112233445566 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) www.brunstad.org Endret 27. juli 2009 av Troende Lenke til kommentar
Yfirvaldr Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Etter mitt skjønn virker Kåre som en maktsjuk leder, selv om han tydeligvis pakker det godt inn. Det gjelder forøvrig Roar Schinnes og Bjørn Nilsen også. Blei forresten litt småkvalm av Kåres biografi. Lenke til kommentar
112233445566 Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 (endret) www.brunstad.org Endret 27. juli 2009 av Troende Lenke til kommentar
Yfirvaldr Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Etter mitt skjønn virker Kåre som en maktsjuk leder, selv om han tydeligvis pakker det godt inn. Det gjelder forøvrig Roar Schinnes og Bjørn Nilsen også. Blei forresten litt småkvalm av Kåres biografi. Menigheten(og Kåre) er ofte blitt kritisert for blandt annet at Kåre har sagt at hvis det er noen som vil at det skal være annerledes i menigheten og at vi bør løsne litt på båndene og tøye strikken, at de bare kan gå. Hvis dere tenker dere litt om så er jo dette ganske naturlig. Hvorfor skal vi endre det vi forkynner til noe som ikke samsvarer med bibelen? Dette forklarer kanskje hvorfor noen mener at han ka virke "maktsyk". Menigheten ønsker ikke å ha noen som vil endre det som forkynnes og det gjøres mye for at det ikke skal skje heller. Menighetens forkynnelse har vært det samme helt siden den ble startet. Men ting er i hvertfall noe mer liberalt i dag. Ser hele tida DKMere(bortsett fra noen av mine søskenbarn i DKM) som går i bukser når de er jenter, og er mye mer "verdslige" på det settet. Bare se på Bekkevold. Flere velger også å forlate samfunnet enn før, noe som viser at opplysning alltid hjelper til. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Tror nok det at en som er teolog og som er utdannet innen for temaet kristendommen, har litt mere peiling på om menigheten er innenfor kristendommen eller ikke, enn hva dere har. En svale gjør ingen sommer, for å kunne dra en konklusjon her bør en ha en vitenskapleig konsensus, at èn person innen et fagfelt uttaler seg om noe betyr ikke at vedkommende har rett, for dette kreves et signifikant flertall innen det aktuelle fagfeltet. For meg er det litt rart at du tror på alle forskere og vitenskapsmenn som har sine meninger om hvordan vi alle ble til. Det er fremdeles bare vanlige mennesker som kommer med sine meninger og eg tviler på at du faktisk har satt deg inn i teoriene deres og faktisk sett om det kan være noe sannhet bak det. Her tar du grundig feil, jeg har en ganske anstendig samling fagbøker i astronomi, kosmologi, nevrologi og psykologi samt mer populærvitenskaplige bøker omkring evolusjon, kvantefysikk og andre mer multidisipline som går inn på historie, filosofi, arkeologi og mye annet. I tillegg har jeg en ganske grei utdannelse som ga meg innsikt i mye fiffig matematikk, enkel kvantefysikk og en hel del kjemi samt en meget god forståelse av den vitenskapelige metode for å nevne noe. Ellers er jeg fulltidsgeek og leser det jeg kommer over av vitenskapelig materiale når jeg kan det, hehe Så jo, jeg har meget godt grep om mye innen vitenskap og har en god og tildels meget god forståelse for oppbygninigen av diverse teorier. Angående sannhet kan en aldri si noe med sikkerhet, men en kan lett få sannsynlighetsberegninger for det aller meste og i praksis er det slik at ting som gravitasjon og evolusjon kan anskues som fakta. Teoriene omkring mekanismene som styrer prosessene er det som forskes på, men nå er det stor forskjell på en vitenskapelig teori og bruken av ordet teori i dagligtale, det er her misforståelsen ligger. De fleste skjønner ikke betydningen av ord i vitenskapelig kontekst og drar forhastede konklusjoner som at det er "bare" en teori, vel, mitt svar er da, hopp ut fra 20, etasje så får du fort nok vite betydningen av ordet teori hva gravitasjon og andre vitenskapelige teorier angår Hva så med deg, har du plukket opp materiale som omhandler ett eller flere tema som du lurer på? Noengang fundert på hva som skjer i solas kjerne en mrd år fra nå, hvor langt lyset fra Pleiadene har reist, hva tarantula tåken består av, hvordan vår kontekstuelt baserte hukommelse interagerer med instinktive og vurderingsbaserte handlingsmønstre og de pussige konsekvensene av dette kan bli? Selv syes jeg sånt er knallartig å grave seg ned i. Anbefaler Quirkology av Richard Wiseman - helt nøytral bok hva religion eller mangel på sådan angår, men et kanllfint vindu inn til verden av hvordan vi fungerer (eller ikke fungerer) på det psykologiske plan Lenke til kommentar
112233445566 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) www.brunstad.org Endret 27. juli 2009 av Troende Lenke til kommentar
112233445566 Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) www.brunstad.org Endret 27. juli 2009 av Troende Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 På samme måte som du er opptatt og elsker det du gjør, er eg opptatt og elsker menigheten og dens forkynnelse så vær så snill og la oss leve i "uvitenhet" og slutt og plag oss med alt mulig vitenskapelig vissvass. La oss leve våre liv og så kan dere leve deres liv. Skjønner fremdeles ikke hvorfor du absolutt vil ha oss ut av menigheten. Hva vi velger å gjøre i livet har du absolutt ingenting med og skjønner ikke helt hvilken fordel du har av at menigheten ikke eksisterer. Har vi virkelig gjort deg så mye gale?? Om dette var myntet på meg vil jeg bare si; aldeles greit at folk tror så lenge de ikke påvirker samfunnet negativt ved å spre irrasjonalitet og hevder ting uten at dette er begrunnet i empiri, eller annen god bevisførsel. Hva er forresten vitenskapelig vissvass? Er du motstander av vitenskap bør du straks kaste alt av moderne hjelpemidler og flytte inn i en hule, uten vitenskap hadde du ikke kunnet skrive innlegg på forum, ikke kokt vann på en elektrisk komfyr, ikke kjørt bil og du ville heller ikke fått god medisinsk behandling, i det heletatt ville en vært i middelalderen uten vitenskap. Personlig mener jeg all irrasjonalitet er av det onde da det ikke er produktivt og fremmer ignoranse, noe som igjen leder tanken hen på tilstander som rådde for 500 år siden. Hva er det som skremmer deg ved å faktisk ta til deg fakta om verden du lever i? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 (endret) Hva er forresten vitenskapelig vissvass?Er du motstander av vitenskap bør du straks kaste alt av moderne hjelpemidler og flytte inn i en hule, uten vitenskap hadde du ikke kunnet skrive innlegg på forum, ikke kokt vann på en elektrisk komfyr, ikke kjørt bil og du ville heller ikke fått god medisinsk behandling, i det heletatt ville en vært i middelalderen uten vitenskap. Personlig mener jeg all irrasjonalitet er av det onde da det ikke er produktivt og fremmer ignoranse, noe som igjen leder tanken hen på tilstander som rådde for 500 år siden. Hva er det som skremmer deg ved å faktisk ta til deg fakta om verden du lever i? Nå tar du innlegget mitt helt ut av sammenhengen. Det blir litt sånn barnslig. Her snakker vi om hvordan vi alle ble til. Hvor er det jeg ikke generaliserer eller skiller mellom det du hevder og religion generelt? Hvor er det jeg tar ting ut av kontekst? Tvert i mot er det du som ikke ser sammenhengen og hva legger du i uttrykket "hvordan vi alle ble til"? Abiogenesis? At materien vi består av oppsto i fusjonsprosesser i stjerner? Mener du at alle som er medlem av DKM ikke er produktive? Slettes ikke, det jeg mener er at det har en begrensende effekt så snart en kommer i kontakt med viten som går på tvers av doktrine. Det jeg mener er at de som sprer irrasjonalitet bidrar til økende ignoranse i samfunnet, dette gjelder alle religioner, new age tilhengere, "synske" og generelt sett alt som hevder det finnes noe supernaturlig. Det er ingen ting som skremmer meg, men eg ønsker ikke å bli som dere. Selvmotsigelse. Du er åpenbart skremt av det faktum at all viten vi har i dag står i sterk kontrast til det som enhver hellig bok hevder. Og hvordan "er" vi? Synes du det er ille å faktisk forholde seg til ting fra et naturalistisk perspektiv? Og det virker det som om dere ikke klarer å godta. Snakk om hvem som er maktsyke her. Vi er alle helt vanlige mennesker som går på jobb hver dag og gjør vår del av det felles ansvar vi har i verden. Vi går på skole og kjøper det vi trenger akkuratt som dere. Eneste forskjellen er at vi snakker litt annerledes og har litt andre meninger. Jotakk, jeg kjenner og omgås flere som er religiøse og vet at det ikke legger hindringer i veien for at en kan være deltagende i samfunnet. Det er bare det at når en kommer til et visst punkt så stopper det opp, f.eks når det gjelder abort, godtakelse av homofile, stammcelleforskning, korrekt forståelse av historie, at mennesker som art kun er en 5. generasjons ape og mye annet. Som sagt, det er en begrensende faktor. Skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig å akseptere. Kan du akseptere at vi som art kan ses på som en 5. generasjons ape og at våre nærmeste evolusjonære slektninger er bonobosjimpanser? Ikke? Da skjønner du det kanskje. Dette er et faktum, men irrasjonaliteten hindrer deg i å akseptere solid bevisførsel til fordel for overtro. Ødelegger vi hele verden? Det er nok mange andre ting som kommer høyere på listen når det gjelder å skade samfunnet. Uansett så gjør vi så godt vi kan for å ikke støte andre, men vi vil aldri gi etter for slike som dere!! Det er ikke dere, men religion generelt sett som er et onde. Hva deres sekt angår spesielt er det de momentene som går på tvers av allmennkunnskap og viten om hvordan ting faktisk forholder og ignoransen som fremmes gjennom inndoktrinering jeg ikke kan akseptere. Hva er det å gi etter for? Er det et tap å faktisk tilegne seg kunnskap? Kan virkelig det å fremme fakta være støtende? Og hva er det du anser som "vitenskapelig vissvass"? Endret 14. desember 2008 av Jalla Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ser at du flere ganger nevner at vi her snakker om religion generelt. Hvorfor er da overskriften: Smiths Venner, firkantet? Hvis du vil diskutere religion generelt så er eg ganske sikker på at det finnes mange andre diskusjonsforum her inne. Jeg måtte presisere at noen betraktninger angår religion generelt sett og ikke en avart spesielt for å ungå misforståelser. Hvordan i all verden kan du komme her og si at eg er skremt når eg nettopp har sagt at eg ikke er det?! Eller har du mer peiling på hvordan eg har det enn meg selv? Årsaken er utsagnet "men eg ønsker ikke å bli som dere", mulig jeg misforsto, isåfall beklager jeg dette. Når det gjelder homofili så har eg personlig ingenting imot de som velger å være homofile men det strider mot det som vi lærer og det som faktisk er naturlig. Hvilke kriterier har du for å avgjøre om noe er naturlig? Homofili er en meget vanlig sak i naturen, ikke bare blandt mennesker. Det er absolut ikke tap og tilegne seg kunnskap men for meg så er det tap å gi slipp på den utrolige muligheten eg har til å bli en jesu disippel og bli av jesu brud. Og det er noe som eg ikke vil gi slipp på. Helt greit, men hvordan stiller du deg til kunnskap som går på tvers av det dine hellige skrifter påstår er sant? Forkaster du det som i all praksis er å regne for fakta til fordel for det som rett og slett ikke er sant på grunn av gamle myter? Lenke til kommentar
Yfirvaldr Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Ser at du flere ganger nevner at vi her snakker om religion generelt. Hvorfor er da overskriften: Smiths Venner, firkantet? Hvis du vil diskutere religion generelt så er eg ganske sikker på at det finnes mange andre diskusjonsforum her inne. Hvordan i all verden kan du komme her og si at eg er skremt når eg nettopp har sagt at eg ikke er det?! Eller har du mer peiling på hvordan eg har det enn meg selv? Når det gjelder abort så er dette opp til hver enkelt, men vi ser på ethvert barn som en Guds gave og så får hver enkelt person ta en avgjørelse utifra det. Når det gjelder homofili så har eg personlig ingenting imot de som velger å være homofile men det strider mot det som vi lærer og det som faktisk er naturlig. Det er absolut ikke tap og tilegne seg kunnskap men for meg så er det tap å gi slipp på den utrolige muligheten eg har til å bli en jesu disippel og bli av jesu brud. Og det er noe som eg ikke vil gi slipp på. En velger ikke å være homofil. Man velger bare å praktisere den, altså være seg sjøl. Det finnes mange homofile i Smiths Venner, men det betyr ikke at de nødvendigvis er lykkelige med å skjule seg sjøl. Homofili er helt naturlig, og hvem man forelsker seg i er helt likegyldig. Kjærlighet er kjærlighet. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Hva gjør at du kan hevde at det ikke handler om "blind tro"? "Tro er full visshet om det som håpes, overbevisning om det som ikke ses." - Hebreerbrevet 11,1 Eg gjentar: "Tro er FULL VISSHET om det som HÅPES, OVERBEVISNING om det som IKKE SES." - Hebreerbrevet 11,1 Det er som Jalla sier, blind tro ER farlig og ødeleggende..... Når halvparten av de såkalte "syndene" det står om i bibelen bryter med alt som faktisk ER naturlig blir det rart at en som tror så sterkt som troende her ettersigende gjør å fortelle oss hva som er naturlig...... og ikke.... Lenke til kommentar
Megaton Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Åhhh, vær så snill, RWS... Klarer du ikke å hold kjeft om alt det dere "FALRIG, UVITENDE, HJERNEVASKET" greiene? Du drar det opp igjen gang etter gang! Nå må du klare å skrive noe annet! Lenke til kommentar
RWS Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Åhhh, vær så snill, RWS... Klarer du ikke å hold kjeft om alt det dere "FALRIG, UVITENDE, HJERNEVASKET" greiene? Du drar det opp igjen gang etter gang! Nå må du klare å skrive noe annet! Blind tro ER farlig! Du klarer kanskje å argumentere for noe annet? Lenke til kommentar
Utlending Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Jeg er ikke sikker om forumet blir lest enda, men kan ikke ti stille når jeg leser alt dette om EN HEL GRUPPE som jeg er lykkelig å tilhøre! Når du sier noe om "de norske", at de er så ditt eller datt, da kan det hende at du tar feil om de fleste, men noen er "ditt eller datt" selvfølgelig. Alle deltagere i våre møter er der fordi de vil høre Guds ord og vil få hjelp for deres egne liv, og jeg antar at de får dette, jeg gjør det iallfall. Dette er nettopp grunnen til at jeg velger å bli her, sammen med min familie. Vi er en gruppe av mennesker, med alle våre feil og karakter, men det som binder oss sammen er troen at Gud vil forvandle oss etter sitt bilde. Så lenge jeg får hjelp her, fortsetter jeg med å være her, og investere mine penger og krefter. Og ærlig talt, så vet jeg ikke hvorhen jeg ellers skulle.... Lenke til kommentar
RWS Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 ... snipp.... Blir rett og slett for dumt... Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Jeg er ikke sikker om forumet blir lest enda, men kan ikke ti stille når jeg leser alt dette om EN HEL GRUPPE som jeg er lykkelig å tilhøre! Når du sier noe om "de norske", at de er så ditt eller datt, da kan det hende at du tar feil om de fleste, men noen er "ditt eller datt" selvfølgelig. Alle deltagere i våre møter er der fordi de vil høre Guds ord og vil få hjelp for deres egne liv, og jeg antar at de får dette, jeg gjør det iallfall. Dette er nettopp grunnen til at jeg velger å bli her, sammen med min familie. Vi er en gruppe av mennesker, med alle våre feil og karakter, men det som binder oss sammen er troen at Gud vil forvandle oss etter sitt bilde. Så lenge jeg får hjelp her, fortsetter jeg med å være her, og investere mine penger og krefter. Og ærlig talt, så vet jeg ikke hvorhen jeg ellers skulle.... Han vil forvandle oss etter sitt bilde?? Hva fabler du om? Har han ikke alt gjort det? "And Elohim created man in His image, in the image of Elohim He created him" וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ (Gen 1:27) Æsj da, det var elohim det, og ikke jaheve... jaja, er så mange guder som går under gud i bibelen så det er ikke altid like lett å holde styr på hvem som gjorde og sa hva... RWS: Ja, det blir rett og slett for dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå