Gå til innhold

Smiths venner, firkanta?

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

hei...

er selv i Smiths Venner og føler kanskje du legger alle oss under en kam.. Forde om familien til kameraten din ikke godtar en kjæreste utenfor Smiths VEnner vil det ikke si at ikke alle gjør det. De fleste foreldre jeg vet om i menigheten respekterer barnas valg om å ikke være med i DKM og elsker dem jo fremdeles like høyt som de alltid har elsket dem. Og dette med å utfryse folk og ikke være glad i dem lenger er jo en synd og vi tror på seier over synd derfor er det feil å ikke elske din barn fordet om de har tatt en annen vei enn deg selv. Det er fatisk et hot tema dette med at vi utfryser folk som har gått ut av DKM.. Skal prøve så godt jeg kan å forklare dte jeg tror er grunnen til at folk føler seg ytfryst.. Det som binder oss i DKM sammen er jo vår felles tro, og det er jo det som er vår interresse. Når en person mister denne troen er det jo ganske naturlig at man ikke lenger har så gOD kontakt som man hadde før for denne felles interessen er der jo ikke lenger. I tillegg tar veldig mange av de som har gått ut avstand fra oss for de fleste vil ikke ha noe mer med oss å gjøre men at vi utfryser folk det er helt feil.. Vi respekterer folk for den de er uansett livssyn. Når det gjelder Dette med å gifte seg med en som ikke er i DKM så er det ett vanskelig spørsmål jeg vet om endel som er i DKM og som er gift med noen som ikke er det og det er opptil deg selv om du vil det ellr ei.. Ble litt sjokkert når jeg så at Han kameraten selv ikke er i DKM og foreldrene hans erø.. han har jo lov til å gjøre hva han vil og han må jo være selvstendig nok til å kunne si til sine foreldre at han vil være sammen med denne jenta og det burde hans foreldre godta.. Jeg svarer gjerne på spørsmål angående min tro og DKM(som det forøvrig heter:P)

Lenke til kommentar

På hjemmesiden til denne menigheten heter det at:

Valg av ektefelle - bryllup

Vi har det ikke annerledes i så måte enn folk flest i vår vestlige kultur: valg av ektefelle er en høyst personlig og privat sak.

Men det blir jo naturlig å velge ektefelle som har samme livssyn og hovedinteresse som en selv, og derfor finner de fleste unge seg ektefeller innen menigheten.

Svært ofte har man jo også fått inngående kjennskap til den man er blitt glad i. Selv om de aller fleste finner seg ektefelle i menigheten finnes det også ektepar hvor bare den ene part er med i menigheten. Når to har funnet hverandre, inngås det forlovelse.

Om valg av ektefelle er en privatsak, så er feiringen noe som menigheten gjerne tar del i. Bryllupsfester blir som regel menighetsfester med mange tilreisende venner og slekter til stede. Vi gleder oss med brudeparet, og festen benyttes til taler og sang, oppmuntringer og gode ord til de nygifte.

Virker som det er de aktuelle foreldrene, og ikke trossamfunnet, som er problemet her..

http://www2.brunstad.org/eway/default.aspx...:0:4951:4:::0:0

Endret av JLa
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Lurte bare på noe angående hva det innebærer å være medlem av smiths venner. :hmm:

Kjenner en fyr som har funne seg ei jente som han har blitt veldig glad i, men etter flere måneder så har hun enda ikke vært hjemme hos han da.

Så jeg spurte han bare en dag hvorfor, så svarte han at foreldra var medlemmer av smiths venner. Fikk et lite skjokk jeg, i og med at det her viste jeg jo ingenting om, til tross for at familiene våre på tvers har hengt sammen helt siden vi var små.

Jeg skjønnte jo ikke helt problemet i det hele, men fikk forklart at siden foreldrene/han fyren var 'medlem(?) i det her, så kunne han bare finne seg ei ann jente som var i smiths venner, åsså måtte de forlove seg å ikke være sammen :ermm:

Sånn rimelig forvirret, oppfatta sikkert noe feil og, syns så synd på han da han fortalte det. Virka som han sleit litt.

men til grunnen hvorfor han ikke kunne fortelle foreldrene om dette forholdet:

Han bor enda hos foreldrene og er ganske avhengig av økonomisk støtte enda.

Om han forteller foreldrene om at han har funnet seg ei som ikke er i smith's venner så ville vist familien fryse han ut. Å han ble helt utmeldt av alt som hadde med familien å gjøre. :dontgetit:

Er denne religionen(?) Virkelig så firktanede med så mange rare regler eller det bare jeg som har feil tolket absolut alt, og at det bare er han vennen min som har en litt firkantet familie? :ph34r:

skjønner ikke hvordan foreldre/ familie kan fyse ut sitt eget kjøtt og blod bare fordi de har andre meninger og følelser :hmm:

sånt gjør meg så pist! :mad:

Lenke til kommentar

En klassekamerat av meg ville melde seg ut av DKM. Han gjorde det. Da fikk han beskjed å flytte ut, og fikk ikke ha kontakt med brødrene/søstrene sine. Resten av familie har gjort det klart at de ikke vil ha noe med ham å gjøre.

Jeg må si at det er tøft å plutselig stå HELT ALENE, når ikke familien din støtter deg.. huff jeg syntes synd på ham.

Han har heldigvis klart seg bra. Fått seg kjæreste, kjøpt seg hus.. osv...

Men er Dere ikke enig at å bli fryst ut av familie er fryktelig ?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Det jeg ikke forstår helt er vel. Hva er Gud for dem?

Følger de bibelen?

Liksom, viss de er villige til å fryse ut sin egen sønn, fordi han har funnet kjærligheten i sitt liv :dontgetit:

Hvor ble det av alt det som står i bibelen om at man skal tilgi?

Jo! en ting til, hvor kommer "smith" inn ?

JA vi følger bibelen og det stemmer ikke som du her nedenfor sier at vi ignorerer deler av den. Den blir brukt som en lærebok og rettesnor til hvordan vi skal leve livet vårt. Og vi heter egentlig ikke Smiths Venner heter DKM den kristelige menighet. Smith grunnla menigheten våres. Gud for oss er akkurat like viktig som for alle andre Kristne. Og for de som tror det er vi ikke en sekt.

Lenke til kommentar

Har vært medlem av Smith "light" og denne menigheten er mer konservativ og firkanta enn DKM. Forlot den på grunn av legninga mi og sneversynte mennesker. DKM har ihvertfall forandra seg mye de siste åra, noe til det verre, annet til det bedre(lite dog).

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
***, så lenge det ikke påvirker din personlige tro.

Merkelig, en skulle nesten tro, ut i fra det du her skriver, at de styrer HVA du skal tro.... :hmm:

Er det sånn at hvis du sier du tviler og ikke vil være med lenger så kutter de deg av (vel og merke etter først å ha satt i gang div trussler og sanksjoner?)

PS: Jeg har ei venninne som gikk ut av DNM for ilitt over et år siden, så jeg VET hvordan og hva de gjør med "frafallende" medlemmer.... Vil bare høre dette av deg Megaton... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjønner ikke hvorfor dere på død og liv skal gjøre det svart-hvitt.

Innen alle trossamfunn er det individuelle meninger, noen familier tar utmeldelse veldig alvorlig, andre ikke fullt så mye

Jeg stiller meg egentlig temmelig nøytralt til DKM, det er et trossamfunn med en sterkt bånd medlemmer imellom, det koster en del å være med men til gjengjeld får du utrolig mye hjelp - Ulikt det man kan so NOE annet sted i verden kansje utenom stammer i Afrika...

Broren min driver å pusser opp huset sitt, en på jobben hans som er medlem av DKM tilbød at han og 11 andre (bl.a. fagmenn) kom å la taket hans for en billig penge.

Det ble gjort på en dag, flott jobb, og han sparte penger, ren gavmildhet kan du si.

Slikt står det respekt av!

Samtidig mister de en god del poeng i boka for noen av tingene de holder på med..

F.eks. dette med utfrysning som er mer utbredt enn det Megaton og Angel prøver å vise, iallefall utifra de tilfellene jeg har vært borti.

Men jeg kan tenke meg dtte er på vei bort, før var det også sånn at jenter ikke trengte utdannelse etc, de hang litt etter DNK i så måte, men nå tar jenter både ingeniørutdannelse, fagbrev, blir leger osv.

Jeg tror mye ligger i fordommer mot et samfunn som har en relativt kjip historisk bakgrunn og er nokså innelukket, vi vet jo alle hvordan folk flest reagerer på lukede samfunn.

Area 51? ALIENS!!!!! Fordi vi ikke vet hva som er der!!! :p

Fetteren min giftet seg nylig med en jente i DKM, han er punk-rocker, de kommer overens med menigheten helt okay ;)

Lenke til kommentar
Vær så snille å merk dere at jeg snakker ut ifra det jeg opplever selv. Jeg kan ikke offisielt representere DKM. Men bare fortelle hvordan jeg opplever det.

..og jeg kan bare fortelle hvordan jeg opplevde at venninnen vår meldte seg ut av DKM på grunn av at mannen hennes slo og mishandlet henne. Alle som en var i mot det i den menigheten, det hjalp ikke at hun la kortene på bordet og fortalte om hvilket helvette hun hadde hjemme, for hun var kvinne og måtte kjenne sin plass eller tåle konsekvensene fikk hun høre og hun så da ingen annen utvei enn å hoppe ut av hele dritt sekten, som hun er født og oppvoskt i og levd sammen med i tredve år!!!

Dette endte i en personforfølgelse av henne som ville hatt en høy stjerne i Hitler tyskland, med trussler, økonomisk utestengelse, sverting av henne på jobben hennes osv osv til vi tilslutt nesten fysisk dro henne vekk fra vestlandet der hun var bosatt og lot henne bo hos oss her på østlandet, der hun nå har slått seg ned. Selv da kom det "representanter" fra DKM som skulle "snakke" (Les: True) henne tilbake til sekten hun hadde stukket av fra. Fytty katta for en gjeng sier jeg! Hadde hun ikke hatt oss hadde de garantert klart å true henne tilbake dit der ektemannen med gjevne mellomrom regelrett banket henne opp og misshandlet henne og jeg må si det sjokkerte meg at såkalte gode kristne mennesker kan få seg til å gjøre slikt mot et annet medmenneske! Ikke bare en, men det meste av den sekten hun har vært i var med på dette, hver på sitt felt, til å gjøre hennes hverdag til et sammenhengende helvette, så DKM har ingen høy stjerne her i gården for å si det sånn. Maken til null toleranse skal en lete etter med lys og lykter og ikke under noen omstedigheter vil jeg si at denne sekten er av det gode, tvert i mot!!!!

Skremmende hva hjernevasking kan gjøre med ellers gode mennesker, men det er vel slik de sier det da. At du trenger ingen religion for at gode mennesker skal gjøre gode ting, men skal gode mennesker gjøre onde ting da trenger du religion!!!

Lenke til kommentar
Det er ingen "sekt".

TILSLAGSORD ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA (offisiell rettskriving)

sekt I sekt f1 el. m1 (fra lat. secta 'utsnitt, parti', av secare 'skjære')

1 religiøst samfunn som har skilt seg ut fra et større kirkesamfunn

2 fanatisk, sneversynt særgruppe, særlig politisk

Jo, Smiths venner er en sekt.

Lenke til kommentar
Hey, slapp av, og ikke skriv tull. Det du skriver er latterlig. Du kan ikke holde hele menigheten til ansvar for den hendelsen som jeg aldri har hørt om før nå. Du har ikke grunnlag for å sitte snakke dritt på den måten. Voks opp. Stygge ting skjer over hele verden. Selv om akkurat den familien var slik, betyr ikke det at det er virkeligheten for alle som er med i menigheten.

Så jeg sier igjen, voks opp! Det er ingen "sekt".

TULL?

Ja hadde det vært så vel... :roll:

Jeg sa ikke hele menigheten, men store deler av den!! Det er ikke å snakke dritt, men sannhet og jeg vet at den kan være hard for deg, men venninna vår er FREMDELES uønsket av sine egne foreldre, som også er i denne dritt sekten!!! Jeg skjønner at du ikke klarer å se dette, men dette er hva du får når hjernevask og kognitiv dissonans går for langt! Voks opp? Jeg er snart femti og har vokst fra meg jeg! Jeg VET at stygge ting skjer over hele verden, men igjen, religion er hva du trenger får å få gode mennesker til gjøre onde ting! Men for all del, ikke ta av skylappene dine, du trenger dem for ellers vil du oppdage at det finnes en ordentlig verden der ute... og les det jeg skriver isteden for å bare trykke på svar, for jeg SA ikke at alle familier i den sekten er ravene gale som denne sekten utvilsomt må ha vært for å gjennomføre noe så gement og direkte ondt mot et annet menneske. Du føer deg tydeligvis truffet? Vel GODT!!!

:mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...