Utlending Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 "For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns billede, forat han skulde være den førstefødte blandt mange brødre" Romerne 8:29 Bare les det som det står, og tro at det som står her, er sant, begynn å gå denne vei, og opplev at det er sant for deg! Jeg ønsker alle oppriktige mennesker lykke til på veien! Bibelen skal åpne seg etterhvert, når du ber å få hjertets opplyste øyne. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 "For dem som han forut kjente, dem har han også forut bestemt til å bli likedannet med hans Sønns billede, forat han skulde være den førstefødte blandt mange brødre" Romerne 8:29 Bare les det som det står, og tro at det som står her, er sant, begynn å gå denne vei, og opplev at det er sant for deg! Jeg ønsker alle oppriktige mennesker lykke til på veien! Bibelen skal åpne seg etterhvert, når du ber å få hjertets opplyste øyne. Nuts!! Lenke til kommentar
weetos Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 hei! fant denne diskusjonen nå, et par år etter den startet. Jeg kan iallefall svare for hvor "firkanta" min familie er, som er i Smiths Venner. Jeg er det også OG giftet meg med en uomvendt mann/en "utenfra". Jeg har ikke blitt frysi ut på noen måte. Jeg er fortsatt i Smiths Venner og mannen min er med på det han vil av møter o.l. For meg var ikke valget ham eller Gud, og jeg er fortsatt den jeg var. Men det er absolutt ikke vanlig det jeg gjorde, og andre reagerte på det der og da, og mente det ikke var riktig av meg. Noe jeg hadde full forståelse for. Men de respekterte at det var mitt valg og er gode og vennlige mot oss. Mange tror at menighetens "overhode" eller noe sånt styrer våre private familieliv(og oppdragelse) og valg, det er tull. Jeg gjorde det jeg kjente var riktig og hadde fred med i fht mitt personlige liv med Gud, samtidig som jeg hørte på råd fra andre som var glad i meg. Noen av søskna mine gikk ut i ungdomsalderen og noen omvendte seg i 18-20årsalderen og ble. Jeg har god kontakt med dem alle sammen og foreldrene mine er flinke til å samle oss, så vi beholder den gode kontakten. Jeg elsker ikke noen mer eller mindre av den grunn, og det har jeg aldri merket hos mine foreldre heller. Men familier er forskjellige hos oss(i Smiths Venner), akkurat som overalt ellers. mvh lykkelig gift på 8. året :-) ...og hver dag leser jeg litt på www.brunstad.org Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 hei! fant denne diskusjonen nå, et par år etter den startet. Jeg kan iallefall svare for hvor "firkanta" min familie er, som er i Smiths Venner. Jeg er det også OG giftet meg med en uomvendt mann/en "utenfra". Jeg har ikke blitt frysi ut på noen måte. Jeg er fortsatt i Smiths Venner og mannen min er med på det han vil av møter o.l. For meg var ikke valget ham eller Gud, og jeg er fortsatt den jeg var. Men det er absolutt ikke vanlig det jeg gjorde, og andre reagerte på det der og da, og mente det ikke var riktig av meg. Noe jeg hadde full forståelse for. Men de respekterte at det var mitt valg og er gode og vennlige mot oss. Mange tror at menighetens "overhode" eller noe sånt styrer våre private familieliv(og oppdragelse) og valg, det er tull. Jeg gjorde det jeg kjente var riktig og hadde fred med i fht mitt personlige liv med Gud, samtidig som jeg hørte på råd fra andre som var glad i meg. Noen av søskna mine gikk ut i ungdomsalderen og noen omvendte seg i 18-20årsalderen og ble. Jeg har god kontakt med dem alle sammen og foreldrene mine er flinke til å samle oss, så vi beholder den gode kontakten. Jeg elsker ikke noen mer eller mindre av den grunn, og det har jeg aldri merket hos mine foreldre heller. Men familier er forskjellige hos oss(i Smiths Venner), akkurat som overalt ellers.mvh lykkelig gift på 8. året :-) ...og hver dag leser jeg litt på www.brunstad.org ..hvordan er det å leve i ekteskap med en uomvendt mann, som du da i ytterste konsekvens må mene er en synder, og dermed skal dømmes nedenom? Du må jo være lei deg på hans vegne hver dag som går? Lenke til kommentar
weetos Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 hei! fant denne diskusjonen nå, et par år etter den startet. Jeg kan iallefall svare for hvor "firkanta" min familie er, som er i Smiths Venner. Jeg er det også OG giftet meg med en uomvendt mann/en "utenfra". Jeg har ikke blitt frysi ut på noen måte. Jeg er fortsatt i Smiths Venner og mannen min er med på det han vil av møter o.l. For meg var ikke valget ham eller Gud, og jeg er fortsatt den jeg var. Men det er absolutt ikke vanlig det jeg gjorde, og andre reagerte på det der og da, og mente det ikke var riktig av meg. Noe jeg hadde full forståelse for. Men de respekterte at det var mitt valg og er gode og vennlige mot oss. Mange tror at menighetens "overhode" eller noe sånt styrer våre private familieliv(og oppdragelse) og valg, det er tull. Jeg gjorde det jeg kjente var riktig og hadde fred med i fht mitt personlige liv med Gud, samtidig som jeg hørte på råd fra andre som var glad i meg. Noen av søskna mine gikk ut i ungdomsalderen og noen omvendte seg i 18-20årsalderen og ble. Jeg har god kontakt med dem alle sammen og foreldrene mine er flinke til å samle oss, så vi beholder den gode kontakten. Jeg elsker ikke noen mer eller mindre av den grunn, og det har jeg aldri merket hos mine foreldre heller. Men familier er forskjellige hos oss(i Smiths Venner), akkurat som overalt ellers.mvh lykkelig gift på 8. året :-) ...og hver dag leser jeg litt på www.brunstad.org ..hvordan er det å leve i ekteskap med en uomvendt mann, som du da i ytterste konsekvens må mene er en synder, og dermed skal dømmes nedenom? Du må jo være lei deg på hans vegne hver dag som går? Det går utmerket :-) jeg er ikke hans dommer eller anklager, men hans ektefell og jeg elsker ham akkurat som han er. Og han elsker meg som jeg er. Så heldig er jeg! jeg er opptatt av min egen synd og ikke andres, selv ikke hans, selv om vi lever sammen. det er hans sine saker og er mellom ham og Gud. Så enkelt er det. Selv om vi ikke har helt den samme tro, så har vi de samme sunne verdier og er enige om det aller meste. Til syvende og sist er det kjærligheten vi har fått i hjertet som teller ved livets slutt, ikke hva vi har trodd på og meninger vi har hatt. Ref. 1. Kor. 13. Så jeg har fred og glede på både mine og "hans vegne hver dag som går". Jeg vet OG tror det går godt med dem jeg elsker, derfor har jeg det så godt. (Hebr. 11,1.) Noe mer utbrodering tror jeg ikke er nødvendig her. Hvis et så enkelt liv som jeg tilsynelatende har, frister deg, så les mer på www.brunstad.org... mvh meg Lenke til kommentar
RWS Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hvis et så enkelt liv som jeg tilsynelatende har, frister deg, så les mer på www.brunstad.org... mvh meg Og der har vi det igjen, klart og tydelig... Den "jeg er bedre enn andre fordi jeg er kristen". Hvorfor i all verden tror du at du har det noe bedre enn andre? Jeg har også en kone og barn jeg elsker og som jeg trives med og kan ikke skjønne at jeg skulle ha det noe bedre enn naboen, som er kristen, men han syntes helt sikkert, i likhet meg deg, at han er mye bedre som menneske enn meg.. Dette er en gjenganger hos dere kristne har jeg funnet ut, for dette er dere tydeligvis opplært til å tro.... Og dere tror det faktisk fullt og fast også, noe som kommer tydelig til syne i det du skriver.... Så her har du noe å jobbe med tydeligvis, nemlig å komme deg av pidestallen du sitter på. Å tro på et eventyr gjør deg faktisk ikke til noe bedre menneske enn andre, hvis du trodde det Lenke til kommentar
toth Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 jeg er opptatt av min egen synd og ikke andres, selv ikke hans, selv om vi lever sammen. det er hans sine saker og er mellom ham og Gud. Er dere ikke ett? Er det ikke det man blir når man inngår ekteskap? Det er vel en grunn til at ekteskap på tvers av tro er forbudt i mange trossamfunn? At du har et tilsynelatende enkelt liv vil jeg ikke si, det er alltid enklere å ikke forholde seg til en usynlig hersker/dommer enn å gjøre det. Lenke til kommentar
112233445566 Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 (endret) www.brunstad.org Endret 27. juli 2009 av Troende Lenke til kommentar
RWS Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Dette er en gjenganger hos dere kristne har jeg funnet ut, for dette er dere tydeligvis opplært til å tro.... Og dere tror det faktisk fullt og fast også, noe som kommer tydelig til syne i det du skriver.... Så her har du noe å jobbe med tydeligvis, nemlig å komme deg av pidestallen du sitter på. Å tro på et eventyr gjør deg faktisk ikke til noe bedre menneske enn andre, hvis du trodde det No har det seg faktisk sånn at det står skrevet at Gud utvalgte det som ingenting var, det verste på jorden.1.kor 1 26-29 Vi er ikke opplært til å tro noe som helst. Å tro er et valg man tar."Men tror er full visshet om det en håper, overbevisning ting en ikke ser" Hebr.11.1. Det er et håp og en overbevisning om at dette livet er sant og det er veldig vanskelig å ikke tro på det når man ser de som har gått foran, hvor lykkelig de er. Dette gjør at eg og vil leve dette livet og bli jesu disippel. Det kan godt hende at du føler deg lykkelig i ditt liv utenfor menigheten men eg har prøvd meg utenfor og eg fant ingen lykke der. Derfor tror eg fullt og helt på det som står i bibelen og det som forkynnes på møtene av brødre og søstre som har stått i denne kampen og vunnet seier. Og eg har smakt den gleden man får av å seire over fristeler, og kjent den kraften som man har til rådighet hvis man bare oppgir hele sitt liv til Gud og lar han styre livet. "Derfor sier jeg eder: Vær ikke bekymret for eders liv, hvad I skal ete og hvad I skal drikke, eller for eders legeme, hvad I skal klæ eder med! Er ikke livet mere enn maten, og legemet mere enn klærne? 26 Se på himmelens fugler: De sår ikke, de høster ikke, de samler ikke i lader, og eders himmelske Fader før dem allikevel. Er ikke I meget mere enn de? 27 Og hvem av eder kan med all sin bekymring legge en alen til sin livslengde? 28 Og hvorfor er I bekymret for klærne? Akt på liljene på marken, hvorledes de vokser: de arbeider ikke, de spinner ikke; 29 men jeg sier eder: Enn ikke Salomo i all sin herlighet var klædd som en av dem. 30 Men klær Gud således gresset på marken, som står idag og imorgen kastes i ovnen, skal han da ikke meget mere klæ eder, I lite troende? 31 Derfor skal I ikke være bekymret og si: Hvad skal vi ete, eller hvad skal vi drikke, eller hvad skal vi klæ oss med? 32 For alt slikt søker hedningene efter, og eders himmelske Fader vet at I trenger til alt dette. 33 Men søk først Guds rike og hans rettferdighet, så skal I få alt dette i tilgift! 34 Vær altså ikke bekymret for den dag imorgen! for den dag imorgen skal bekymre sig for sig selv; hver dag har nok med sin egen plage."Matt 6 25-34 Har du en egen mening eller remser du opp bibelvers til alle du møter? Isteden for å svare meg dekker du deg bak bibelvers, som i god gammel kristen ånd kan tolkes lik fanden leser bibelen! Intetsigende vissvass er hva du svarer meg med... Kan du ikke heller svare på hvorfor dere faktisk tror at dere er bedre enn andre da? For det skinner veldig klart i mellom på den siste kommentaren der, at hvis vi ville bli som deg så se brunstad.org..... Og dette har jeg ikke bare fra deg, men fra mange kristne. Bibelvers er sikkert sannhet for deg, men det er altså ikke det for meg. Jeg er en enkel sjel som klarer meg med enkle svar, ikke vissvass tekster fra ei eldgammel bok, de er jeg litt allergisk mot fordi de har en tendens til å bety både ditt og datt og er fælt skjelden entydige.. Lenke til kommentar
svampegreen Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Jeg er oppvokst i Smiths venner, eller Den Kristelige Menighet som det egentlig heter. Jeg har prøvd å være utenfor noen år også. Det førte til at jeg ble ulykkelig, tom og fikk aldri fred i mitt sinn. Jeg vet at dette er det rette for meg fordi jeg alltid er lykkelig. Jeg føler jeg har en mening i livet og jeg ville levd dette livet om så Gud ikke fantes. Jeg er så utrolig takknemmlig for at jeg får oppleve dette. Dette er et meget interessant liv! Jeg har prøvd det meste i verden, og vet dere, det brakte meg ingen verdens ting. Jeg bare sto med en følelse av at jeg ville ha mer og mer. Fikk aldri nok. Ble aldri lykkelig. Aldri fornøyd. Opplevde å bli såret gang på gang. Skuffet. Nei, som sagt, dette er livet for meg. Hva andre gjør får være opp til dem. Jeg er evig takknemmlig for at jeg valgte dette. Jeg er i dag en jente på 20 år, har det helt fantastisk. Igjennom DKM har jeg fått oppleve land som Russland og Brasil, og neste år skal vi til USA. Jeg har fått oppleve aktiviteter som OC (www.outdoorchallenge.no), jenteturer, knytte sterke vennskapsbånd med ungdommer verden over og få erfaringer innenfor salg, logistikk, mediedesign, arbeide med barn og unge osv osv. Og aldri har mine foreldre eller min menighet sett ned på meg den tiden jeg var ute, eller utstøtt meg. De var alltid snille. Lenke til kommentar
Dwight Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) Til trådstarter: Jeg ventet i 1 år på å gå ut av menigheten på grunn av jeg var redd for utfallet. Til slutt orket jeg ikke mer, så jeg sa i fra at jeg ville ut. Reaksjonene var blandet, de fleste ønsker meg tilbake og sender meg derfor meldinger og bibelvers for å prøve å få meg tilbake. Veldig irriterende. Men jeg har ikke blitt utstøtt på noen måte. Jeg skriver litt om meg, og hva som har fått meg til å forlate Smiths Venner, og legger også til noen spørsmål. Fint om noen tar seg tid til å svare --- Jeg er også oppvokst i Smiths Venner, men jeg vil føye meg i rekken blandt dem som ikke har kommet tilbake etter dem har gått ut. I min barndom og tidlig ungdom vokste jeg opp med et kristenhjerte med bare Gud i mitt hjerte. Jeg "seiret over synden" som det heter, og levde et ganske bra liv i forhold til Smiths Venner standard. Jeg hadde egentlig banet en vei i kristenlivet som så ut til å gå veldig godt. Helt til det sa klikk og jeg forsvant ut. Det startet da jeg var rundt 17år, og jeg begynte å tenke på Smiths Venner er og hvorfor jeg skal være i Smiths Venner. I menigheten lærte vi at Gud jobbet gjennom Johan Oscar Smith (grunnleggeren) og ved det dannet Smiths Venner. Det første hinderet mitt ble: Hvorfor han og hvorfor etter så lang tid? Gud var vel sist "aktiv" på jorden på jesutider. Så etter 1900 år med stillhet og se elendigheten vokse, finner han ut: "Nei, nå må vi, gjøre noe her. La oss jobbe gjennom denne karen her (Smith)". I løpet av 100 år har gud klart å få med seg 30 000 i denne menigheten. Man kan vel umulig si at gud har vært vellykket i forhold til tidligere (gamle testamentet). Fiasko. Her skal jeg frem til: Hvorfor jobber Gud så tregt? Om han vil ha mange i menigheten som absolutt skal være den rette, hvorfor er ikke budskapet spredd raskere? Det var slik jeg tenkte da. Jeg følte jeg hadde kommet på et viktig område, og ville vite mer. Jeg satte meg ned og tenkte mer på Smiths Venner og kristendommen. Det jeg tror Smiths Venner er korrektene med, er å forstå bibelen. Dem er helt utrolige med den og lever helt etter den. Om det finnes en Gud og kristendom er det riktige, er nok dem på god jord. Men så var det bibelen da. Boken er gammel, mange hundre år. Hvorfor skal vi leve etter denne i dag? og er den korrekt? Smiths Venner stoler blindt på denne. Uten bibelen forsvinner mange religioner. Jeg satte meg ned og gransket litt i bibelen. Nei jeg leste ikke bibelen, men fra andre som hadde lest bibelen. Det er så mye jeg kunne skrevet om dette, så mye at jeg ikke gidder. Men hovedbudskapet og det som går igjen flere ganger, er at Bibelen ikke er vitenskapelig korrekt på flere måter. Flere ting beskrives som mirakler av Gud i bibelen, men om vi forsker på dette, kan vi finne helt naturlige årsaker for "miraklene". Vi har f.eks. Mann som overlever i en hval, noahs ark, splitte opp havet, Jericho, osv. Bibelen er for det meste bygd på påstander, og man må tro på det uten noe bevis. Vitenskap går for hard fakta. Hva er mest troverdig? Men hvem skrev egentlig bibelen? I Smiths Venner er det Gud som har snakket til menneskene, og dem skrevet det ned. Det snakkes generelt lite om opprinnelsen og troverdigheten til bibelen, det er på en måte "det bare er slik". Så jeg tenkte jeg da skulle prøve å finne ut mer om dette. Da fant jeg en veldig god YouTube Serie: Who Wrote The Bible? (12 episoder) Konklusjon på serien: Den ble skrevet av flere forskjellige, den har blitt korrigert flere ganger, og justert. Hendelsene som skjedde i bibelen stemmer ikke overens med steder i verden, årstall bommer. + masse mer. Fantatisk serie. Anbefales!! Anbefaler alle i Smiths Venner å se den serien. Til deg som er i Smiths Venner. Svar på dette: Hvorfor skal jeg være i Smiths Venner? Hvorfor skal jeg være Kristen? Av alle de religionene i verden, hvorfor er Smiths Venner den rette? Jeg skal ikke ha svar som: - Jeg blir lykkelig i Smiths Venner. Og alle de andre blir det. - Vi kan se det på de lykkelige eldstebrødrene og eksemplene i menigheten. - Man må ha full troens ånd. Da ser man hvorfor. Det er bare piss. Det er ikke rart dere er lykkelige. Bare tenkt dere om. Tror du ikke et hvilket som helst annet samfunn som er lukket fra andre ting, og bare gjør ting sammen, og har en ting til felles, - er lykkelige? Dere legger opp til at alle skal være lykkelige. Ikke rart dere er lykkelige. Det er ikke en Gud som styrer lykken, dere lager den selv - og det kan alle andre også.. Til dere som er i menigheten og som har vært "ute i verden", men har kommet tilbake. Når du gikk ut, trudde du fortsatt på Gud da du var ute i verden? Jeg er klar for debatt og håper flere i Smiths vil tre frem og lage en god diskusjon. (dette ble på en måte mot religion i samme slengen da) Hilsen gla Atheist Endret 19. mai 2009 av gla_ateist Lenke til kommentar
Johnny_B Skrevet 19. mai 2009 Del Skrevet 19. mai 2009 (endret) , + 1 Endret 19. mai 2009 av Johnny_B Lenke til kommentar
idaveldman Skrevet 14. juli 2009 Del Skrevet 14. juli 2009 Jeg vet en del om Smiths Venner. Hvis dere lurer på noe, gjør dere lurt å i besøke den offentlige siden deres, www.brunstad.org Lenke til kommentar
GRendal Skrevet 17. juli 2009 Del Skrevet 17. juli 2009 Hmmm, er sikkert mange bra damer som blir holdt i tau av foreldre osv i denne menigheten....slipper man jo stå i kø for å prate med henne på byen og....Her er muligetene til stede, mulig jeg melder meg inn :!: :!: Lenke til kommentar
bottolf-75 Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Det er riktig at det finnes en del bra damer i dkm, men for å få snøret i bunn vil det nok kreve en hel del tolmodig innsats for deg. Dvs: * Aktivt medlemskap. Dvs deltagende på dkm-aktiviteter. * Jenter foretrekker gutter som viser ved sin ferd troskap i menighetsarbeidet. * Helst aktiv i barne- og ungdomsarbeid. * Aktivt deltagende på møter, dugnad og positive holdninger for menighetsarbeidet. Som ny medlem utenfra blir ikke dette lett for deg uten masse av iver og engasjement for det som skjer i dkm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå