tex_nex Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg er veldig usikker på hvilket raid oppsett du får best ytelse av. altså såkalt "speiling" sånn at begge diskene sammarbeider. hva må jeg gjøre for og fikkse det.. har aldri fått det til:P og lurte på om noen kunne gi meg en kjapp guide? er kanskje litt lat som ikke har giddet og lese manualen.. egentlig så vet jeg ikke vilken jeg skal lese. takker for svar Lenke til kommentar
Mathan Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg antar at du har alternativene RAID0 og RAID1. RAID0 kalles striping, og betyr at begge diskene deler belastningen som disk og ytelsen kan gå 80% opp. Jeg sier kan, for det kan komme an på flere forhold. Ryker en disk, er hele RAIDet ditt defekt, dataene er borte. Du får en disk som er like stor som summen av begge diskene, som bør være like. Du kan ha RAID0 med mer enn to disker. RAID1 er speiling. Her skrives alt til begge diskene. Du får ingen ytelsesfordel, men dataene er på begge disker. Ryker en, så har du den andre. Tilgjengelig diskplass er 1/2 av summen av diskene. Ansees som en sikker løsning. Kan bruke mer enn to disker. Andre former for RAID krever enda flere disker og en kontroller som kan styre diskene. Les ved behov. For å sette opp ett RAID0 (best ytelse) trenger du en kontroller (kanskje på hovedkortet ditt) og to like disker. Du velger oppsettet i BIOS, uansett hovedkort. Lykke til. Mathan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå