Gå til innhold

Smiths venner, firkanta?

Anbefalte innlegg

Lurte bare på noe angående hva det innebærer å være medlem av smiths venner. :hmm:

Kjenner en fyr som har funne seg ei jente som han har blitt veldig glad i, men etter flere måneder så har hun enda ikke vært hjemme hos han da.

Så jeg spurte han bare en dag hvorfor, så svarte han at foreldra var medlemmer av smiths venner. Fikk et lite skjokk jeg, i og med at det her viste jeg jo ingenting om, til tross for at familiene våre på tvers har hengt sammen helt siden vi var små.

Jeg skjønnte jo ikke helt problemet i det hele, men fikk forklart at siden foreldrene/han fyren var 'medlem(?) i det her, så kunne han bare finne seg ei ann jente som var i smiths venner, åsså måtte de forlove seg å ikke være sammen :ermm:

Sånn rimelig forvirret, oppfatta sikkert noe feil og, syns så synd på han da han fortalte det. Virka som han sleit litt.

men til grunnen hvorfor han ikke kunne fortelle foreldrene om dette forholdet:

Han bor enda hos foreldrene og er ganske avhengig av økonomisk støtte enda.

Om han forteller foreldrene om at han har funnet seg ei som ikke er i smith's venner så ville vist familien fryse han ut. Å han ble helt utmeldt av alt som hadde med familien å gjøre. :dontgetit:

Er denne religionen(?) Virkelig så firktanede med så mange rare regler eller det bare jeg som har feil tolket absolut alt, og at det bare er han vennen min som har en litt firkantet familie? :ph34r:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om han forteller foreldrene om at han har funnet seg ei som ikke er i smith's venner så ville vist familien fryse han ut. Å han ble helt utmeldt av alt som hadde med familien å gjøre.

Firkantet kommer oftest an på øynene som ser, hvis man ikke skjønner bakgrunnen for. I Bibelen sies det jo at man skal gifte seg med en medtroende - ellers blir det jo å trekke i ulikt spann (ulikt fokus på ting). Så hvis han blir sammen med en jente "utenfor", kan jeg - fra deres synspunkt - skjønne at han er ulydig mot det de betrakter som Guds ord. Men her kjennes ikke hele "storyen".

Så selve synspunktet kan jeg forstå, men at de trekker det langt, vel....

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Det jeg ikke forstår helt er vel. Hva er Gud for dem?

Følger de bibelen?

Liksom, viss de er villige til å fryse ut sin egen sønn, fordi han har funnet kjærligheten i sitt liv :dontgetit:

Hvor ble det av alt det som står i bibelen om at man skal tilgi?

Jo! en ting til, hvor kommer "smith" inn ?

Lenke til kommentar

Smith var vel rett og slett navnet til grunnleggeren av gruppen.

Å prøve å argumentere mot sånt er fåfengt, som alle andre religiøse har de haugevis med irrasjonelle synspunkter; og som de fleste kristne så velger de selv hvilke deler av bibelen de vil være fanatiske om og hvilke deler de vil ignorere.

Lenke til kommentar

Det er det eneste trossamfunnet som har oppstått i Norge og grunnleggeren heter Johan Smith.

Jeg skal ikke forsvare alt det Smiths venner står for, men jeg har sans for at noen tar sin tro alvorlig og ikke den statskirkelige "snu kappen etter vinden"-stilen for å være populær.

De følger Bibelen i den forstand at de bruker den som en mal, men har sin tolkningsvariasjon og noen merkelige greier etter mitt ståsted. Ofte går slike ting på hvor mye man vektlegger bestemte ting.

Han har funnet kjærligheten i sitt liv, sier du, men de ser vel på det som en bekostning av kjærligheten til Gud.

Tilgi er ikke noe man gjør uten videre. Tilgivelse er noe man gir til en angrende som ber om det.

Forøvrig er det offisielle navnet Den kristelige menighet.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Ok, :hmm: finns så masse syn på sånne ting, mente egentlig ikke å ha en negativ holdning til det hele, men ja, du har vel ganske rett i det du sier med tilgivelsen å det.

Takk for svar, forstod vel litt mer :)

Lenke til kommentar

Ja, sannt nok! Var faktisk klar over det :innocent: , men tror ikke det var så aktuelt utifra det jeg forstod. Tror han selv ville prøve å komme seg ut av denne meningheten, men i og med at han er så økonomisk avhengig av foreldrene så gikk vist ikke dette.

Hvordan de løser det seg i mellom med tanke på forholdet etc. er uansett ikke min sak, det hele jeg lurte på var egentlig bare konseptet bak hele troen. Å hvorfor de gjorde ditten og datten. Bare sånn at det ble litt lettere å forstå frustrasjonen hansin, i og med at han selv egentlig ville slippe å snakke om det, så var jo for såvidt dette stedet greit nok å henvende seg til:)

Lenke til kommentar

Vil han ut av Smiths Venner må han aller først bli økonomisk uavhengig, eller kan det bli store problemer ut av det.

Man kan ikke drite i reiret man bor osv.

Når økonomien er selvstendig og man ahr eget tak over hodet så er det bare og kjøre på.

Det er forresten overgangen som er verst når det kommer til religiøs konvertering.

Til og begynne med tar foreldrene dette svært personlig og kan reagere med både sinne og sorg, når da konverteringen er overstått og tiden har fått gått så aksepterer som oftest foreldrene det inntrufne og man kan ha et normalt avslappet forhold til de.

Kontakt med sinne "gamle" venner vil jeg fraråde da man uansett har vidt forskhjellig ståsted og livsoppfatninger hvor religion for religiøse folk er det livet dreier seg om.|

Lenke til kommentar
Kontakt med sinne "gamle" venner vil jeg fraråde da man uansett har vidt forskhjellig ståsted og livsoppfatninger hvor religion for religiøse folk er det livet dreier seg om.|

Hvorfor bryte kontakten med sine gammle venner? Jeg er jo venn han har hatt nesten hele livet, men jeg viste dog ikke om denne religionen da.

Akkurat det som har hatt med smiths venner og gjøre tror jeg på en måte de har holdt litt hemmeligt.

Mener du da at jeg kommer til å miste en venn, når han bryter ut og den tid kommer? :(

Lenke til kommentar

Er ikke så sikker på hvor kraftig Smiths Venner ekskluderer tidligere medlemmer men tror det ligger i samme gata som med ekskluderte Jehovas Vitner.

Jeg har i allefal problemer med å omgåes sterkt religiløse folk utenfor familien, vi har liksom ingenting til felles.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Traff en jente, på ett kurs jeg nå, værdens beste jente, hun er med i Smiths venner, hun kan ikke være med meg vist jeg ikke er medlem, hun får en venn til å ta kontakt med meg, å fortelle om Smiths venner, måten hun tenker på og ser verden, var veldig interessant :)

men høres det for jævlig ut blir det ikke no mere :mad:

Lenke til kommentar
Traff en jente, på ett kurs jeg nå, værdens beste jente, hun er med i Smiths venner, hun kan ikke være med meg vist jeg ikke er medlem, hun får en venn til å ta kontakt med meg, å fortelle om Smiths venner, måten hun tenker på og ser verden, var veldig interessant :)

men høres det for jævlig ut blir det ikke no mere  :mad:

9504935[/snapback]

Hvis hun ikke kan være med deg bare pga. din tro/ mening om livet, synes jeg du burde egentlig bare droppe henne. Hva man mener om religion, hva man velger å tro på, er en personlig ting og jeg mener det er galt at andre skal "presse" folk til å endre sin oppfatning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

men høres det for jævlig ut blir det ikke no mere  :mad:

9504935[/snapback]

Hvis hun ikke kan være med deg bare pga. din tro/ mening om livet, synes jeg du burde egentlig bare droppe henne. Hva man mener om religion, hva man velger å tro på, er en personlig ting og jeg mener det er galt at andre skal "presse" folk til å endre sin oppfatning.

9526608[/snapback]

Hun har egentlig ikke pressa noe på meg, men hun har fortalt om Religionen, jeg er kristen så ser ikke noe vondt med det :)

men som sagt er det en syk sekt med masse ting, så blir det ikke noe.

Endret av Roug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...