Maskin er behandlet veldig fint og har ikke vert utfor skader. Har stått på stove bordet i 4 år som Desktop Erstatter. Det som sjedde var at min søster brukte maskinen i rundt 20 min, Hun merket den vart varm og at musen sluttet og fungere, Da hun merket dette drog hun ut kontakten til maskinen (Har stått uten batteri for å ikke skadet batteriet). De ventet til jeg kom hjem og spurte meg va jeg trodde, de hadde ikke prøvd å slå på maskinen etter at de slo den av. Jeg trodde bare windows hadde "føkka" seg litt og at de hadde overreagert da denne maskinen har vert varm fra dag 1. Men når jeg prøver og slå på maskinen hører jeg en høy pipelyd, CD Romen spinner opp ( eller hva jeg skal kalle det ), Men ingen vifte lyd og ingen Logo kommer opp, maskinen er død! ( Med litt lettere ord den booter ikke Så det jeg lurer på er om jeg skal opne opp og se hva som er galt, eller om det fortsatt er garanti på vraket. Takker for alle svar dere gir meg ! Tar forbehold om skrive feil... Lenke til kommentar
dominus Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 for å oppsummere har du en 4 år gammel bærbar som har tatt kvelden. FSC (Fujitsu Siemens Computers) er knallharde på det med 2 års garanti. det beste jeg føler du kan vente deg er å få de til å reparere maskinen til selvkost. 4 år er lang tid. spesielt for en bærbar.. Lenke til kommentar
finfyr Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan lese litt på denne siden. Kanskje en reklamasjon er på sin plass? Lenke til kommentar
dominus Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan lese litt på denne siden. Kanskje en reklamasjon er på sin plass? 9157568[/snapback] den er en fin lov.. men all justis etter den revisjonen det henvises til viser at kjøper må bevise sin uskyld. mao må kjøper bevise at produktet feilet grunnet mangelfull konstruksjon. (har vært gjennom en tilsvarende sak selv med ett kjøleskap...fullstendig tap selv om verkstedet fant at alt var i orden foruten feilen ) Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hallo, Pappas bærbare maskin har då tatt kvelden, det er en 4 år gammel Fujitsu Siemens maskin (Amilo D 8820, Pentium 4 2.8ghz ) Maskin er behandlet veldig fint og har ikke vert utfor skader. Har stått på stove bordet i 4 år som Desktop Erstatter. Så det jeg lurer på er om jeg skal opne opp og se hva som er galt, eller om det fortsatt er garanti på vraket. Tar forbehold om skrive feil...9157411[/snapback] Maskinen kommer inn under definisjonen på forbruksmateriell som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, dvs. at det er 5 års rett til reklamasjon som vil utløse kostnadsfri reparasjon under visse forutsetninger. Jeg tar selvsagt forbehold om at det du skriver er korrekt med hensyn til bruken og det maskinen eventuelt har vært utsatt for. Hvis foreks. din søster holdt maskinen på fanget, noe som kan stenge for luftinntakene som normalt er på undersiden av bærbare maskiner. Eller hvis maskinen er full av støv i viftene vil du kanskje også få et forklaringsproblem. Begge nevnte tilfeller (på litt gamle maskiner) kan føre til overoppheting og etterfølgende havari. Nyere maskiner har innebygd sikring som stenger ned maskinen uten å skade den hvis maskinen blir for varm. Lenke til kommentar
death_comes_rippin Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Ok takker for alle svar! Skal ringe imorgo og stå på litt angående den 5 års rett til reklamasjon. Da Dette er en meget fint behandlet maskin og har egentli ingen grunn til å Dø på den måten. Og hun holdt den ikke i fanget , har stått på et bord. Det med støv i viftene, har ikke sett etter inni maskinen, men det er ingen ting synlig utenfra som indikerer dette. Men det er jo slik at en ikke skal opne disse maskinene og da er det litt vanskelig og se etter støv. Lenke til kommentar
Coney Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan lese litt på denne siden. Kanskje en reklamasjon er på sin plass? 9157568[/snapback] den er en fin lov.. men all justis etter den revisjonen det henvises til viser at kjøper må bevise sin uskyld. mao må kjøper bevise at produktet feilet grunnet mangelfull konstruksjon. (har vært gjennom en tilsvarende sak selv med ett kjøleskap...fullstendig tap selv om verkstedet fant at alt var i orden foruten feilen ) 9157616[/snapback] Feil, les igjen. Utdrag: Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. Kan nevne at jeg har vært ute for det samme med min bærbare. Men fra Dell. Jeg valgte med vilje bort 3 års garanti for å spare ca.3000,- Jeg viste at jeg likevel hadde 5 års reklamasjonsrett med loven i hånd. Så kom dagen da maskinen sluttet å fungere. Ca etter 3 år. Kundesupport sa at jeg bare hadde valgt 1 års garanti og at jeg ikke ville få det reparert. "I Norge har man 5 år reklamasjonsrett" fortalte jeg kundebehandleren. "Det stemmer, vi skal få sendt noen til å se på den" sa han da Saken løste seg uten at jeg måtte krangle ett sekund. Så jeg tror du skal la være å åpne maskinen, og bare henvise til forbrukerkjøpsloven og hva den sier om reklamasjonsrett. Det burde jo egentlig ikke være nødvendig, men firmaer gir deg ingenting gratis. Lenke til kommentar
death_comes_rippin Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Nei har null planer og opne den. Men er det forhandler jeg skal ringe, eller skal jeg ta det opp direkte med Fujitsu? Siden det er reklamasjon det er snakk om er det vel ikke forhandleren sitt ansvar? eller er jeg helt på bærtur nå. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Ok takker for alle svar! Skal ringe imorgo og stå på litt angående den 5 års rett til reklamasjon. 9157824[/snapback] Du trenger ikke å åpne maskinen. Trykkluft på boks får støvet til å forsvinne. Du skal selvsagt ringe forhandleren (les butikken) der du kjøpte maskinen. Hvis forhandleren ber deg gjøre noe annet så er det feil. Edit: Skrivefeil! Endret 28. juli 2007 av vidaremil Lenke til kommentar
death_comes_rippin Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Ok tusen takk for kjempe bra hjelp! Legger sikkert inn en post om hvordan dette utarter seg. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Feil, les igjen. Utdrag: Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. 9157841[/snapback] Forbrukerrådet er uenig med lovforarbeidene og Høyesterett. Tror jeg legger mest vekt på forarbeidene og Høyesterett selv Som regel vil man ikke ha noe problem med dette, da ingen produsenter bortsett fra Apple kjører hardt på at forbrukeren må bevise at det er en produksjonsfeil. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Nei har null planer og opne den. Bra, åpner du den ryker hvertfall garantien, og de kan dermed mene at du har tuklet med den. Du tar kontakt med de du kjøpte maskinen fra. Lenke til kommentar
Radial Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Feil, les igjen. Utdrag: Hvis det nye TV-apparatet eller vaskemaskinen din slutter å fungere tre år etter at du kjøpte det, skal selgeren normalt sett betale reparasjoner etc…. Hvis det er tvil om årsaken til mangelen kan ikke selgeren slippe unna ansvaret ved å hevde at feilen skyldes slitasje eller unormal bruk. Det er selgersiden som må sannsynliggjøre at feilen skyldes forhold du er ansvarlig for. Det vil med andre ord si at dersom selgersiden ikke finner årsaken til feilen må selgeren dekke reparasjonen. 9157841[/snapback] Forbrukerrådet er uenig med lovforarbeidene og Høyesterett. Tror jeg legger mest vekt på forarbeidene og Høyesterett selv 9160202[/snapback] Det er for så vidt korrekt, men man trenger egentlig ikke å vise til forarbeidene og/eller rettspraksis i og med at løsningen følger direkte av loven. Forbrukerkjøpsloven § 18 annet ledd bestemmer at selger svarer for en mangel som viser seg i løpet av de første seks månedene. I denne perioden har selger bevisbyrden for at mangelen skyldes forhold på kjøpers side. Det er en presumsjonsregel for såkalte "mandagsprodukter". Motsetningsvis gjelder det ikke en slik presumsjonsregel utover seks måneder, slik at man da faller tilbake på en vurdering etter alminnelige bevisbyrderegler, og da er det jo kjøper som må dokumentere at tingen har mangel som selger er ansvarlig for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå